در مدارس نقاط مختلف جهان به دانش آموزان چه آموزش هایی داده می شود؟

در مدارس نقاط مختلف جهان به دانش آموزان چه آموزش هایی داده می شود؟

مدرسه جایی است که بسیاری از نوجوانان تصمیم خود برای شغلی که سال های آتی زندگی دوست دارند داشته باشند را در آنجا خواهند گرفت. در دوران مدرسه است که پتانسیل و استعدادهای کودکان و نوجوانان شناسایی، تقویت و شکوفا می شوند. شاید فکر کنید که در دیگر نقاط دنیا نیز مانند ایران، در دوران مدرسه به دانش آموزان تنها درس ریاضی، تجربی، دینی و کار دستی می دهند. اما این طور نیست و سیستم آموزشی هر کشوری آموزش های خاص خود را برای کودکان و نوجوانان دارد. کشورهای جهان رویکردهای متفاوتی نسبت به شناسایی و پرورش استعدادها و قابلیت های کودکان دارند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با موضوعاتی آشنا کنیم که در مدارس کشورهای مختلف به کودکان و نوجوانان آموزش داده می شود.

۱- ایالات متحده

برنامه های آموزشی در مدارس جهان

در ایالات متحده موضوعات آموزشی اجباری در دوره دبستان شامل ریاضی (حساب)، خواندن و نوشتن، آشنایی با علوم طبیعی و تاریخ محلی است.

موضوعات در دوران راهنمایی شامل ریاضی، زبان، علوم طبیعی (ترکیبی از شیمی، زیست شناسی و فیزیک)، علوم اجتماعی (تاریخ) و آموزش جسمانی (ورزش) است. علاوه بر این امکان انتخاب موضوعات گسترده دیگری مانند روانشناسی، علوم قضایی، روزنامه نگاری، علم بیان، کار با چوب، آشپزی و غیره نیز وجود دارد.

موضوعات اجباری در دوره دبیرستان شامل ریاضی، ادبیات، علوم طبیعی (یک سال شیمی، یک سال زیست شناسی و یک سال فیزیک)، علوم طبیعی (تاریخ و ساختار ایالتی) و آموزش جسمانی است. علاوه بر این موضوعات، رشته های انتخابی دیگری نیز مانند بازیگری، آموزش جسمانی، آناتومی، آمار، علوم کامپیوتر، تکنولوژی محیطی، زبان های خارجی، نقاشی، مجسمه سازی، عکاسی، فیلم برداری، تئاتر، ارکستر، رقص، گرافیک، طراحی وب، روزنامه نگاری، ویرایش سالنامه، کار با چوب یا تعمیر خودرو نیز وجود دارد. فهرست رشته ها و آموزش های انتخابی از مدرسه ای به مدرسه دیگر متفاوت است.

بیشتر بخوانید: آینده آموزش و پرورش جهان چگونه خواهد بود؟

۲- ژاپن

برنامه های آموزشی در مدارس جهان

در مدارس ابتدایی ژاپن، به دانش آموزان زبان ژاپنی (نه تنها زبان مدرن ژاپنی بلکه نسخه های باستانی و میانه)، خطاطی، شعر، حساب، مطالعات طبیعی، مطالعات اجتماعی (اخلاق، تاریخ و نزاکت)، موسیقی، هنرهای تصویری، آموزش جسمانی و خانه داری آموزش داده می شود.

در دوره راهنمایی، آموزش های جدیدی مانند علوم کامپیوتر و IT، علوم طبیعی (فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی به صورت ترکیبی)، اصول اولیه داشتن زندگی سالم، تاریخ، انگلیسی (به کمک افرادی که زبان مادری شان انگلیسی است) و چندین موضوع انتخابی دیگر اضافه خواهد شد.

