ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

8 نکته که پیش از بازی کردن Call of Duty: Black Ops 4 باید بدانید

سری بازی‌های کال او دیوتی حکم سریال اکشن و پر ضد و خوردی را پیدا کرده است که هر سال با عرضه فصل جدیدی از آن ما را وارد داستانی جذاب و پرهیجان می‌کند. امسال ...

محمد امین بهتوئی
نوشته شده توسط محمد امین بهتوئی | ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۵

سری بازی‌های کال او دیوتی حکم سریال اکشن و پر ضد و خوردی را پیدا کرده است که هر سال با عرضه فصل جدیدی از آن ما را وارد داستانی جذاب و پرهیجان می‌کند. امسال نوبت به عرضه چهارمین قسمت از سری بازیهای بلک اپس یعنی Call of Duty: Black Ops 4 رسیده است تا طرفداران قدیمی این عناوین را با تفاوت‌هایی چشمگیر غافلگیر کند.

اولین بار است که می‌شنویم دیگر خبری از بخش داستانی در کال او دیوتی نیست. توضیحات ارائه شده توسط اکتیویژن و تری‌آرک هضم این مسئله را برای کاربران و طرفداران این سری بازی‌ها که خاطرات زیادی با این بخش داشته‌اند ساده‌تر کرد. بخش داستانی بلک اپس 3 یک شکست سنگین برای تری‌آرک و اکتیویژن محسوب می‌شود چرا که تنها 3 درصد از کاربران آن را به اتمام رساندند.

تری‌آرک قدرت خلق داستانی جذاب‌تر و موفق‌تر از داستان بلک اپس 3 را در خود ندید یا یک سیاست تجاری جدید از اکتیویژن بود که موجب شد بخش داستانی از بلک اپس 4 حذف شود، نمیدانیم. بهرحال باید با این مسئله روبه‌رو شد و آن را پذیرفت.

دن بایتینگ، مدیر اجرایی Treyarch در این خصوص می‌گوید: «زمانی که ما تصمیم به ساخت این بازی گرفتیم، به هیچ عنوان در ابتدا به طراحی یک بخش داستانی همانند چیزی که پیش از این در دیگر نسخهها وجود داشت فکر نکردیم. مانند ساخت هر بازی دیگر، ما در طول طراحی این عنوان ایدههای متفاوتی را امتحان کردیم. گاهی اوقات این ایدهها کار می‌کنند و همزمان که روند ساخت ادامه پیدا می‌کند، شما به پرداختن به بهترین آنها ادامه می‌دهید و چیزی که در بلک آپس 4 نیز شاهد آن هستیم، حاصل همین تفکر است.»

بلک اپس 4 تمام تمرکز خود را بر بخش چند نفره خود گذاشته است و طبق شواهد در ارائه یک تجربه جدید موفق عمل کرده است. در این مطلب به بررسی هشت نکته که پیش از تجربه بلک اپس 4 باید بدانید می‌پردازیم، پس با ما تا انتها همراه باشید.

تمرکز برروی شخصیت پردازی است، نه داستان سرایی

همانطور که پیش‌تر نیز بیان شد، بلک‌ اپس 4 دارای بخش داستانی نیست. داستان جذاب سری بازی‌های Call Of Duty همیشه اولین دلیل محبوبیت شخصیت‌هایی نظیر کاپیتان مک‌تیویش یا پرایس بوده است و این بار بنظر می‌رسد تری‌آرک چالشی بزرگ برای افزایش جذابیت بازی بوسیله ارائه شخصیت‌ پردازیی بی‌نقص پیش روی خود قرار داده است.

شاید اولین بار است که در بازی با این حجم از کارکترهای مختلف روبه‌رو می‌شویم. درمجموع بازی دارای بیش از 20 شخصیت مختلف است. ده Specialist یا سربازان مخصوصی که از آنان در بخش چند نفره بازی استفاده می‌کنید، پنج شخصیت برای بخش Blackout و هشت شخصیت مربوط به بخش زامبی که معرفی آن‌ها را به کمی بعد موکول می‌کنیم.

