ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مستندات داخلی گوگل، مشکلات این کمپانی در زمینه سانسور و آزادی بیان را روشن می‌کنند

به تازگی فایل یک ارائه که توسط کارمندان گوگل و براساس نتایج یک تحقیق ساخته شده در فضای مجازی فاش شده و نشان می دهد که این کمپانی غول جستجو تا چه حد با تصمیم ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۹ مهر ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۰

به تازگی فایل یک ارائه که توسط کارمندان گوگل و براساس نتایج یک تحقیق ساخته شده در فضای مجازی فاش شده و نشان می دهد که این کمپانی غول جستجو تا چه حد با تصمیم گیری درباره مسائلی مانند آزادی بیان یا سانسور دست و پنجه نرم می کند. این ارائه «سانسور خوب» نام دارد و ترکیبی است از یافته ها و نظرات گوناگونی که در مصاحبه با خبرنگاران، افراد آکادمیک و منتقدان فرهنگی به دست آمده اند. بنابر اولین اسلاید ارائه گوگل، هدف اصلی «اطمینان خاطر دادن به جهان» در این باره است «که گوگل از کاربران در برابر رفتارهای مخرب حفاظت و در عین حال از آزادی بیان حمایت می کند».

در اسلایدهای دیگر می توان نگاهی به مشکلات فعلی گوگل داشت که البته به این کمپانی محدود نشده و بسیاری دیگر از پلتفرم های تکنولوژیک سیلیکون ولی، مانند توییتر و فیسبوک که هم اکنون بر حجم عظیمی از مکالمات انسانی نظارت می کنند را درگیر خود کرده اند.

به صورت خاص گوگل از خود می پرسد که آیا امکان محافظت از کاربران در برابر جنبه های منفی آزادی بیان -مانند تهدیدهای خشونت آمیز، اخبار دروغین، بات ها، ترول ها، پروپاگاندا و دخالت در انتخابات- و در عین حال پرومد پلتفرمی که به هرکسی صدا می دهد وجود دارد یا خیر. گوگل در ارائه خود می گوید که اینترنت بر مبنای «قواعد آرمان شهری آزادی بیان» ساخته شده و سیلیکون ولی هم شدیداً تحت تاثیر این ایده آل ها بوده است.

گوگل در ارائه خود اذعان می کند که «سانسور می تواند به دولت ها -و کمپانی ها- ابزاری برای محدود کردن آزادی افراد بدهد». اما در عین حال اهالی مانتین ویو به تشریح این مسئله می پردازند که چرا پلتفرم هایی مانند گوگل سرچ و یوتوب نسبت به مدیریت آنچه در اپلیکیشن و وب سایت شان اتفاق می افتد مسئول هستند.

گوگل و آزادی بیان

در چند اسلاید، تاریخچه ای از بخش های مختلف اینترنت ارائه شده که به مرور زمان توسط «بازیگران بد» تصرف شده اند و اینکه چطور کمپانی ها و دولت ها در مقابله با این مشکلات ناموفق بوده اند. گوگل ضمناً به این مسائل اشاره دارد که چطور درخواست های دولتی سانسور طی دو سال اخیر سه برابر شده و چطور یوتوب هدف بخش اعظمی از درخواست های سانسور است.

گوگل در ارائه خود به این نتیجه می رسد که کمپانی های تکنولوژی «در حال برقراری تعادل میان دو دیدگاه ضد و نقیض هستند» و به همین خاطر است که با رویکرد جدی تر شرکت هایی مانند گوگل، فیسبوک و توییتر در مدیریت مکالمات و افزایش سانسور روبرو هستیم. کمپانی مورد اشاره می گوید که شفافیت، ثبات رای و پاسخگویی برای فائق آمدن بر این بی تعادلی حیاتی هستند و ضمناً «هیچ مقدار مشخصی از سانسور» وجود ندارد که همه را راضی و این مشکلات را حل کند.

درحالی که این ارائه می تواند نیم نگاهی به یک کمپانی قدرتمند باشد که به تحلیل چنین مسائلی پرداخته و در تلاش برای حل آنها بر می آید، هرآنچه اهالی مانتین ویو می گویند ناخودآگاه زیر سایه سنگین جستجوگر سانسور شده این کمپانی برای چین -که با نام رمز دراگون فلای شناخته می شود- قرار می گیرد.

این کمپانی هنوز کار روی چنین پروژه ای را کاملاً تایید نکرده اما گزارش ها حاکی از آن بوده اند که با کلید خوردن پروژه، گوگل با نزاع داخلی، استعفای چندین شخص کلیدی و پژوهشی جدی از سوی کنگره آمریکا روبرو شده. در اسلایدها هم هیچ اشاره ای به چین، رویکرد رایج آن در قبال سانسور منتقدین اجتماعی و برنامه های گوگل برای فعالیت در این کشور نشده است. گفتنی است برای مطالعه کامل ارائه گوگل می توانید از این لینک استفاده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی