ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

احتمال اختصاص سهمیه بنزین قابل فروش برای همه؛ راهکاری عجیب به امید کاهش قاچاق سوخت

اوج گیری مصرف بنزین و سایر حامل‌ های انرژی در کشور زنگ خطر تند شدن شیب صعودی مصرف را به صدا در آورده تا توجه افراد را به این عامل مهم جلب کند. در حالی ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۸ مهر ۱۳۹۷ | ۰۹:۵۱

اوج گیری مصرف بنزین و سایر حامل‌ های انرژی در کشور زنگ خطر تند شدن شیب صعودی مصرف را به صدا در آورده تا توجه افراد را به این عامل مهم جلب کند. در حالی که رشد مصرف بنزین تا میانگین بیش از ٩٠ میلیون لیتر در روز از سویی و رشد لجام گسیخته قاچاق بعد از جهش نرخ ارز از سوی دیگر، کارآمدی شرایط فعلی قیمت گذاری و عرضه بنزین را اساسا زیرسوال برده است، اخبار از دو نرخی شدن مجدد بنزین تا پایان امسال حکایت دارد.طبق آمار دیگری مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تاکنون خبر از رشد ۹.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌ دهد که این حجم در نوع خود قابل توجه است. یک مقام ارشد دولتی ضمن اعلام این خبر توضیح داده است که درباره چگونگی اجرایی شدن این تصمیم طرح های مختلفی از جمله اختصاص سهمیه بنزین به هر خودرو (مانند دوره قبل) یا اختصاص کوپن بنزین به همه افراد (حتی کسانی که خودرو ندارند)، در دست بررسی است.
وی توضیح داده است: پیشنهاد‌ افزایش قیمت حامل‌ های انرژی در همان جلسه اول یا دوم شورای عالی قوا مطرح و با نظر اعضا تصویب شد. در این باره قرار است هیئت دولت تمامی جوانب و جزئیات اجرایی را بررسی و جمع‌ بندی کند و احتمال دارد تا پایان سال فاز جدیدی از هدفمندی یارانه‌ ها اجرا شود. وی با تأکید بر اینکه قاچاق سوخت در ماه‌ های اخیر به شدت افزایش یافته و همچنین مصرف نیز بالا رفته است، یادآور شد: مصرف بنزین روزانه به ۹۰ میلیون لیتر رسیده درحالی‌ که باید حدود ۷۰ میلیون لیتر باشد که علت آن، دو عامل یاد شده است.
او درباره سناریو‌های موجود برای اجرای فاز جدید هدفمندسازی یارانه‌ ها گفت: هم اکنون سهمیه ‌بندی با هفت سناریو طراحی و پیش ‌بینی شده و در آن دو نرخی شدن بنزین قطعی است.
در یکی از این مدل‌ های پیشنهادی، بنزین سهمیه‌ ای همان ۱۰۰۰ تومان و با سهمیه ۶۰ لیتر برای هر خودرو در نظر گرفته شده است. همچنین یکی از مدل ‌ها مربوط به اختصاص کوپن بنزین به افرادی است که خودرو ندارند به گونه ‌ای که مثلاً روزانه یک تا دو لیتر بنزین سهمیه ‌ای داده شود و اگر مصرف نکردند به قیمت فوب خلیج ‌فارس از آن ها خریداری شود. وی افزود: حسن این کار این است که با افزایش قیمت، اقشار آسیب‌ پذیری که وسیله نقلیه ندارند می‌ توانند بهای آن را دریافت کنند اما هنوز روی این مدل اختلاف نظر وجود دارد.
این مقام ارشد دولتی با بیان این که برای خرید بنزین به قیمت فوب از افراد بدون وسیله مشکل منابع نداریم، تصریح کرد: بر اساس پیشنهادهای مطرح شده، قیمت بنزین آزاد نیز در سناریو‌های مختلف از ۱۲۰۰ تومان تا ۴۰۰۰ هزار تومان یعنی قیمت فوب خلیج‌ فارس پیش‌ بینی شده است. می توان به جای مصرف بی رویه بنزین در داخل کشور، با صادرات مازاد بنزین تولیدی، اقتصاد کشورمان را با منابع جدید درآمدی حاصل از صادرات این فرآورده نفتی بهبود ببخشیم.سهمیه بنزینوی تصریح کرد: برای اجرای هر کدام از این پیشنهادها فعلاً دولت ملاحظاتی دارد اما اجرای آن تا پایان سال نیز محتمل است.
گفتنی است در حالت اختصاص سهمیه بنزین به همه، مدل های اجرایی مختلفی وجود دارد. از جمله این که به همه (سرپرست های خانوار) سهمیه بنزین تعلق می گیرد؛ فرد می تواند از این بنزین استفاده کند، اما اگر تا پایان ماه بنزین را استفاده نکرد، ما به ازای نقدی آن قابل برداشت خواهد بود. حالت دیگر این است که سهمیه بنزین برای فرد شارژ شود و فرد در صورت استفاده نکردن، بتواند خودش بنزین اعطایی را در بازاری (محلی مثل بورس با معاملات آنلاین) به فروش برساند.
البته به گفته برخی از کارشناسان، چنین راهکاری شاید در نگاه نخست هوشمندانه به نظر رسد اما در عمل چند نرخی شدن بنزین می تواند به تشکیل بازار سیاه و خرید و فروش کارت سوخت منجر شود که تبعات خاص خود را نیز به همراه دارد.

از سوی دیگر در خصوص تخصیص سهمیه مساوی به همگان مشخص نیست که تکلیف اقشاری نظیر رانندگان تاکسی های شخصی و خطی و فعالین در تاکسی های اینترنتی چه خواهد شد و بار دیگر شاهد بروز مشکلات تکراری و بعضا لاینحل برای این اقشار زحمت کش خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • حمید
    حمید | ۱۸ مهر ۱۳۹۷

    مجموعه حاکمیت بهترین راهکار رو برای افزایش قیمت در پیش گرفته . دونرخی کردن! همیشه جواب داده و هیشکی هم صداش در نمیآد چون همه به فکر خودشونن. بد نیست تاثیر این کار رو در گذشته مورد بررسی قرار بدین که پیش از این راهکار بنزین 60 تومنی میشد 70 تومن و همه معترض میشدن ولی با این راهکار ساده بنزین 80 تومنی شد 1000 تومن هیچکس صداش در نیومد چون متاسفانه هممون دچار خودپسندی شدیم و هرکس فقط به فکر خودشه برای همینه که وضعیت امروز جامعه داره به سمت نابودی مطلق پیش میره. دوستانی که خودرو شخصی ندارن میگم این راهکار خوبیه چون قرار نیست به خودشون فشاری وارد بشه و البته غافل از این که این امر به صورت مستقیم تاثیر خودش رو در اقتصاد نشون میده و به صورت غیر مستقیم در زندگی هممون تاثیر منفی خودش رو خواهد گذاشت. در نهایت اینکه ما همه داخل یک کشور زندگی میکنیم ، بیایید کمی هوای هم رو داشته باشیم . به قول معروف وقتی شبه ، همه جا شبه.
    ببخشید طولانی شد.

  • hamed_a
    hamed_a | ۱۸ مهر ۱۳۹۷

    یکی نیست بگه شما ماشین پر مصرف نده مردم تا مصرف بهینه بشه.عجب رویی دارن

  • hamed_a
    hamed_a | ۱۸ مهر ۱۳۹۷

    امید بخوره تو سرتون

  • Fardin_ir
    Fardin_ir | ۱۸ مهر ۱۳۹۷

    قیمت واقعی بنزین ۱۰۰۰ تومن نیست. دولت داره مابه‌التفاوت قیمت واقعی و قیمت ۱۰۰۰ تومنی رو یه جورایی از سرمایه کشور یارانه میده . این یارانه رو فقط کسایی که ماشین دارن استفاده می کنن که این در حق کسایی که ماشین ندارن یه جورایی ظلمه چون این یارانه از ثروت عمومی کشور که متعلق به همه ست پرداخت میشه. با این کار می خوان یه جورایی عدالت برقرار کنن ولی به نظرم روش اجراش درست نیست

    • mohamadamak
      mohamadamak | ۱۸ مهر ۱۳۹۷

      خوب شما ماشین حداقل از وسیلقه نقلیه عمومی استفاده می کنی و این برای ارزان تر شدن کرایه تاثیر داره منم ماشین ندارم اگه بنزین گران بشه هزینه هم و نقل هم زیاد میشه و این اصلا خوب نیست

      • Fardin_ir
        Fardin_ir | ۱۸ مهر ۱۳۹۷

        حمل ونقل عمومی اسمش روشه واسه همه ست ولی یارانه بنزین به همه تعلق نمیگیره. تاثیر قیمت بنزین روی حمل و نقل عمومی کمتره

  • Saeid Kiani
    Saeid Kiani | ۱۸ مهر ۱۳۹۷

    خخخخح

مطالب پیشنهادی