در این قسمت به بررسی Specialistها یا سربازان مخصوص بلک‌ اپس 4 می‌پردازیم. از جمع ده نفره این سربازان شش نفر شامل Ruin، Seraph، Firebreak، Battery، Nomad و Prophet را می‌شناسیم و با قدرت و نحوه بازی هریک آشنا هستیم. در کنار این شش نفر، چهار Specialist جدید به بلک‌ اپس 4 اضافه شده‌اند:

Recon این قابلیت را دارد تا تمام سربازان دشمن در نقشه بازی را به شما و سایر هم تیمی‌هایتان نشان دهد. Thor می‌تواند برروی نقاط مختلف نقشه بازی سیم خاردار بگذارد و هنگامی قدرت خاص او آماده می‌شود سپری آهنی برای ایجاد سنگری جهت پناه گرفتن درمقابل دشمنان برروی زمین می‌گذارد.

Crash حکم ساپورت در تیم را دارد. او می‌تواند سایر هم‌ تیمی‌ها را با مهمات تجهیز کند و به ازای هردشمنی که با گلوله‌ها یا مهمات او کشته می‌شوند مقداری امتیاز کسب کند. همچنین قابلیت جان بخشی به هم تیمی‌ها و بوست کردن آنان با قدرت‌های مختلف از جمله ویژگی‌های Crash است.

درنهایت به Ajax می‌رسیم. Ajax مجهز به سلاح 9Bang است که قسمت‌های پیشین سری بازی‌های کال او دیوتی از آن استفاده کرده بودیم. بوسیله 9Bang می‌توانید نارنجک‌های فلش‌بنگ را به سمت دشمنانتان پرتاب کنید تا برای مدت کوتاهی قدرت بینایی خود را از دست بدهند. قابلیت ویژه Ajax نیز سپر بالستیک اوست که مجهز به یک سلاح خودکار کوچک است و به شما این قابلیت را می‌دهد تا بدون صدمه دیدن به سمت اهدافتان شلیک کنید.

نکته مهم درخصوص بلک‌ اپس 4 این است که Specialistهای معرفی شده طوری طراحی شده‌اند که مکمل یکدیگر باشند و به همین خاطر کار گروهی در این بازی از اهمیت بالایی برخوردار است. به این جهت که در برخی از مادهای بخش چند نفره بازی کاربران نمی‌توانند یک Specialist تکراری را انتخاب کنند، مهم است که نحوه بازی کردن با هریک را به خوبی یاد بگیرید تا درصورت انتخاب شدن سرباز مورد علاقه‌تان به مشکل برنخورید.

در نقشه بازی با لوکیشن‌های آشنا برخورد خواهید کرد

ابعاد دقیق نقشه بازی در حالت Blackout در دسترس نیست اما با توجه به مقایسه کاربران مشخص است که این نقشه کمی کوچک‌تر از نقشه 5.2 کیلومتر مربعی فورتنایت و بسیار کوچک‌تر از نقشه 64 کیلومتر مربعی Erangel در پابجی خواهد بود.

خوشبختانه کاربرانی که نسخه بتای بازی را تجربه کرده‌اند از ابعاد نقشه آن راضی هستند. حتی برای جابجایی بهتر و سریع‌تر کاربران در فضای بازی وسایل نقلیه‌ای نیز تدارک دیده شده است تا از این حیث کاربران به مشکل برنخورند.

اما نکته جالب درخصوص نقشه بازی وجود لوکیشن‌های خاطره انگیز قسمت‌های پیشین بلک‌ اپس است. لوکیشن‌هایی نظیر NukeTown Island از بلک‌ اپس 1، Asylum از Turbine ،World at War از بلک‌ اپس 2، Construction Site از COD Modern Warfare 2 و... که کاربران خاطرات زیادی با آنان دارند.

در بخش مولتی‌پلیر بازی نیز علاوه بر اضافه شدن ده نقشه جدید شاهد بازگشت برخی از نقشه‌های قدیمی این سری مانند Summit از بلک‌ اپس 1، Slums از بلک‌ اپس 2 و درنهایت Firing Range و Jungle هستیم که درصورت پیش خرید بازی از ابتدا قابل بازی خواهند بود.

ورود مکانیزم‌های جدید، روحی جدید در بطن کال او دیوتی

درجهت جذاب‌تر شدن تجربه بازی، شاهد بازگشت یک مکانیزم قدیمی و اضافه شدن مکانیزمی جدید در بلک‌ اپس 4 هستیم. برای اولین بار در تاریخ سری بازی‌های کال او دیوتی دیگر خبری از بازیابی سلامت یا Health Regeneration نیست و سرنگ‌های مخصوصی در بازی جایگزین این سیستم شده‌اند.

استفاده از این سرنگ‌ها نامحدود است و شما برای دسترسی به آن‌ها نیازی به پرداخت هزینه ندارید. اما نوعی کول داون برای استفاده از این سرنگ‌ها تعبیه شده است که باعث می‌شود پس از هر بار استفاده مدت زمانی را صبر کنید تا دوباره قابل استفاده شوند.