در دبیرستان های ژاپن، علاوه بر آموزش های قبلی، دو رشته تخصصی و الزامی دیگر نیز وجود دارد: علوم انسانی و علوم طبیعی. هدف اصلی از آموزش در این مقطع وارد شدن به دانشگاه بوده و به همین دلیل است که دانش آموزان بقیه رشته ها را به سلیقه خود انتخاب می کنند. برای مثال دانش آموزان می توانند رشته های کشاورزی، صنعت، تجارت، ماهیگیری، آموزش پزشکی، رفاه، زبان های خارجی و غیره را انتخاب نمایند.

۳- عربستان سعودی

برنامه های آموزشی در مدارس جهان

موضوعات اجباری در مدارس عربستان سعودی شامل دروس مذهبی و علوم طبیعی (زیست شناسی و فیزیک) است. اما علوم انسانی مانند تاریخ و یا مطالعات اجتماعی در مدارس خصوصی عربستان تدریس نمی شوند.

۴- ایرلند

برنامه های آموزشی در مدارس جهان

در مدارس ایرلند تنها دو آموزش اجباری هستند: انگلیسی و ریاضی و در برخی مدارس نیز آموزش زبان ایرلندی اجباری شده است. مابقی رشته ها و موضوعات آموزشی انتخابی بوده و دانش آموزان در مورد موضوعات و رشته هایی که دوست دارند در ادامه زندگی خود به آن ها بپردازند تحقیق و مطالعه می کنند. آن ها می توانند از بین ۳۴ موضوع مختلف انتخاب کنند، موضوعاتی مانند حسابداری، تجارت، مدیریت، موسیقی، نقاشی، خانه داری، کار با چوب، IT، زبان های خارجی، کشاورزی، تئاتر و غیره.

بیشتر بخوانید: چگونه معلم شویم؟ ضوابط عمومی و اختصاصی استخدام در وزارت آموزش و پرورش

۵- استرالیا

برنامه های آموزشی در مدارس جهان

در مدارس ابتدایی استرالیا، جدای از موضوعات پایه مانند حساب، زبان مادری، آموزش جسمانی، محیط و دروس خلاقیت، کودکان باید نحوه سخنرانی در ملاء عام را نیز یاد بگیرند.

در دوره راهنمایی نیز آموزش انگلیسی، ریاضی، تئوری احتمالات، سواد کامپیوتر، مطالعات اجتماعی، تاریخ، جغرافیا، زیست بوم شناسی، هنر (رقص، فیلم، موسیقی و نقاشی)، آموزش جسمانی و علوم (از جمله شیمی، فیزیک و ستاره شناسی) اجباری هستند.

در دوران دبیرستان نیز دانش آموزان اصول پایه حرفه مورد علاقه خود در آینده را یاد گرفته و با موضوعاتی مانند حسابداری، IT، اقتصاد و غیره آشنا می شوند و انتخاب های بسیار متنوعی دارند. علاوه بر این، کسانی که کلاس یازدهم و دوازدهم هستند برنامه های کارورزی در شرکت ها نیز خواهند داشت. بعد از پایان امتحانات پایانی، این دانش آموزان می توانند وارد بازار کار شوند. در استرالیا آزادی های زیادی برای دانش آموزان در نظر گرفته می شود و هیچ باشگاه ورزشی در مدارس وجود ندارد. حتی کلاس ها در هوای آزاد برگزار می شوند و اگر باران ببارد کلاس ها تعطیل خواهند شد. دانش آموزان دوره دبیرستان در صورتی که مدرسه آن ها نزدیک ساحل باشد می توانند دروس موج سواری را نیز انتخاب کنند.

۶- اسپانیا

برنامه های آموزشی در مدارس جهان

در دوره ابتدایی در مدارس اسپانیا، آموزش زبان اسپانیایی، ادبیات، علوم طبیعی، آموزش جسمانی، ریاضی، یک زبان خارجی و یک رشته هنری اجباری است که این رشته هنری معمولاً موسیقی بوده و در سطح عالی به دانش آموزان آموخته می شود. در پایان این دوره، دانش آموزان می توانند چند آلت موسیقی را با سطحی از تسلط بنوازند. یکی از پرطرفدارترین سازها فلوت است زیرا حمل آن برای کودکان آسان تر از دیگر آلات موسیقی است.

در دوره راهنمایی، آموزش های بیشتری در زمینه علوم اجتماعی، جغرافیا، تاریخ، گرافیک و هنرهای پلاستیکی، موسیقی و تکنولوژی (سه مورد آخر هر کدام برای یک سال) به دانش آموزان ارائه خواهد شد.

در دبیرستان های اسپانیا نیز هر دانش آموز ۳ موضوع اضافی دیگر در یک رشته را انخاب خواهد کرد. در دبیرستان های اسپانیا تنها ۴ رشته اصلی وجود دارد: علوم انسانی، تکنولوژی، علوم طبیعی و هنر.

بیشتر بخوانید: شرایط و مدارک جدید اعتبار سنجی دانشگاه های خارجی و ارزشیابی مدارک دانش آموختگان

۷- چین

برنامه های آموزشی در مدارس جهان

موضوعات اجباری در مدارس دوره ابتدایی چین شامل ریاضی، زبان چینی، یک زبان خارجی بوده و موضوعات انتخابی نیز شامل نقاشی، موسیقی و آموزش های جسمانی است.

در مدارس راهنمایی و دبیرستان های چین نیز درس های بیشتری در حوزه علوم (فیزیک، شیمی و زیست شناسی به صورت ترکیبی)، مطالعات اجتماعی، مهارت رایانه و علوم کامپیوتر تدریس می شود. هر ساله سطح پیچیدگی و تعداد موضوعات پایه افزایش یافته که باعث می شود مدارس چین یکی از سخت ترین فرم تحصیلی در جهان را دارا باشند که استرس فراوانی به دانش آموزان وارد می کند.

۸- بریتانیا

برنامه های آموزشی در مدارس جهان

در مدارس ابتدایی بریتانیا، کودکان با زبان انگلیسی، ریاضی، تاریخ، جغرافیا، موسیقی، تکنولوژی صنعتی و هنر آشنا می شوند و لیست نهایی موضوعات توسط والدین انتخاب و تهیه می شوند.

بعدها در دوره راهنمایی و دبیرستان موضوعاتی مانند دین (اخلاق و دیدگاه ادیان)، جغرافیا، علوم طبیعی، علوم کامپیوتر و همچنین موضوعات زیادی که توسط دانش آموزان انتخاب می شوند به این فهرست اضافه خواهد شد. از این موضوعات انتخابی می توان به آشپزی، موسیقی، روانشناسی، عکاسی، رقص، تئاتر، وکالت، امنیت اجتماعی، حسابداری، هنر و نقاشی، علم دریا شناسی، مسافرت و توریسم اشاره کرد.

۹- روسیه

برنامه های آموزشی در مدارس جهان

در مدارس ابتدایی روسیه، کودکان آموزش ریاضی، علوم طبیعی، زبان روسی، خواندن، یک زبان خارجی، نقاشی، موسیقی، آموزش جسمانی و شطرنج (گزینه ای انتخابی که از سال ۲۰۱۸ در بسیاری از مدارس رواج یافته است) دریافت می کنند.

برنامه درسی دوران راهنمایی نیز شامل زبان و ادبیات روسی، یک زبان خارجی، جبر، زمین شناسی، انفورماتیک، تاریخ، علوم اجتماعی، جغرافیا، تاریخ طبیعی، زیست شناسی، فیزیک، شیمی، اصول زندگی سالم، آموزش جسمانی و کار دستی است.

در دوره دبیرستان نیز در مدارس روسیه، دانش آموزان در زمینه طراحی مکانیک، ستاره شناسی و فرهنگ هنری جهان آموزش های مضاعفی دریافت می کنند. در بسیاری از مدارس، دانش آموزان کلاس دهم و یازدهم در یک حوزه از ۴ رشته خاص تحصیل می کنند: علوم انسانی، تکنولوژی، ریاضی و رشته های اجتماعی- اقتصادی. سطح و مقدار دروس در موضوعات اجباری در این کلاس ها متفاوت است.برای مثال در رشته ریاضی، تعداد دروس مربوط به ریاضی و فیزیک بیشتر خواهد بود در حالی که تعداد دروس ادبیات کمتر است.

برنامه های آموزشی در مدارس جهان

سیستم آموزشی در روسیه کاملاً متحد است و هیچ برنامه درسی خصوصی و انتخابی در مدارس برای دانش آموزان وجود ندارد. با این وجود در برخی مدارس و مناطق، آموزش های بیشتری به دانش آموزان داده می شود. برای مثال در مناطقی که تنوع قومیتی وجود دارد، درس هایی مربوط به زبان و ادبیات محلی ارائه می شود. در برخی از مناطق نیز مانند باشکورتوستان، آموزش های بسیار خاصی مانند زنبورداری داده می شود.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۸ نظر

ورود

  • مازیار خشنودی مهر ۲۱, ۱۳۹۷

    و ایران با اختلاف فاحشی در صدر جدول قرار داره(چه در مدرسه و چه در دانشگاه) اونهم با سیستم نخاله پروری و کشتن افراد با استعداد، مبتکر و مخترع وصاحب فکر و اندیشه پرورش افراد بی هویت(نداشتن شخصیت مستقل و متعهد و مستحکم) و بی استعداد و بی سواد (که بی سوادی ابعاد مختلفی داره در این کامنت مجالش نیست) و در آخر برای تمام کودکان نوجوانان و جوانان ایرانی متاسفم

    • ممد مهر ۲۲, ۱۳۹۷

      کاملا باهات موافقم.
      همه چیزهای مزخرف و قشنگ جا دادن تو مهمونی و همه چیزهای خوب و به مزخرف ترین شکل ممکن تشریح کردن برامون.
      الان که خیلی بدتر از ده پانزده سال گذشته هم هست. خیلی سیستماتیک یه شخصیت دنباله رو میسازن ازت.

    • رضا مهر ۲۲, ۱۳۹۷

      کاملاً با شما موافق هستم .
      نظام آموزشی ایران یک نظام ضعیف در جهت کشف استعداد و پرورش دانش آموز می باشد.
      نظامی که در آن دانش آموز چیزی جز ربات نیست.

    • محمود آذر ۳, ۱۴۰۲

      سلام
      متاسفانه بعضیا مصداق این ضرب المثل هستند : مرغ همسایه غازه!!!

    • ما دی ۲۵, ۱۴۰۲

      داداش درسته سیستم آموزشی عیب داره ولی اینایی که داری میگه دیگه خیلی اغراقه و توهین به بچه هامونه. آخه یعنی چی بی استعداد؟ پس هرسال کیا مدال های جهانی میارن؟ می دونستی تو این دهه های اخیر یه سال هم نبوده که یه مدال جهانی یا اعزامی به المپیاد ها نداشته باشیم؟

  • احمدی مقدم مهر ۲۲, ۱۳۹۷

    سیستم آموزشی در ایران اصلا وجود ندارد.دوران مدرسه عمرمون به فنا رفت و در زمان دانشگاه که قربونش برم دانشگاه نبود یک موسسه مالی بود که فقط دنبال پول در آوردن از مردمه .یه ساختمون ساختن حاشیه شهر چهارتا بچه سال رو از فامیلاشون رو کردن استاد میان تو یه کلاس ۵۰ نفری بامون حال میکنم .آخرشم که مدرک میگیریم با هزار زور میگن کار نیست .یک جوون مثل من تو این کشور چیکار باید کنه ای خداااااا

