ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

واردات یک میلیارد دلار قطعه با ارز 8000 تومانی؛ فروش با ارز 12000 تومانی

با توجه به اینکه اکثر لوازم یدکی از خارج کشور تامین می شود، همچنین در تولیدات داخلی نیز بخشی از مواد اولیه از خارج کشور وارد می شود صنف فروشندگان لوازم یدکی وابستگی بسیار زیادی ...

سبحان نظری
نوشته شده توسط سبحان نظری | ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

با توجه به اینکه اکثر لوازم یدکی از خارج کشور تامین می شود، همچنین در تولیدات داخلی نیز بخشی از مواد اولیه از خارج کشور وارد می شود صنف فروشندگان لوازم یدکی وابستگی بسیار زیادی به ارز دارد و افزایش قیمت دلار روی این صنف نیز همانند سایر اصناف تاثیر زیادی دارد. با این حال بررسی آمارهای تجارت خارجی نشان میدهد، در نیمه نخست سال جاری، حدود یک میلیارد دلار قطعات خودرو با ساخت داخل زیر 30 درصد از گمرکات وارد کشور شده است.بر اساس آمارهای گمرک، در 6 ماهه نخست سال جاری قطعات خودرو همچنان در صدر لیست واردات قرار گرفته است و بر این مبنا، قطعات منفصله با ساخت داخل کمتر از 30 درصد با رقمی نزدیک به 1 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 78 درصدی را تجربه کرده است.
همچنین حدود 223 میلیون دلار قطعات منفصله با ساخت داخل 50 درصد و بیشتر وارد شده که با افت 20 درصدی مواجه شده است. گفتنی است، در این مدت حدود 192 میلیون دلار قطعات خودرو با ساخت داخل زیر 50 درصد وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 33 درصدی را شاهد بوده است.

این درحالیست که اگر گشتی در بازار لوازم یدکی بزنید به راحتی با قیمت های افزایش یافته با نرخ هایی بین سه تا پنج برابر نرخ های سابق مواجه خواهید شد. این بدان معناست که قطعات وارد شده یا ساخته شده برمبنای ارز نیما، حالا در حال فروش با نرخ ارز آزاد یا اندکی کمتر از نرخ ارز آزاد در بازار کشور هستند.

چنین شرایطی باعث ایجاد فشار مضاعف بر رانندگان شده است به شکلی که رانندگان تاکسی، اسنپ، رانندگان اتوبوس و کامیون و آژانس ها به شدت دچار مشکل اقتصادی شده اند. چرا که درآمد ریالی کفاف تامین هزینه های دلاری را نمی دهد.
متأسفانه حجم خرید و فروش قطعات تقلبی و معیوب نیز در سطح بازار افزایش پیدا کرده است. این قطعات در بازار به طرق مختلف مورد معامله قرار می‌ گیرند و وقتی کسی جنس تقلبی بر خودروی خود نصب می‌ کند از همان ساعات نخست متوجه تقلبی قطعه نمی‌ شود اما بعد از طی یک مسیر باز مشاهده می ‌کند که ماشین خراب شده و آن را به تعمیرگاه برمی ‌گرداند.

این موضوعات عاملی شده تا حجم برگشتی ماشین به تعمیرگاه‌ ها افزایش پیدا کند.
تعداد زیادی از رانندگان خودروی سنگین نسبت به افزایش قیمت روزانه لوازم یدکی به شدت گلایه دارند و برخی از این افراد حتی نسبت به ارائه نشدن برخی از اقلام لوازم یدکی از سوی لوازم یدکی فروشان معترضند.قطعات خودروالبته این مشکل تنها به شاغلان در زمینه رانندگی محدود نمی شود و به نوعی تمامی مالکین خودروها با مشکل افزایش بی رویه نرخ قطعات یدکی مواجه شده اند. امری که به نظر می رسد قابل رصد توسط سازمان های مربوطه نباشد و تنها در صورت به ثبات رسیدن شرایط اقتصادی کشور می توان به تعدیل قیمت های فعلی تا حدی متناسب با ارز 8000 تومنی دلخوش بود.
کم فروشی، احتکار و گران فروشی تخلف است و باید جلوی این امر گرفته شود تا در حق رانندگان اجحاف نشود.

قطعه سازان: برای جلوگیری از ورشکستگی، باید قیمت ها را 80 درصد افزایش دهیم

در این روزهایی که پشت سر می گذاریم، هم قطعه ها مشکل دارند، و هم قطعه سازان! در طی چند روز گذشته شاهد خبرِ چند برابر شدن قیمت باتری خودروها بودید که البته اگر در این اواخر نه فقط باتری خودرو، بلکه هر قطعه ی دیگری، چه مصرفی و چه فنی را برای خودروتان خریداری کرده باشید، این گرانی را با تمام وجود در تمامی بخش های بازار خودرو حس کرده اید.
فقط باتری خودرو نیست که به طور تقریبی از فروردین امسال حدود ۴ برابر افزایش قیمت داشت، بلکه دیگر قطعات خودرو ها نیز دچار افزایش قیمت  های عجیب و غریب شده اند. این روز ها، بازار خودرو شرایط بسیار وخیمی را پشت سر می گذارد. شرایطی که ظاهراً همه از آن ناراضی هستند. چه مصرف کننده و چه تولید کننده.
چندی پیش دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان اظهار نظر کرد:

تامین قطعات مورد نیاز بیش از ۱۰۰ هزار خودروی پیش فروش شده از سوی خودروسازان نیازمند حدود ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی است.

این مقام خاطر نشان کرد که طبق محاسبه هایی که انجام شده، قیمت قطعات خودرو باید به قیمت واقعی خود نزدیک شوند، که در این صورت اگر آمار ها درست ارائه شود به طور متوسط در مقایسه با سال گذشته، دست‌کم ۸۰ درصد قطعات خودرو افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد. ایشان همچنین اضافه کردند که برای سر و پا نگه داشتن این صنعت یعنی قطعه‌سازی، و جلوگیری از ورشکستگی، باید دستکم قیمت ها ۸۰ درصد افزایش یابند و بدون افزایش قیمت، به زودی صنعت قطعه سازی ورشکست خواهد شد.

قطعات خودرو

متاسفانه مسئله ای که از گرانی نیز، مشکل ساز تر است، بلاتکلیفی و مشخص نبودن وضعیت ارز و در نتیجه مواد اولیه است. نبود ثبات در قیمت ارز، هم برای تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان مشکلات جدی ای را به وجود آورده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۲۳ مهر ۱۳۹۷

    همینطوریش انقدر لوازم یدکی گرون شده من شخصا هفته ای یک بار از ماشینم استفاده می کنم اونم اگه بخوام برای تعطیلات آخر هفته برم یه دوری بزنم یا یه مهمونی ای چیزی بخوام برم. حالا فرض کنیم بخوان از این گرونتر هم بکنند خوب باز هم مردم توان پرداخت چنین مبالغی رو برای قطعات به مراتب بی کیفیت تر ندارند و باز هم قطعه سازی محکوم به شکست خواهد بود چون قطعا خودروساز ها هم توان پرداخت قطعات گرون شده قطعه ساز ها رو نخواهند داشت !!!
    درخواست عجیبیه ! کاملا از روی بی فکری و نبود آگاهی نسبت به بازار و سطح درآمد مردم !!!

  • alex
    alex | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

    هیچوقت درس نمیگیرند سوبسید یعنی فساد
    باید سود بانک هارو زیاد کنن که نقدینگی کم بشه و برگردن به دوران طلایی رکود

  • Naser Shabani
    Naser Shabani | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

    تا وقتی ارز چند نرخی هست همین آش و همین کاسه هست. قیمت همه چی داره تو بازار به قیمت ارز پس کوچه ای محاسبه میشه. این وسط فقط یه سریدارن از این رانت حداکثر استفاده رو میکنند.اقتصاد رو نمیشه با زور سرنیزه مدیریت کرد کار خودش رو میکنه

  • Ali Reza
    Ali Reza | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

    ریال جدید چاپ کنن و تمام‌صفرهای ریال قبلی رو حذف کنند و یک ریال رو معادل یک دلار تعیین کنند همه چی حل میشه پشتوانه اش هم‌ عزم مقامات بلند پایه تامین خواهند مرد!!

    • TiTAN
      TiTAN | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

      اولا که این عزیزان شاید بتونن ۲-۳ روزی قیمت این ریال جدید رو که شما میگی چاپ کنن، در حد ۱ دلار نگه دارن اما بعد از اون قطعا ارزشش با کله میاد پایین چون ارزش ارز ملی یه کشور چیزی نیست که بشه دستوری قیمت گذاریش کرد و قیمت تمام ارز های رایج مثل ین،دلار،پوند،یورو و کرون و ... بر اساس چند ده فاکتور مثل ثبات اقتصادی اون کشور،ارزش سرمایه گذاری،سرمایه های ملی، کیفیت روابطش با سایر کشور ها،راحتی اکسچنج ،میزان گستردگی و مقبولیت اون برای استفاده روزمره و .... تعیین میشه و به صورت لحظه ای نرخ هر ارز به ارز دیگه و به صورت دوطرفه در حال نوسانه مثل دلار آمریکا به ین ژاپن یا دلار کانادا به پوند انگلیس(البته بعضی ارز ها رو به صورت مستقیم نمیشه نوساناتشون رو به ارز های دیگه رو مشاهده کرد چون بازار بورس خاصی ندارن برای نسبت سنجی و اکسچنج به ارز های دیگه به دلیل عدم فراگیر بودنشون و ... مثل ریال ایران)
      دوما هم که اگه قرار بشه طبق گفته شما بیان اسکناس جدید بدون پشتوانه کافی ارزی (که در حال حاضر هم همین موضوع همچنان وجود داره حداقل در رابطه با ارزی که قرار نیست اسمی یا واقعا برای سایر مصارف دولتی مصرف بشه) چاپ کنن انفجار نقدینگی (که به خودی خود الانش به اندازه کافی زیاد هست) رخ بده و تورم سالانه بعدش به جای اینکه ۳ رقمی باشه(۶۱۵%) چهار رقمی بشه و وضعیت معیشتی و اقتصادی کلی جامعه ضربدر ده اینی که هست خراب بشه.

      • Ali Reza
        Ali Reza | ۲۳ مهر ۱۳۹۷

        در جواب شما، تا چند سال پیش لیر ترکیه خیلی ضعیف بود و میشد با همین تومن خودمون میلیونها لیر خرید یعنی به صورت اسمی و عددی نسبت به سایر ارزها ارزش پایینی داشت اما بعد از چاپ لیر حدید که با حذف صفرهاش انجام شد حالا اقتصاد ترکیه خیلی بهتره هر دلار بین ۶ الی ۷ لیر معامله میشه و نسبتا ثبات بهتری داره، خوب پس چرا جمهوری اسلامی این مار رو نکنه!

        • enrix
          enrix | ۲۳ مهر ۱۳۹۷

          مگه ارزش پول با حفظ چن تا صفر یا اضافه کردنشه؟؟؟ وقتی صادرات زیاد باشه و ارزآوری هم بیشتر باشه ارزش دلار به خاطر فراوانی میاد پایین و پول ملی ارزشش میره بالا!خوب معلومه تو پول پشتوانش چن تا صفر نیس مبادله و تجارت تعیین کننده نهاییه! ترکیه هم خبر ندارید کارخونه هایی داره که صادرات های میلیارد دلاری انجام میده به 60 کشور دنیا! مثالش کمپانی سارسیلماز ! ترکیه تحریمی نشده وگرنه مث ما نه شرکت خارجی داخلش فعالیت میکرد نه رابطه ای با اروپا و بقیه کشورها برای مبادله اقتصادی و تجارت داشت! ماشالله هم هرشرکتی تو ترکیه نمایندگی داره

    • amir hooshmand
      amir hooshmand | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

      دوست عزیز این کار هیچ کمکی نمیکنه با این کار همون مقدار صفر از همه ی پول ها کم میشه درحالی که قیمت ارز متناسب باهاش تغییر کرده یعنی تفاوتی نمیکنه

مطالب پیشنهادی