کاربرانی که بلک‌ اپس 1 و 2 را تجربه‌ کرده‌اند سیستم Pick10 را به یاد دارند. این سیستم درواقع نوعی آزادی عمل در شخصی سازی سلاح‌ها و قابلیت‌های بخش مولتی‌پلیر بازی است. ده امتیاز به شما داده می‌شود تا با مصرف کردن آنان اسلحه‌ها یا زره خود را با اضافه کردن تجهیزات یا مهمات مختلف ارتقاء دهید.

بتل رویال به سبک کال او دیوتی

تب و تاب بازی‌های بتل رویال هنوز وجود دارد و همچنان کاربران زیادی مشغول تجربه پابجی یا فورتنایت هستند. ورود بزرگ‌ترین بازی‌های شوتر اول شخص یعنی کال او دیوتی و بتلفیلد به جمع دیگر عناوین بتل رویال نشان می‌دهد این سبک هنوز زنده است و می‌توان از پتانسیل‌های موجود در آن به خوبی استفاده کرد.

نظرات کاربران از بتای عمومی بلک‌ اپس 4 نشان می‌دهد تری‌آرک به خوبی ادعای خود درخصوص ارائه یک تجربه متفاوت و جذاب از بتل رویال را عملی کرده است. ویژگی مهم درخصوص Blackout این است که با یک تجربه بتل رویال به سبک کال او دیوتی روبه‌رو هستیم.

می‌توانید Blackout را بصورت تک نفره، دو نفره یا اسکواد (چهار نفره) تجربه کنید. پروسه بازی همانند تمام بازی‌های بتل رویال دیگری است که تاکنون مشاهده کرده‌اید. شما با استفاده از گلایدر وارد بازی نقشه بازی می‌شوید و به جمع آوری اسلحه و تجهیزات مشغول می‌شوید.

محیط بازی به مرور کوچک‌تر شده و بازیکنان را به سمت مرکز یک دایره هدایت می‌کند و شما با کشتن دیگران تلاش می‌کنید تا تبدیل به آخرین بازمانده در بازی شوید. از شخصیت‌های حاضر در این قسمت می‌توان به الکس میسون، فرانک وودز، جیسن هادسون، راول منندز و ویکتور رزنو اشاره کرد که سابقه حضور در قسمت‌های پیشین بلک اپس را داشته‌اند.

سناریو اول بخش زامبی، A Chaos Theory

اکتیویژن ده سالگی بخش زامبی در سری بازی‌های کال او دیوتی را با ارائه تجربه‌ای منحصر به فرد در بلک‌ اپس 4 جشن گرفته است. عدم حضور بخش داستانی مجزا در بازی موجب شده است تا تری‌آرک برای بخش زامبی دو سناریو متفاوت با داستانی ساده اما قابل قبول در نظر بگیرد تا کاربران در قالب این داستان وارد نبرد با زامبی‌های بازی شوند.

سناریو اول A Chaos Theory یا تئوری هرج و مرج نام دارد. داستان حول شخصیتی به نام اسکارلت رز روایت می‌شود که پدرش پانزده سال پیش به طرز مشکوکی به قتل رسیده است و حال اسکارلت برای پیدا کردن رمز و رازهای این معما وارد یک ماجراجویی مملو از سحر و جادو و اتفاقات ترسناک شده است.

شما در این ماجراجویی تنها نیستید و خدمتکاران وفادار پدرتان یعنی Bruno، Diego و Shaw شما را همراهی می‌کنند. A Chaos Theory دارای دو نقشه مختلف برای تجربه است که بنظر می‌رسد از فیلم‌های بزرگ و مشهور تاریخ هالیوود الهام گرفته‌اند.

اولین نقشه Voyage of Despair نام دارد و لوکیشن آن کشتی تایتانیک است. پیش از غرق شدن کشتی و کشته شدن تمام نفرات حاضر در آن خدمه و سرنشینان کشتی تبدیل به زامبی‌های خطرناک می‌شوند. شما و همراهانتان برای پیدا کردن بخشی از معمای مطرح شده وارد کشتی شده و با سیل عظیمی از زامبی‌ها مواجه می‌شوید.

دومین نقشه IX Chapters نام دارد و لوکیشن آن میدان مسابقات رم است و بنظر می‌رسد سازندگان بازی برای این قسمت از فیلم گلادیاتور الهام گرفته‌اند. در این میدان مسابقه باید در برابر موج‌های مختلف زامبی‌ها مقاومت کنید و توجه داشته باشید که علاوه بر زامبی‌ها با ببرهای زامبی مانند نیز روبه‌رو خواهید شد.

سناریو دوم بخش زامبی، Blood of the Dead

سناریو دوم بخش زامبی بازی با حضور شخصیت‌های نام آشنای این سری روایت می‌شود. شما در نقش Edward Richtofen بازی می‌کنید و همراهان شما Nikolai Belinski، Takeo Masaeki و Tank Dempsey هستند.

در این قسمت شما به جزیره آلکاتراز سفر می‌کنید و پس از گذر از زندان و نبرد با زامبی‌های مختلفی که به سمتتان حمله‌ور می‌شوند، به لابراتوری مخفی جزیره می‌رسید. جایی که باید برای مواجهه با دشمنی قدیمی آماده شوید.

با وجود اینکه بلک اپس 4 دارای بخش تک نفره نیست و عملا تمام قسمت‌های آن بصورت آنلاین و با دیگر بازیکنان قابل تجربه هستند، می‌توانید بخش زامبی را بطور تک نفره و با هوش مصنوعی تجربه کنید. البته تجربه بازی با دوستانتان بسیار متفاوت‌تر و جذاب‌تر از تجربه آن با هوش مصنوعی بازی خواهد بود.

حالت جدید بخش مولتی‌پلیر بازی، کنترل (Control)

علاوه بر حالت‌های قدیمی و آشنای بخش مولتی‌پلیر سری بازی‌های کال او دیوتی یعنی Team Death Match، Domination، Hard Point، Search and Destroy و Kill Confirmed دو حالت جدید به بلک اپس 4 اضافه شده است.

اولین حالت کنترل نام دارد. در این قسمت کاربران در دو تیم 5 نفره روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند. هر کاربر دارای 25 فرصت احیای مجدد است و هدف شما حمله کردن و دراختیار نگه داشتن نقاط مشخص شده برروی نقشه و سپس دفاع از آنان است.

سیستم جدیدی که در کنترل شاهد آن هستیم موجب می‌شود کاربران توجه ویژه‌ای به کار گروهی داشته باشند و بی‌برنامه وارد نبرد نشوند. تمام شدن 25 فرصت شما به معنای مرگتان و کمتر شدن یک بازیکن از تیمتان است. پس برای پیروزی تیمتان لازم است بی‌گدار به آب نزنید و عاقلانه بازی کنید.

حالت جدید بخش مولتی‌پلیر بازی، هایست (Heist)

حالت دوم هایست نام دارد. هایست یک حالت هاردکور و تاکتیکال است که شاید برای کاربرانی که تجربه چندانی در بازی چند نفره ندارند کمی دشوار باشد. به یکی از تیم‌های بازی کیف پولی داده می‌شود که وظیفه دارند آن را به نقطه مشخصی برروی نقشه بازی برسانند، تیم دیگر باید از رسیدن کیف به نقطه مورد نظر جلوگیری کند.

بازی دارای Re-Spawn یا احیای مجدد نیست و یک بار مرگ به منزله خارج شدن از دور بازی است. هایست دارای چند راند است و درنهایت تیمی که بیشترین پیروزی را کسب کرده است برنده می‌شود. شروع بازی مشابه کانتر استرایک است، شما با یک کُلت و مبلغ 500 دلار وارد بازی می‌شوید و می‌توانید به دلخواه اسلحه مورد نظرتان را خریداری کنید یا آن را ارتقاء دهید.

استراتژی‌های مختلفی برای این بخش وجود دارد که شامل ذخیره کردن پول برای خرید اسلحه بهتر، استفاده از سلاح‌های ارزان قیمت و ارتقاء دادن آن‌ها و... می‌شود که همین آزادی عمل کوچک جذابیت این بخش را دو چندان می‌کند.

نظر شما درخصوص بلک اپس 4 چیست؟ آیا عدم وجود بخش داستانی و تکیه بر بخش آنلاین می‌تواند نظر مثبت کاربران را جلب کند؟ برنده جنگ امسال کال او دیوتی و بتلفیلد کدام یک خواهد بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • علی کریمی
    علی کریمی | ۴ اسفند ۱۴۰۰

    سلام کسی میدونه این بازی رو چند نفره با یه دستگاه افلاین بازی کرد یا نه

  • hosein n
    hosein n | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

    عالی بود دمت گرم

مطالب پیشنهادی