ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

وقتی سه سیلندر کافی است؛ آشنایی با بهترین خودروهای اسپرت 3 سیلندر جهان

ما در دورانی به سر می‌بریم، که تولیدی اقتصادی و کاهش مصرف سوخت، هر روز بیشتر از دیروز، از اولویت‌های خودروسازان محسوب می شود. چه بخواهیم چه نخواهیم این مسئله دامن گیر بسیاری از خودروسازان ...

سبحان نظری
نوشته شده توسط سبحان نظری | ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

ما در دورانی به سر می‌بریم، که تولیدی اقتصادی و کاهش مصرف سوخت، هر روز بیشتر از دیروز، از اولویت‌های خودروسازان محسوب می شود. چه بخواهیم چه نخواهیم این مسئله دامن گیر بسیاری از خودروسازان دنیا خواهد شد. چه لامبورگینی باشد و چه فورد موستانگ.

در دنیای امروز اغلب خودروسازان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که از اعداد حجم موتور های خود کم کنند. دقت کنید که دیگر این منطقی ژاپنی نیست.  آنچه در نهایت همه به آن خواهند رسید این است که موتورهای خودروها باید روز به روز حجم خود را کمتر و کمتر کنند. به خوبی می دانید که پر استفاده ترین موتور در دوران کنونی موتور های چهار سیلندر هستند. اما با کاهش بیش از پیش حجم موتور برای خودروهای چهار سیلندر، اتفاقی که می‌افتد این است که ممکن است در ادامه این روند کاهش حجم، به این نتیجه برسیم که باز هم یک سیلندر اضافه است! و در تعداد سیلندرها به عدد ۳ برسیم. بهتر می دانید که خودروهای سه سیلندر استفاده محدودی دارند و برای مصارف شخصی و محدود در دنیا استفاده می شوند. در نتیجه ایده ی یک خودروی سه سیلندر اسپرت تا حد زیادی چالش برانگیز است. پس با ما همراه باشید تا ببینیم آیا صنعت مهندسی دنیا، توانسته از پسِ آن برآید یا خیر.

Honda S660

اگرچه دیگر هیچ خودرویی همچون هوندا s۲۰۰۰ دوست‌داشتنی تولید نخواهد شد اما از سال ۲۰۱۵ هوندای ژاپنی خودروی s۶۶۰ که همچون s۲۰۰۰ یک محصول دو نفره است را تولید کرده است. جانشین اس ۲۰۰۰ خیلی شبیه به پدربزرگ خود نیست و حتی از آن بسیار کوچکتر و سبکتر است. سبکی و کوچکی S660 آنقدری تاثیر گذار است که موتور سه سیلندر هم به راحتی از پس این خودرو بر آید.

در واقع اس660 به قدری سبک است که یک موتور ۶۶۰ سی‌سی توربوشارژ سه سیلندر تمام نیازهای آن را برطرف میکند. موتوری که با توان خروجی تنها ۶۳ اسب بخار که قدرت قابل توجهی نیست و گشتاور تولیدیِ اندکی بیشتر یعنی به اندازه 104 نیوتن متر کاملا کافی به نظر می رسد. دقت کنید که طول بسیار اندک اس ۶۶۰ باعث می شود که از مزدا میاتا نیز 20 اینچ کوتاه تر باشد.

با این وجود شاید نتوانید باور کنید اما ۶۶۰ خودروی بسیار کوچک و فوق العاده ای است. به لطف گیربکس شش سرعته دستی آن، لذت رانندگی قابل توجهی نیز دارد. در ضمن شما می توانید سقف این خودرو را جمع کنید و از هوای آزاد نهایت لذت را ببرید.

Smart Roadster

خودروی بعدی این لیست اسمارت رودستر است. اسمارت رودستر تقریباً وضعیتی مشابه با هوندا s۶۶۰ دارد. خودرو کوچکی که در سه سال اول تولید خود یعنی ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ از آن استقبال نشد و حتی در این 3 سال، هیچ گاه به بازار ایالات متحده آمریکا راه نیافت. اما کمی پس از آن شاهد پیشرفت چشمگیر این خودرو بودیم. رودستر رفته رفته پیشرفت کرد و دو نسخه کروک و کوپه این خودرو به بازار عرضه شد. اما آنچه در اینجا برای ما اهمیت دارد موتور کوچک سه سیلندر رودستر است.

این موتور تنها ۶۹۸ سی‌سی حجم دارد. اما به لطف توربوشارژ توان تولید ۶۰ اسب بخار قدرت را دارد. رودسترِ موتور وسط (موتور آن در انتهای خودرو قرار دارد)، خودروی دوست داشتنی است که رانندگی با آن می تواند تجربه جالبی باشد. نکته ای که دانستن آن خالی از لطف نیست این است که تیونینگ باراباس یک ورژن از  اسمارت رودستر را عرضه کرده است که ۱۰۰ اسب بخار توان دارد. این خودرو مجهز به سیستم تعلیق پیشرفته تری است که ارتفاع آن نیز کاهش یافته، همینطور رینگ های ۱۷ اینچی و یک اگزوز دوست داشتنی دوگانه نیز در انتهای آن نصب شده است .جالب تر آن که کانسپتی دیگر از باراباس نیز از این خودرو ارائه شد که هیچوقت به محصول نهایی تبدیل نشد. پاراباس برای کانسپت این رودستر کوچک، موتوری V6 در نظر گرفت که در واقع از ترکیب دو موتور کوچکِ سه سیلندرِ اسمارت رودستر ساخته شده بود.

Daihatsu Copen

دایهاتسو کوپن نیز مانند اسمارت، در حالت اولیه یک خودرو کِی (Kei Car) به حساب می آید؛ برای دوستانی که نمیدانند کی کار چیست، کی کار یک سگمنت ژاپنی است که به خودروهای درون‌شهری و با ابعاد کوچک گفته میشود. اما اولین نسل این خودرو در بازار خارج از ژاپن به همراه یک موتور قدرتمند تر به فروش رسید. به هر حال خودرویی که در این لیست قرار دارد دومین نسل از دایهاتسو کوپن است که در سال ۲۰۱۴ تولید شده و به یک موتور سه سیلندر کوچک ۶۵۸ سی‌سی توربوشارژ مجهز است که می تواند ۶۳ اسب بخار قدرت و 92 نیوتن متر گشتاور تولید کند. قدرت تولیدی این خودرو به کمک یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یا یک گیربکس اتوماتیک سی وی تی به چرخ های جلو منتقل می شود.

Melkus RS1000

اگر شما هم با دیدن تصاویر rs1000 برای اولین بار آن را با نسخه کلاسیک لامبورگینی اشتباه گرفته اید، کاملا حق دارید؛ چرا که دقیقا سه سال پس از تولید میورا این خودرو در سطح جهانی عرضه شد. در نگاه اول ملکوس RS1000 ممکن است با لامبورگینی میورا اشتباه گرفته شود.

آنچه که تفاوت بین میورا و rs1000 را مشخص می‌کنند آن چیزی است که در زیر کاپوت آنها نهفته است. برخلاف لامبورگینی که یک موتور بسیار حجیم ۱۲ سیلندر خورجینی در خود جای داده، ‏rs1000 یک موتور سه سیلندر کوچک با حجم ۹۹۲ سی سی در اختیار دارد که تنها می تواند 68 اسب بخار قدرت و 117 نیوتن متر گشتاور آزاد کند. با این وجود، ‏rs1000 می تواند به سرعت ۱۶۸ کیلومتر بر ساعت برسد که علت آن نیز استفاده از بدنه فیبر گلس است. این خودرو دقیقا در بین سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۹ یعنی به مدت ۱۰ سال به تعداد ۱۰۱ عدد تولید شد و پرونده‌اش برای همیشه مختومه ماند.

Honda Beat

محصول بعدی که هم ژاپنی است و هم در دسته ی کِی کار ها قرار می گیرد و همینطور تا حد زیادی، به هوندا s۶۶۰ شباهت دارد و از زاویه ای دیگر پدربزرگ آن محسوب می شود؛ هوندا بیت است. هوندا بیت در بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ تولید شده است و به عنوان محصولی نمادین در دهه ۹۰ شناخته می شود. موتور کوچک سه سیلندر بیت با ۶۵۶ سی سی حجم، در وسط خودرو قرار داشته و می‌تواند ۶۳ اسب بخار توان را در اختیار راننده بگذارد. بیت می‌تواند در حد سایز و اندازه خودش سرعت قابل قبولی را به دست بیاورد. هرچند که این سرعت به شکل الکترونیکی در ۱۳۵ کیلومتر محدود می شود.

باید پذیرفت که هوندا بیت به عنوان یک محصول اسپرت کوچک، نه تنها قابل قبول، بلکه بسیار جذاب و دوستداشتنی است. (دهه 90 میلادی)

آنچه که عمدا بیت را بیش از پیش محبوب ساخت، گیربکس اسپرتِ دستی آن، در کنار دیفرانسیل عقب بودن آن بود.

Suzuki Cappuccino

خودروی بعدی سوزوکی کاپوچینو است که در بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۷ به عنوان یک خودروی ژاپنیِ دهه 90، در بازار اروپا نقش قابل توجهی را پیدا کرده و در آن زمان به شکل خودرویی کروک و دو نفره با سایز بسیار کوچک شناخته می‌شد. اگر چه احتمالا با توجه به خودروهای معرفی شده تا به اینجا شما می توانید مشخصات این خودرو را حدس بزنید، اما ما نیز یادآوری می‌کنیم که کاپوچینو مجهز به موتور سه سیلندر با ۶۵۷ سی سی حجم است که تمام توان تولید این موتور به محور عقب آن منتقل می شود. این سوزوکی کوچک در زمان تولید می توانست در حدود ۶۳ اسب بخار قدرت تولید کند. ترمزهای دیسکی، سیستم فرمان برقی و دیفرانسیل ضد قفل، از مشخصه های سوزوکی کاپوچینو است که نمی توان از آن به سادگی عبور کرد.

Autozam AZ-1/Suzuki Cara

تا به اینجا، اکثر لیست در دست ژاپنی ها بوده است. این خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنچه در اینجا اهمیت دارد این است که سوزوکی کارا بهترین خودروی سگمنت کِی در بین ژاپنی هاست. کارا که در دهه ۹۰ میلادی عرضه شد گرچه خودرویی ساخته شده توسط مزدا بود، اما به نام سوزوکی فروخته می شد و بهتر است که آنرا محصول مشترک این دو شرکت خودروساز ژاپنی بدانیم (موتور خودرو ساخت سوزوکی است). تریم مزدای این خودرو مجهز به اسکوپ کاپوت و همینطور یک اسپویلر بسیار بزرگ در عقب خودرو بوده که البته کاملاً واضح است که این اسپویلر تحت تاثیر فراری F40 تعبیه شده است.

نقطه عطف این خودرو درب های آن بود که به شکل عمودی باز و بسته می شدند. باید بپذیریم که برای خودروی کوچکی همچون کارا، این درب ها واقعا دوست داشتنی است و جلب توجه بسیاری می کند. با این وجود همانطور که می توان پیش بینی کرد این خودرو موتور کوچک سوزوکی با ۶۵۷ سی سی حجم را در خود جای داده بود که به لطف توربوشارژر می‌توانست ۶۳ اسب بخار قدرت را تولید کند.

BMW i8

سه سیلندر

کاملا واضح است که برای اکثر شما خوانندگان عزیز، بی ام و i8 یعنی آخرین خودروی ما در این لیست، تنها خودروی اسپرتی است که می‌توانیم از آن به عنوان یک خودروی اسپرت واقعی صحبت کنیم. به علاوه تمامی خودرو های این لیست به غیر از i8، به عنوان خودروهای بسیار کوچک و کامپکت شناخته می‌شوند و به خصوص این که مشخصه اصلی آنها موتوری ضعیف و پیشرانه ای نه چندان جذاب می باشد. واقعیت آن است که هیچ کدام از خودروهایی که پیش از این نام بردیم، همانند i8 مجهز به یک پیشرانه ی الکتریکی نبوده‌اند.

i8 بعد از M1 به عنوان تنها خودروی موتور وسط بی ام و شناخته می‌شود. موتور سه سیلندر یک و نیم لیتری i8، مجهز به توربو شارژ است و می‌تواند ۲۲۸ اسب بخار توان و 442 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. تلاش این موتور به چرخ های عقب منتقل می شود و دو موتور الکتریکی با ۱۳۱ اسب بخار قدرت، توان تولیدی خود را به چرخ های جلو منتقل می کنند. در نتیجه مجموعا این موتورها می توانند به ۳۶۹ اسب بخار قدرت برسد.

به لطف باتری های قوی و بدنه فیبر کربن مصرف سوخت  i8 بسیار بسیار کم است و علاوه بر آن، شتاب صفر تا صد خودروی مذکور نیز معادل چهار و نیم ثانیه  است. پیروزی i8 و اختلاف قابل توجه آن با خودروهای دیگر این لیست نکته اصلی ماجرا نیست در واقع این نکته که میتوان با حجم موتور کم و سه سیلندر به نتایج بسیار قابل قبولی دست یافت نتیجه اصلی و با اهیمت ماجراست.

خودروی هیبریدی بی ام و تمام ویژگی های یک خودروی اسپرت، لوکس و مدرن را دارد علاوه بر آن می تواند برای تمامی خودروهای سه سیلندری که پس از او زاده خواهند شد یک الگوی بسیار خوب باشد. بی ام و برای تولید این محصول خوب همواره مستحق تحسین و احترام خواهد بود چراکه نگرش و شهامت او با تولید i8، بر تمامی خودروسازان هم عصرش تاثیر خواهد گذاشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Ali Reza
    Ali Reza | ۲۳ مهر ۱۳۹۷

    بهتره خودروسازان کشورمون هم حالی به مصرف سوخت ماشینهاشون بکنن که واقعا افتضاحه!

    • پوریا ماندگار
      پوریا ماندگار | ۲۳ مهر ۱۳۹۷

      پس با این اوصاف موتور پراید اگر درست و به روز طراحی بشه کلی قوی تر خواهد بود

مطالب پیشنهادی