ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گردشی در نمایشگاه کار شریف؛ کارجویی و کاریابی بین شرکت‌های بزرگ ایرانی

بیکاری همیشه یکی از معضل جوانان ایران بوده و نمایشگاه کار دانشگاه شریف، قدمی برای برداشتن این معضل از بین چند صد نفر جوان ایرانی است. این نمایشگاه با حمایت جاب‌ویژن در دل دانشگاه صنعتی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰

بیکاری همیشه یکی از معضل جوانان ایران بوده و نمایشگاه کار دانشگاه شریف، قدمی برای برداشتن این معضل از بین چند صد نفر جوان ایرانی است. این نمایشگاه با حمایت جاب‌ویژن در دل دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود و امسال نهمین دوره خود را سپری می‌کند. به گفته یکی از موسسان این پلتفرم استخدامی، 2200 نفر تاکنون با برپایی این سلسله رویداد سرکار رفته‌اند. در اینجا بیش از 40 شرکت بزرگ حضور دارند و بسیاری از آنها دنبال نیروهای تازه نفس هستند تا چارت سازمانی خود را کامل کنند.

نمایشگاه کار شریف

«هادی محمدآبادی»، یکی از موسسان جاب ویژن در گفتگو با دیجیاتو از استقبال بهتر این نمایشگاه نسبت به سال گذشته می‌گوید و اعلام می‌کند که نسبت جنسیتی بازدیدکنندگان تقریبا مساویست و بیشتر افراد 24 تا 30 سال به نمایشگاه می‌آیند و عموم آنها تحصیلات کارشناسی به بالا را دارند. او به دیجیاتو می‌گوید که بیش از 500 موقعیت شغلی در نمایشگاه حال حاضر وجود دارد:

«ما در روز اول 10700 روزمه از طریق این نمایشگاه برایمان ارسال شد و پیش‌بینی می‌شود که این تعداد در روزهای آتی بیشتر هم بشود. همچنین پنج،شش شرکت جدید به لیست موسسان حاضر در نمایشگاه اضافه شدند و باید بگویم که درخواست شرکت‌ها بیشتر از این تعداد است ولی فضای کافی در دانشگاه برای حضور همه شرکت‌ها وجود دارد، به همین دلیل در بهمن ماه هم نمایشگاه کار ایران را در پارک گفتگو و در ابعادی بزرگتر برگزار خواهیم کرد.»

نمایشگاه کار شریف

او خبر از کارگاه‌های آموزشی رایگان در نمایشگاه می‌دهد و اعتقاد دارد که ارزش افزوده این رویداد همین کارگا‌ه‌ها و همچنین حضور روبروی کارفرمایان و کارجوهاست. او سی درصد بازدیدکنندگان را از دانشگاه شریف عنوان می‌کند و می‌گوید که شرکت‌ها در این روزها بیشتر از آنکه به تحصیلات آکادمیک توجه داشته باشند، به مهارت‌ها و توانایی‌های افراد برای استخدام توجه دارند:

«همانقدر که گفته می‌شود که کار نیست، از سمت شرکت‌ها هم جمله نیروی کار نیست شنیده می‌شود. متاسفانه کارجویان ما توقعات بالایی دارند و با توجه به شرایط فعلی و اوضاع اقتصادی می‌توان تا حدی آنها را درک کرد ولی کارآموزی و کارورزی را نباید امر غلط و یا بیگاری کشیدن بدانند. ما در طی تحقیقی از مدیران رده بالای شرکت‌ها متوجه شدیم آنها در ابتدای امر با رقمی زیر حقوق پایه استخدام شده‌اند و حالا بعد از چند سال و شکوفایی خودشان، به مبالغی نزدیک به ده برابر حقوق پایه‌ هم رسیده‌اند.»

نمایشگاه کار شریف

محمدآبادی باور دارد که این روزها مهارت و کاربلد بودن المان بسیار مهمی شده و برپایی چنین رویدادهایی را برای خودی نشان دادن آن هم به صورت حضوری، یک امر مثبت قلمداد می‌کند. به گفته او بسیاری از شرکت‌ها در این نمایشگاه دنبال نیروهای تازه نفس هستند و برخی از آنها به دنبال افرادی هستند که به تازگی فارغ التحصیل شده‌اند و یا سابقه کاری کمتر از دو سال دارند: «همچنین در همه رشته‌ها و بخش‌ها کار وجود دارد و اینجور نیست که فقط مهندسان کامپیوتر و امثالهم برایشان کار پیدا شود، البته شاید تفاوتی در میزان شغل‌های درخواستی در رشته‌ها باشد ولی در همه بخش‌ها کار هست. یادگیری کامل Office و بلد بودن زبان تا حد متوسط در این روزها می‌تواند تضمینی باشد برای یافتن یک کار اداری برای هر شخصی.»

نمایشگاه کار شریف

«سعید عباسی» مدیر روابط عمومی عتیق گشت که زیرمجموعه‌هایی همچون مستربلیط را دارند به ما می‌گوید که برای اولین بار است در نمایشگاه حاضر شده و استقبال آن را خوب می‌داند و معتقد است که بسیاری از شرکت‌کنندگان، افرادی پیگیر، کاری و حساب‌شده هستند که می‌توان به آنها برای همکاری امیدوار بود:

«در شرکت ما هم تحصیلات و اینکه فرد از کجا مدرک گرفته باشد ارجعیت اصلی نیست و بیشتر دنبال نیروهای کاربلد و متعهد هستیم. دوره‌های کارآموزی هم برای شرکت‌کنندگان نمایشگاه داریم که بسته به علاقه آنها به دو دوره کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود و بعد از گذراندن آن، احتمال استخدام از سوی خود ما وجود دارد.»

نمایشگاه کار شریف

او تصور می‌کند که چنین روندی برای همه شرکت‌های قوی امروزه وجود دارد و از اینکه حضور خانم‌ها هم با مردان در این رویداد برابری می‌کند خوشحال است. عباسی درباره سابقه کار به دیجیاتو می‌گوید: «نمی‌توان بدون سابقه کار ناگهان مدیر یک بخش شد ولی برای شروع کار در شرکت‌های موفق امروزی، توانایی و مهارت آنها مهم است و نه سابقه‌کار.»

نمایشگاه کار شریف

یکی از نمایندگان ایرانسل در نمایشگاه کار شریف نیز به دیجیاتو می‌گوید این مجموعه برنامه‌های ویژه‌ای برای افرادی که تازه فارغ‌التحصیل شدند و یا در ترم‌های آخر تحصیلی خود هستند در نظر گرفته که به موجب آن، افراد وارد یک دوره آموزشی با هزینه خود ایرانسل می‌شوند و بعد از این دوره کوتاه مدت به پروسه استخدام در شرکت وارد می‌شوند؛ پروسه‌ای که به گفته او کمی با کارآموزی متفاوت است چرا که حقوقی هم برای آنها در نظر گرفته شده ولیکن در حقیقت آنها را وارد بازار کار می‌کند و ایرانسل آشنایی با این بازار را برایشان مهیا می‌سازد:

«برخی از بازدیدکنندگان دانشجویانی هستند که الزاما دنبال کار نیستند ولی نگران آینده کاری خود هستند و با دیدن این نمایشگاه سعی در رسیدن به شمایلی کلی از آینده بازار کار در رشته خود هستند. نگرانی این افراد کاملا بجاست و کنجکاوی آنها هم نکته پسندیده‌ای هست؛ ضمن اینکه جدا از این افراد، دیگر بازدیدکنندگان افرادی پیگیر و واقعا دنبال کار هستند که در اینجا می‌توان با آنها به گفتگو نشست و آنها را برای رسیدن به شغل مورد علاقه‌شان راهنمایی کرد.»

نمایشگاه کار شریف

به گفته او، نمایشگاه‌های کار اینچنین همیشه برآورده مثبتی داشته و استقبال بیشتر هرساله آن البته جدا از خوشحالی بابت حضور بیشتر مردم، یک حس غم‌انگیز بیشتر شدن بیکاری را نیز به وجود می‌آورد، حسی که به زعم او می‌توان آن را هم خوشحال کننده و هم تراژدیک عنوان کرد.

نهمین نمایشگاه کار شریف کار خود را از صبح دیروز آغاز کرده و تا فردا در دانشگاه شریف، سالن ورزشی جباری ادامه دارد و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد و رایگان است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی