ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موسسه MIT و پژوهشگران قطر سیستمی برای تشخیص اخبار جعلی توسعه می‌دهند

کابران برای اطلاع حاصل کردن از اخبار روزانه سراغ فضای مجازی یا شبکه‌ های اجتماعی می‌روند و این مسئله موجب شده که آنها هر چه در اینترنت می‌خوانند را باور کنند. سایت‌ های زیادی هم ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۷ مهر ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۱

کابران برای اطلاع حاصل کردن از اخبار روزانه سراغ فضای مجازی یا شبکه‌ های اجتماعی می‌روند و این مسئله موجب شده که آنها هر چه در اینترنت می‌خوانند را باور کنند. سایت‌ های زیادی هم از این مسئله سؤ استفاده کرده اند و برای جذب مخاطب یا تغییر تفکر مخاطب، مطالب دروغین و خبر‌های جعلی منتشر می‌کنند. حال محققان MIT با همکاری پژوهشگران موسسه تحقیقاتی کامپیوتری قطر در حال توسعه‌ی سیستمی مبتنی بر یادگیری ماشینی هستند تا وب سایت‌ هایی که اخبار جعلی منتشر می‌کنند را تشخیص دهد.

ابزار در حال توسعه‌ی این پژوهشگران، از یک تکنیک یادگیری ماشینی بنام ماشین بردار پشتیبانی استفاده می‌کند و بدین شکل میزان حقایق یا مطالب صحیح یک سایت را بررسی می‌کند. بدین ترتیب سیستم یاد شده می‌تواند مطالب هزاران سایت جدید را موردنظر قرار داده و جعلی بودن اخبار روایت شده توسط آنها را تشخیص دهد.

سیستم مذکور علاوه بر آزمایش محتوای سایت، مسائل دیگری نظیر حضور در توییتر، نام دامین و نحوه‌ی تعریف عبارات رسانه‌ی مذکور در سایت ویکیپدیا را هم بررسی می‌کند.

کارشناسان موسسه MIT باور دارند اگر وب سایتی یک خبر جعلی منتشر کند، این احتمال وجود دارد که دوباره چنین روندی را در پیش بگیرد. پس باید با کمک مقالات واقعی و درست، صحت مطالب را سنجید و سپس برای بستن سایت‌هایی که اخبار جعلی منتشر می‌کنند، اقدامات لازم را در پیش گرفت.

تحقیقات نشان می‌دهد سایت‌ هایی که اخبار جعلی منتشر می‌کنند، از ادبیات مبالغه آمیز بهره می‌برند و علاقه‌ای به انتشار حقایق ندارند. ضمن اینکه اصولاً سایت‌ هایی که از نام دامین ساده یا ساختار URL معمولی بهره می‌برند قابل اعتمادتر از دیگر سایت‌ها هستند.

ضمن اینکه اصولا تعریف عبارات پیچیده‌‌ی محتوای سایت‌ها در ویکیپدیا چک می‌شود تا از نشر حقایق دروغین جلوگیری گردد. پژوهشگران قصد دارند در صورت توسعه کامل سیستم‌ زبان انگلیسی خود سراغ زبان‌های دیگر بروند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی