ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

طراحی رباتی با ۳۲ پا برای انجام عملیات نجات [تماشا کنید]

پژوهشگران دانشگاه کیئو با همکاری محققان دانشگاه توکیو موفق شده‌اند که  یک ربات به نام موچیبات را توسعه دهند که همانند توتیا یا خارپشت دریایی به شکل بامزه و متفاوتی روی زمین حرکت می‌کنند. ربات‌ ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۱

پژوهشگران دانشگاه کیئو با همکاری محققان دانشگاه توکیو موفق شده‌اند که  یک ربات به نام موچیبات را توسعه دهند که همانند توتیا یا خارپشت دریایی به شکل بامزه و متفاوتی روی زمین حرکت می‌کنند.

ربات‌ هایی که پاهای قابل حرکت دارند بسیار از مشابهین چرخ دار آنها، بهترند و پیچیدگی بیشتری دارند چرا که باید میان حرکت‌ ها تعادل برقرار شود حال اگر تعداد پاهایشان ۲ یا ۴ باشد. یکی از راه های بامزه این است که رباتی ساخته شود که تمامی آن از پاهای مختلف پوشیده شده باشد.

موچیبات یاد شده دقیقاً با همین تفکر توسط محققین ساخته شده و ۳۲ پای متحرک آن، ظاهری شبیه به توتیا یا خارپشت دریایی به آن بخشیده است. با اینکه نحوه‌ی حرکت این ربات از دور قدری ترسناک به نظر می رسد اما موچیبات به علت شکل ظاهری منحصر به فرد خود قدرت مانور بالایی پیدا کرده و قادر است به آسانی به مقصدش برسد.

پاهای تلسکوپی این ربات از ۳ قسمت مجزا تشکیل می‌شوند که در صورت نیاز می‌توانند بلندی این پا را به ۶۰ سانتیمتر برسانند. بدین شکل، ربات یاد شده قدرت مانور بالایی همانند یک کره را برای ربات یاد شده به ارمغان می‌آورد با این تفاوت که موچیبات دیگر روی زمین غلت نمی‌خورد و استحکام بیشتری دارد.

این ربات به گفته‌ی محققین ژاپنی خود نیازی به سطح صف برای حرکت ندارد و می‌تاونند با کمک پاهای بی شمار خود روی شن، ماسه و سنگ ریزه نیز بغلتد. حتی اگر یکی از ۳۲ پای درنظر گرفته شده برای این رابت بشکند، باز هم موچیبات می‌تواند حرکتش را ادامه داده و به مقصد برسد.

بدین ترتیب ربات یاد شده می‌تواند به آسانی برای اکتشافات فضایی مورد استفاده قرار گیرد. البته نباید فراموش کرد چنین رباتی می‌تواند در برخی از مواقع ضروری و عملیات نجات، عملکرد فوق العاده‌ای از خود بر جای بگذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

    به درد مین روبی میخوره شما Mine Kafon سرچ بزنید خیلی شبیهشه برا مین فروبی ساخته شده ولی ایراد اون این بود نمیشد کنترلش کرد (با باد اینطرف اونطرف میرفت )ولی این قابلیت کنترل داره

    • آریا
      آریا | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

      روی اولین مین بره نابود میشه که

مطالب پیشنهادی