  • کیومرث نمیرانیان تیر ۲۲, ۱۳۹۹

    کتاب غیر درسی
    آقا می گوید خواندن کتاب غیر درسی هم؛ برای بچه ها لازم است، خانم می گه نه وقت بچه تلف می شود و از درسش عقب می افتد. در برنامۀ رادیو این پرسش را برای شنوندگانش مطرح کرد تا نظر بدهند! نظر شما چیست؟ آیا تا کنون به خواندن کتاب غیر درسی فکر کرده اید؟
    بچه های گوش حرف کن؛ اکثراً با اکراه تکالیفشان را انجام می دهند، و آن هایی که شرورتر هستند؛ اصلاً نگران انجام تکالیفشان نیستند؛ بلکه در فکر این هستند چطور به دوستانشان برای بازی ملحق شوند. شاید حق با آن ها باشد، چون پس از چند ساعت شنیدن دروس و اجبار به گوش کردن، حالا باید کمی هم به چیزی بپردازند؛ که به آن علاقه دارند. به یاد بیاورید روزهایی را که به دلیلی غیر عادی یک روز مدرسه تعطیل می شود، در آن روز تقریباً تمامی بچه ها شادند و انرژی زیادی در آن ها بارور می شود.
    در این ۱۲ سال درس خواندن در چه دوره ای به علایق شخصی بچه توجه می شود؟ حتی درس ورزش را نیز با بازی و تفریح به آن ها یاد نمی دهند؛ و باز هم حرکاتِ نرمشی، و … اجباری در کار است. شما که همه چیز را می خواهید به زور و اجبار به بچه بیاموزید، این پیشنهاد را نیز بررسی کنید. شاید فرجی برای بچه ها باشد؛ و راه امیدی برای پرداختن به علایق آن ها.
    در کنار درس ریاضی؛ دیکته؛ انشا؛ … یک درس دیگر را نیز اضافه کنید. درسی به نام “کتاب غیر درسی”. به دانش آموز تفهیم کنید که یک کتاب را از بین موضوعاتی که خودش به آن علاقه دارد؛ انتخاب کند. این کتاب را بخرد؛ و در سال تحصیلی مطالعه کند؛ از آن یادداشت بردارد؛ برای دوستانش تعریف کند؛ و سؤالاتش را کتبی از معلم بپرسد. در پایان هر ثلث از او در مورد این کتاب سؤال شود؛ و به آن نمره داده شود؛ و مانند دروس دیگر در کارنامه ثبت شود. هر سال یک کتاب. هر سال یک تجربۀ دوست داشتنی. آیا با این روش درصد قابل توجهی به کتاب خوانی علاقمند خواهند شد؟ باید یک بار در عمل آزمایش شود. البته این کار باید توسط آموزش و پرورش انجام شود، اما آیا کسی جرأت دارد این پیشنهاد را به آموزش و پرورش بدهد؟ آیا کسی جرأت دارد این پیشنهاد را به معلمین بدهد؟ به پدر و مادرها چطور؟
    تیر ۱۳۹۹

  • .. آذر ۱۰, ۱۳۹۹

    دلم می خواد گریه کنمممم. چقد اینا از یادگرفتن لذت می برننن

    • کیانوش فروردین ۲۶, ۱۴۰۰

      ای کاش یه جادیی یه چیزی بود که قبل از اینکه بدنیا بیایم هر کشوری که میخواستیم بدنیا بیایم
      به نظرم مشکل ایران فرهنگ غلط و اشتباهشه که بصورت سبک زندگی ایرانی / اسلامی درآمده
      کاری به اسلام نداریم ولی از بعد از انقلاب ایران حکومت سعی کرد یه ثری فرهنگ هایی را به مردم بصورت غیر مستقیم تحمیل کنه مثلا یه ثری درس ها مثل عربی دینی اموزش قران

      • بله دی ۲۵, ۱۴۰۲

        نوچ داداش مشکل این نیست
        انگلیس هم دینی تدریس می کنن
        مشکل از فرهنگمون هم نیست وگرنه اینهمه دانشمند در طول تاریخ نداشتیم. بابا ما زمان ساسانیان حتی روانشناس داشتیم اصلا برو فقط یه معماری و هندسه و مهندسی تو ایران باستان و ازش یه مستند ببین پشمات می‌ریزه

  • آیلین بهمن ۱۹, ۱۳۹۹

    خوشم میاد که روز به روز دارم نسبت به اینکه کشورم چقدر ضعیفه و مزخرفه آگاه تر میشم خدایا شکرت
    حالا انگار ایران تو چی خوب بوده که بخواد تو اموزش و پرورش خوب باشه والا

    • ما دی ۲۵, ۱۴۰۲

      ببین یه چی رو نگرفتی. وقتی داری از ایران حرف می زنی باید اینو هم در نظر داشته باشی که ایران تو همین چند دهه اخیر به وجود نیومده تو صدساله اخیر هم همین طور ، ایران فقط ۲قرن قبل میلاد تشکیل امپراطوری داده و از ۵ هزار سال قبل میلاپ تمدن و شهر و ازین دنگ و فنگا توش بوده و حتی عمل جراحی مغز و پیوند چشم توش انجام می شده که همه هنوز اینطوریه که آخه چطوری اینطوری بوده البته اگه باور نداری می تونی سرچش کنی. وقتی در میای میگی ایران ضعیه و مزخرفه و این جنفگیات ،باید حواست باشه داری راجع به یه چیز ۷ هزار ساله صحبت می کنی و ۷ هزار سال چیز که اولین امپراطوری جهان و منشور حقوق بشر هزار تا چیز میز دیگه تو خودش پرورش داده و به دنیا ارایه کرده با چند دهه قرار نیست مزخرف بشه!! وقتی کشورت را نمیشناسی و حتی نمی دونی چه دانشمندان بزرگی پرورش داده و چه تاثیری در تمدن جهانی داشته پس دست کم لطف کن راجع بهش کامنت هم نده و فقط در مورد نظام فاخر آموزشی مون نظر بده این کشور به اندازه کافی از دست همه زخم خورده حداقل ما ها حرمتش را نگه داریم

      و نکته اصلی، اگه الان ضعیف و مزخرفه! بخاطر بی عرضگی و مزخرف بودن ماست. نشستیم اونجا واسه خودمون لم دادیم و خود باد می زنیم بعد میگم وای چقدر همه بد عمل می کنم و همه چی وضعش خرابه و اینم کشور نشد من توش به دنیا اومدم. نگاه کن ببین خودت چقدر تو زندگیت تلاش می کنی و تو وظایفت کوتاهی نمی کنی و واقعا زحمت می کشی و اخلاق و انسانیت رو رعایت می کنی بعد می فهمی چرا ضعیفو مزخرفیم! سپاس

  • امیر فروردین ۱۴, ۱۴۰۰

    واقعا برا کشورم متاسفم که چنین منه دانش اموز رو مترسک کرده .
    با یه حساب سرانگشتی میشه گف ایران توی اموز یکی از بدترین هاس.دلیلش هم واضحه پر کردن فضای اموزشی با یکسری کتاب های به درد نخور کع هیچ ارزشی عیر از هدر رفتن وقت با ارزش و زندگی نداره .
    ای کاش در یکی از این کشور ها به دنیا میومدم???

  • N.K مرداد ۱۹, ۱۴۰۰

    کسی می دونه سطح درسی دبیرستانای ایران از دیگر کشورا بالاتره یا پایین تر؟

    • سامیار شکرپور دی ۲۲, ۱۴۰۰

      صد درصد پایینتره

      • ما دی ۲۵, ۱۴۰۲

        داداش می دونستی پر افتخار ترین دبیرستان آسیا تو ایرانه؟ علامه حلی یک. یه سرچ بزن. این بچه ها با اینهمه زحمت درس نمی خونن که اینطوری نادیده گرفته بشن. البته جالبه که بدونی بیشتر فارغ تحصیلاتش الان ایران نیستن دیگه

  • محبی مهر ۲۵, ۱۴۰۱

    امروز کاملا اتفاقی چشمم ب برنامه ی کلاسی دختر ۸ ساله م افتاد ..جالبه ک از ۵ روز سه روزش رو قرآن و فقط ی زنگ توی کل هفته رو هنر داشتن ..
    این اگه فاجعه نیس اسمش رو چی میشه گذاشت !؟ ‌