ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

معرفی استریمر: Tyler1

تقریبا بیش از دو سال است که بازی  League of Legends در رتبه اول پربیننده ترین بازی های توییچ قرار دارد. طبیعتا با عرضه بازی های جدید و محبوبی مثل کال آو دیوتی یا فورتنایت ...

مهران خاتمی
نوشته شده توسط مهران خاتمی | ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۷

تقریبا بیش از دو سال است که بازی  League of Legends در رتبه اول پربیننده ترین بازی های توییچ قرار دارد. طبیعتا با عرضه بازی های جدید و محبوبی مثل کال آو دیوتی یا فورتنایت این رتبه و تعداد بیننده های بازی به چالش کشیده می شد، ولی همه اینها دوره هایی کوتاه و زودگذر بود و بعد از گذشت مدت کوتاهی لیگ دوباره به جایگاه همیشگی خود باز می گشت و با فاصله زیاد در رتبه اول پربیننده ترین بازی قرار می گرفت.

مشخصا موفقیت لیگ در توییچ جدا از طبیعت سریع، هیجان انگیز و سرگرم کننده بازی تا حد زیادی به شخصیت های محبوب و کسانی که این بازی را استریم می کنند بر می گردد. اما اینجا این سوال مطرح می شود که یک استریمر خوب برای جذب بیننده های بیشتر باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ شخصیت مثبت، پرانرژی، تعامل با چت روم خود؟ همه اینها نکات مثبتی هستند ولی لزوما منجر به موفقیت شما نمی شوند.

امروز می خواهیم راجع به یکی از محبوب ترین استریمرهای تاریخ توییچ صحبت کنیم که در عین حال بدون شک منفی ترین و تاکسیک ترین (کسی که عضو یک جامعه خاص است و با رفتار نامناسب و منفی به آن جامعه صدمه می زند) بازیکن تاریخ بازی لیگ آو لجندز هم می باشد. این شخص کسی نیست جز Tyler1.

تایلر استاینکمپ، یک لیگ باز غیر حرفه ای 23 ساله است. بسیاری از کسانی که با پلتفرم توییچ و استریمرهای موفق آن آشنا هستند حداقل یک بار تصویری از یک مرد برنزه و عضلانی قد کوتاه با هدست لاجیتک G230 روی سر و زیر پوش رکابی در حال فریاد زدن دیده اند. این 3 مورد امضا و تعریف کننده سبک استریمینگ Tyler1 هستند: زیرپوش رکابی، G230 و فریاد زدن.

پیش از شروع استریم کردن، تایلر دانشجوی علوم کامپیوتر بود و برای تیم فوتبال آمریکایی دانشگاه خود بازی می کرد و حداقل طبق روایت خودش بازیکن بسیار خوبی بود. ولی در سال 2014 و بعد از اینکه تایلر از طریق برادرش (یک استریمر دیگر به نام EROBB221) با استریمینگ آشنا شد همه چیز تغییر کرد و او پس از مدت کوتاهی دانشگاه را کنار گذاشت تا روی علاقه جدید خود تمرکز کند.

 

شروع کار

در اینجا باز هم باید کمی به مثال و الگوی استریمر موفق بپردازیم. وقتی صحبت از بازی لیگ می شود، استریمرهایی مثل imaqtpie یا Dyrus به دلیل ساعات زیاد استریم کردن و شخصیت بسیار مثبت خود محبوب شدند. کسانی مثل Faker هم به دلیل مهارت مکانیکی بسیار بالا و توانایی بازی کردن با هیروهای مختلف بیننده های زیادی جذب کردند و عده محدودی هم مثل Doublelift به دلیل زبان تند و تیز و طنز خاص خود توانستند بیننده های زیادی را سرگرم کنند.

وقتی صحبت از Tyler1 و خصوصا دوره اول استریمینگ او می شود اصلا از این نکات خبری نیست. تایلر در تاریخ استریمرها اگر پر سر و صدا ترین و شلوغ ترین استریمر نباشد حتما در میان 5 نفر اول لیست هست. در طول تمام استریم های تایلر زمان زیادی نمی توان او را در حال صحبت کردن با لحن معمولی مشاهده کرد. در عوض یوتیوب و توییچ پر از کلیپ های فریاد زدن او به بیننده ها، بازیکنان تیم حریف، بازیکنان تیم خود و به صورت کلی در و دیوار بود.

و اما مهارت. در طول یک و نیم سال اول استریم تایلر او شاید کمتر از 15 بار با شخصیتی غیر از Draven بازی کرده باشد. دلیل علاقه او به این هیرو مشخص نیست ولی همه می دانند که او با این هیرو بسیار خوب بازی می کند و حتی در سال 2014 به رتبه 13 رنک Challenger در لیگ رسید که موفقیت بزرگی است. از طرف دیگر طراحی و سبک بازی با Draven کاملا با شخصیت تایلر به عنوان یک استریمر مطابقت داشت نکته منفی این است که تایلر با شخصیتی دیگری غیر از Draven کلا بازی نمی کند. و منظورمان از «بازی نکردن» هم بدترین تعریف ممکن آن است.

به صورت کلی اگر شما در بازی با تایلر در یک تیم قرار می گرفتید .و کوچک ترین کاری می کردید که به مذاق او خوش نمی آمد، پاسخ او اصطلاحا «run down mid» بود. یعنی جایگاه خود را کاملا رها می کرد و به لین وسط حمله می کرد و زیر تاورهای حریف به تیم حریف کیل می داد. این باعث می شد که حریف بدون دردسر پول بگیرد و یک بازی 4 به 5 را به راحتی از آن خود کند.

به نظر می رسد که تایلر1 آنقدر نباید آدم محبوبی باشد و شاید در شرایط عادی درست فکر کنید. ولی وقتی از توییچ و جامعه گیمینگ حرف می زنیم از شرایط عادی خبری نیست. طولی نکشید که کاربران توییچ عاشق قلدربازی و اعتماد به نفس زیاد تایلر شدند. چه در حال برد، چه در حال باخت و چه در حال صدمه زدن به هم تیمی های خود تایلر همیشه طرفداران خود را پیدا کرد و این طرفداران روز به روز بیشتر می شدند.

 

پایان زودرس و مداخله Riot

طبیعتا این نوع رفتار و شخصیت تایلر شاید برای تماشا جذاب بود، ولی تجربه بازی در کنار چنین شخصیتی آن هم در سطوح بالایی مثل چلنجر اصلا برای بازیکنان جذاب نبود. اینطور بود که جرقه های جنگی طولانی مدت میان تایلر1 و سازندگان بازی لیگ یعنی Riot Games زده شد.

آمار دقیقی از اکانت های بن شده تایلر پیش از زمان استریمینگ وجود ندارد، ولی تایلر1 در زمان پخش استریم خود در طول یک سال بیش از 20 اکانت را فقط به دلیل شکستن قوانین رفتاری در بازی بن کرد. با افزایش محبوبیت او به عنوان استریمر تایلر از جانب بسیاری از کسانی که بازی لیگ را جدی می گرفتند به باد انتقاد گرفته شد. این قضیه تا جایی رسید که بازیکنان حرفه ای مثل Doublelift و اشخاص مطرحی مانند Phreak (گزارشگر معروف مسابقات مختلف لیگ) هم درباره تایلر1 و صدماتی که به واسطه او به بازی لیگ و جامعه طرفداران آن زده می شود صحبت کردند.

البته از طرف دیگر Riot Games به خاطر تصمیمات بسیار بد خود برای مدیریت محیط و جامعه بازی و سیستم بسیار ضعیفی که پیرامون این امر چیده شده معروف است. به همین دلیل تایلر در این درگیری همیشه طرفداران زیادی داشت و در بسیاری از موارد دلایل ذکر شده برای بن شدن اکانت های او به عقیده بسیاری اشتباه و ناعادلانه بود.

اما در نهایت Riot Games مستقیما پا به میدان گذاشت و برای اولین بار در تاریخ بازی دسترسی تایلر را از طریق ID سخت افزاری به بازی بست. تایلر دیگر نمی توانست لیگ بازی کند و چند ثانیه پس از ساخت اکانت جدید بن می شد. این باعث شد که محبوبیت او به عنوان یک استریمر به سرعت کاهش پیدا کند و موفقیت به دست آمده توسط او به همان سرعت محو شود.

 

تغییر و محبوبیت بیشتر

Riot Games تا حدود زیادی لیگ را از تایلر گرفته بود. همه اکانت های تایلر مدت کوتاهی پس از ساخته شدن بن می شدند و تایلر حداکثر می توانست یک یا دو گیم با هر اکانت بازی کند. اینطور شد که تایلر وادار شد از لیگ کناره گیری کند و به بخش های دیگر توییچ و تولید محتوا برود. اما بن شدن توسط Riot Games به نظر می رسید که تا حدودی شخصیت تایلر را تحت تاثیر قرار داده باشد.

در طول زمان بن شدن، تایلر هر روز محتوای جدیدی را امتحان می کرد، از بازی های مختلف مثل اورواچ و کانتر گرفته تا استریم های آشپزی و نقاشی و کازپلی. تایلر هنوز هم یک آدم پر سر و صدا بود ولی دیگر از توهین و درگیری با همه خبری نبود و حتی در مدت های محدودی که لیگ بازی می کرد هم این پیشرفت در شخصیت او مشخص بود. او حتی مسابقه کوچکی با حضور بازیکنان مطرح و حرفه ای آمریکا به تنهایی و در استریم خود برگزار کرد.

اما این تغییر در تصمیمات Riot هیچ تغییر ایجاد نکرده بود. اکانت های ایجاد شده تایلر بدون وقفه بن می شدند و حتی تلاش های طرفداران برای راضی کردن Riot هم با واکنش های بسیار منفی روبرو می شدند. حتی در یکی از مسابقات لیگ همراه داشت تابلوی #FreeTyler1 ممنوع شده بود و کسانی که در چت استریم های Riot از تایلر صحبت می کردند هم بن می شدند.

چیزی که باعث شد Riot در تصمیمات خود تجدید نظر کند صحبت ها و نظرات یکی از کارمندان شرکت با نیک نیک Sanjuro بود که تبعاتی بسیار منفی داشت. در اواخر 2013 اسکرین هایی منتشر شد که در آنها Sanjuro در چت عمومی به تایلر توهین می کند و خبرساز شدن این قضیه یک موج منفی عظیم علیه Riot و روابط عمومی آن ایجاد کرد.

ولی در حالی که همه منتظر پاسخی کوبنده از تایلر بودند که آتش درگیری را شعله ور کند، تایلر در توییتر خود چیزی نوشت که به همه ثابت کرد او آدم سابق نیست.

بازگشت و تبدیل شدن به صورت اصلی لیگ آو لجندز

در چهارم ژانویه سال 2018 تایلر به صورت رسمی آنبن شد و توانست دوباره به بازی برگردد. بازگشت او پس از همه جریانات پیرامون تایلر و تغییراتی که مجبور شد در خود ایجاد کند با محبوبیتی بیش از همیشه روبرو شد. استریم های اول او توانست بیش از 300,000 بیننده جذب کند و رکورد Faker بازیکن افسانه ای صحنه رقابتی لیگ را بشکند.

محبوبیت او تا حدی زیاد شد که حتی Riot هم برای برگزاری یک مسابقه نمایشی در طول تورنمنت LCS او و چند استریمر دیگر را دعوت کرد تا در برابر یکدیگر بازی کنند.

حتی Phreak هم که یکی از مخالفان اصلی او بود در طول این مسابقات با او صحبت و از او تعریف کرد.

ماجرای Tyler1 حالا به پایان رسیده و او بعد از پی بردن به مشکلات خود و حل کردن آنها حالا به یکی از محبوب ترین استریمرهای توییچ تبدیل شده. ولی ماجرای تایلر1 تا حدود بسیار زیادی ضعف های موجود در سیستم های رقابتی بازی لیگ و تصمیم های نادرست Riot برای رسیدگی به این مشکلات در حین نادیده گرفتن حرف جامعه طرفداران این بازی را نشان داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی