ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نمایشگاه تخصصی شرکتهای دانش بنیان
تکنولوژی

در دومین نمایشگاه تخصصی شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناور چه گذشت؟

دومین نمایشگاه شرکت های دانش بنیان در یک سکوت خبری کامل آغاز به کار کرده و امروز روز آخر خود را سپری می‌کند، نمایشگاهی که در بازدید آن متوجه حجم کم بازدیدکنندگان می‌شویم و غرفه‌هایی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۶

دومین نمایشگاه شرکت های دانش بنیان در یک سکوت خبری کامل آغاز به کار کرده و امروز روز آخر خود را سپری می‌کند، نمایشگاهی که در بازدید آن متوجه حجم کم بازدیدکنندگان می‌شویم و غرفه‌هایی تقریباً خالی پذیرای شما هستند. در سطح نمایشگاه تنها چند غرفه حرفی برای گفتن دارند و بقیه موارد را کارکنانی تشکیل می‌دهند که یا اطلاعات کاملی از غرفه‌شان ندارند و یا اینکه صرفا به دنبال افرادی در بدنه دولت هستند تا با آنها ارتباط بگیرند.

نمایشگاه تخصصی شرکتهای دانش بنیان
غرفه خبرنگاران برای نمایشگاه تجهیزات بسیار کاملی داشت و حسابی از خجالت ما در آمده بود.

در محیط نمایشگاه غرفه‌هایی با موضوع اینترنت اشیا خودنمایی و بیشتر از سایر غرفه‌ها بازدیدکنندگان را به سمت خود جذب می‌کردند. هر از گاهی افرادی دولتی وارد نمایشگاه می‌شدند و با تیم خود شروع به بازدید از محیط رویداد می‌کردند. در حین بازدید این افراد، نمایشگاه تکانی می‌خورد و پس از بازدید سریع و کوتاه آنها، دوباره موسیقی آرم پس زمینه آرامشی مضاعف به آن می‌داد. با یکی از غرفه‌داران شرکت فعال در زمینه اینترنت اشیا به دیجیاتو گفت:

«برخلاف تصور عموم که اینترنت اشیا در حال حاضر در ایران جایگاهی ندارد، مارکت خوبی در این زمینه آماده است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند فناپ هم به دنبال نیروهای متخصص در این امور هستند. ما کلاس‌هایی برای تدریس این موضوع دایر کردیم و بسیاری از شرکت‌های دولتی در طول این نمایشگاه ابراز علاقه کردند که کارمندانشان در این کلاس‌ها شرکت کنند. البته ابراز علاقه تا فعلی که صورت بگیرد فاصله زیادی دارد ولی امیدواریم با جدی تر شدن موضوع IoT بتوانیم این بازار را بیشتر به مردم معرفی کنیم و با آن ایجاد شغل کنیم.»

نمایشگاه تخصصی شرکتهای دانش بنیان
قرص و اسپری و نوشیدنی زعفران اولین غرفه ورودی اصلی نمایشگاه بودند که ربط چندانی به ماهیت آن نداشتند.

تا لحظه‌ای که ما از نمایشگاه بازدید کردیم، خبری از وزیر ارتباطات و یا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نمایشگاه نبوده ولی در ازای ایشان، چندین مشاور و معاون هر دو سازمان و سازمان‌ها و شرکت‌های دیگری من‌جمله ارتش و وزارتخانه‌های گوناگون از نمایشگاه بازدید کرده‌اند. حتی «ابراهیم رییسی» متولی آستان قدس رضوی، از بازدیدکنندگان نمایشگاه امسال بوده که در نوع خود جالب به نظر می‌رسد.

نمایشگاه تخصصی شرکتهای دانش بنیان
استقبال بازدیدکنندگان چندان زیاد نبود.

در بین تمامی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، آنهایی که حال و هوایی استارتاپی‌ داشتند بیشتر توجه مردم را به خود جلب می‌کردند؛ مردمی که غالبا از قشر دانشجو و یا تیم‌های استارتاپی بودند. «حمید سلیمی» یکی از همین دانشجویان است و به دیجیاتو می‌گوید:

«به نظر من دولتی‌ها بیشتر به اینجا می‌آیند تا بتوانند با ارتباط گیری با این شرکت‌ها، به آمار و دیتای خوبی برسند و بتوانند گزارش خوبی برای بالادستی‌ها بنویسند. خبری از حمایت و سرمایه‌گذاری و ... نیست و برخلاف تصور برخی از افراد، آنها قصد سهم‌خواهی و یا حتی مشارکت هم ندارند.»

نمایشگاه تخصصی شرکتهای دانش بنیان

از سوی دیگر «فراز کریمی»، هم موسس سایت کارجو هم این نمایشگاه را برای مجموعه‌‌شان مفید می‌خواند و می‌گوید که بازدیدکنندگان دولتی و سرمایه‌گذارانی به دیدن آنها آمده‌اند که برای کسب‌وکارشان مفید بوده است: «ما توانستیم خودمان را بیشتر با این افراد که در خارج از چنین نمایشگاه‌هایی رابطه زیادی نداریم آشنا کنیم و خودمان را مطرح‌تر کنیم. مشاورین و معاونین دولتی زیادی به دیدار ما آمدند و امید داریم که بتوانیم پی‌ریزی‌های این نمایشگاه را در آینده بکار بگیریم.»

نمایشگاه تخصصی شرکتهای دانش بنیان
اپلیکیشن کیلید قابلیت‌هایی از جمله AR یا همان واقعیت افزوده هم به سیستمش اضافه کرده که با کمک آن می‌توان در هر کوچه و خیابانی، خانه‌های تحت اجاره و فروش اطرافتان را روی گوشی ببینید.

«محسن عارفی»، روابط عمومی کیلید در رابطه با کارکرد این سرویس می‌گوید:

«ما با فروشگاه‌های فیزیکی این حوزه رابطه خوبی داریم و توانستیم بیگ‌دیتایی عظیم را از منابع مختلف جمع آوری کنیم و در حقیقت چگونه درست خریدن مسکن را برای کاربرانمان داشته باشیم. البته فایل‌های آماده خرید و فروش مسکن هم داریم که روزی 1000 تا برای ما از املاکی‌های کشور می‌رسد ولی بیشتر هدفمان روی توسعه سیستم هوشمندانه خریدن مسکن و برآورد کردن قیمت‌های مختلف و نگاهی به معاملات مسکن در تهران است.»

نمایشگاه تخصصی شرکتهای دانش بنیان
سوغاتی خریدن هم آنلاین شد!

نمایشگاه تخصصی شرکتهای دانش بنیان، خلاق و فناور امروز 21 مهرماه به کار خود پایان می‌دهد و آنطور که شرکت‌های حاضر در نمایشگاه اظهار داشتند، امید دارند تا بتوانند نتیجه‌های حاصل از حضور در این نمایشگاه را در ماه‌های بعد در بدنه شرکت‌های خود ببینند.

نمایشگاه تخصصی شرکتهای دانش بنیان
یک خبر خوب که در نمایشگاه شاهد آن بودیم، بازگشایی دوباره کارخانه ارج در قالبی کوچکتر و فعالیت‌های جانبی‌تر بود. برای مثال این شرکت با همکاری میراث فرهنگی، در بازسازی بناهای تاریخی کمک کرده و در آنها کولرهای گازی متناسب با فضا و جنس مکان مورد نظر تعبیه کرده است.
نمایشگاه تخصصی شرکتهای دانش بنیان
برخی از غرفه‌ها با اسامی دولتی هم خالی از سکنه بودند.

نمایشگاه تخصصی شرکتهای دانش بنیان
نقش اینترنت اشیا روز به روز و سال به سال در چنین نمایشگاه‌هایی پررنگ‌تر می‌شود.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Reza Asadi
    Reza Asadi | ۲۳ مهر ۱۳۹۷

    خبر بازگشت ارج خوشحال کننده بود امیدوارم تمام شرکت هایی که فعالیتشون رو از دست دادن دوباره شروع به کار کنن

مطالب پیشنهادی