ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

فشار بی وقفه خودروسازان برای افزایش 20 درصدی قیمت کارخانه ‌ای خودروهای داخلی

از آغاز سال تاکنون، بارها شاهد افزایش قیمت خودرو های داخلی به بهانه های مختلف توسط خودروسازان بودیم. یکی از دلایل مطرح شده از سوی خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو های داخلی، افزایش نرخ ارز ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۸ مهر ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

از آغاز سال تاکنون، بارها شاهد افزایش قیمت خودرو های داخلی به بهانه های مختلف توسط خودروسازان بودیم. یکی از دلایل مطرح شده از سوی خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو های داخلی، افزایش نرخ ارز و متعاقب آن افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات وارد شده بود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره  توضیح داد:

بین 70 تا 100 درصد قیمت مواد اولیه به کار رفته در خودروهای تولید داخل افزایش داشته، به همین دلیل افزایش قیمت خودرو های داخلی کاملا منطقی است چرا که قطعه ‌سازی در حال تعطیل شدن است.

ولی ملکی در گفت‌وگویى، در خصوص قیمت گذاری محصولات و اعلام قیمت جدید خودورها، اظهار داشت: شورای رقابت هیچ کجا اعلام نکرده است که در قیمت گذاری‌ ها دخالت نمی‌ کند بلکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه ‌ای به شورای رقابت و قیمت‌ گذاری اعلام کرد که ستاد تنظیم بازار بعد از اعلام قیمت نهایی توسط این شورای نظر خود را ارائه می‌ کند.
خودروسازان داخلی در چند ماه گذشته و در غیاب رقبای جدی خارجی، چندبار برای افزایش قیمت محصولاتشان خیز برداشتند و تا حدودی نیز موفق به اجرای برنامه‌ هایشان شدند.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معنا و مفهوم نامه ارسالی وزارت صنعت، معدن و تجارت کنار گذاشتن شورای رقابت در چرخه قیمت گذاری ‌ها نیست و چنین موردی وجود ندارد، گفت: خودروسازان نیز هیچگاه نمی‌ توان به صورت خودسرانه بر روی محصولات تولید خود قیمت گذاری کنند.افزایش قیمت خودرونماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای قیمت گذاری محصولات توسط خودروسازان داخلی باید ستاد تنظیم بازار مجوز صادر کند که این مجوز نیز بدون نظر شورای و مرکز ملی رقابت صادر نمی‌ شود.
قیمت کالاهای اولیه و نهایی وارداتی تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، بیشتر شده‌ اند، برای مثال قطعات خودرو و لوازم جانبی خودرو در این مدت افزایش حداقل دو برابری را تجربه کرده‌ اند ضمن آنکه در گمرک ماندن بخشی از این قطعات به عنوان عامل تاثیرگذار دیگری، قیمت‌ ها را افزایش داده است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص احتمال افزایش قیمت مجدد خودروهای تولید داخل، گفت:

بین 70 تا 100 درصد قیمت مواد اولیه به کار رفته در خودروهای تولید داخل افزایش داشته، به همین دلیل افزایش قیمت خودرو های داخلی کاملا منطقی است چرا که قطعه ‌سازی در حال تعطیل شدن است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان با تاکید بر اینکه در صورت عدم افزایش قیمت خودرو های تولید داخل خودروسازان به تعطیلی کشیده می ‌شوند، خاطرنشان کرد: احتمال افزایش 20درصدی خودروهای تولید داخل در جریان اعلام قیمت ‌های جدید وجود دارد.

البته جالب است بدانید که خودروسازان به افزایش 20 درصدی راضی نمی شوند و در واقع خواهان آزاد سازی قیمت خودروها در راستای از بین بردن شکاف قیمتی بین بازار و کارخانه هستند. امری که تاکنون بارها توسط مدیران صنایع خودروسازی مطرح شده اما دولت تاکنون در مقابل آن مقاومت نشان داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • shadi
    shadi | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

    وقتی همه چیز وابسته به قیمت دلار هست 100% قیمتها بالاتر میره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی