ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ابهام در آمار گمرک؛ واردات موبایل امسال بیشتر از سال گذشته نبوده است

روابط عمومی گمرک به تازگی خبری را در مورد افزایش واردات موبایل به کشورمان منتشر کرده که دارای ابهام است؛ ابهامی که به نظر می‌رسد حتی برخی رسانه‌ها را نیز درگیر خود کرده است. ماجرا ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

روابط عمومی گمرک به تازگی خبری را در مورد افزایش واردات موبایل به کشورمان منتشر کرده که دارای ابهام است؛ ابهامی که به نظر می‌رسد حتی برخی رسانه‌ها را نیز درگیر خود کرده است.

ماجرا از این قرار است که گمرک گزارشی از عملکرد ۶ ماه ابتدای سال در خصوص واردات موبایل را منتشر کرده و خبر داده که در این بازه زمانی، یک میلیون و ۵۲۶ هزار و ۸۶۴ دستگاه انواع تلفن همراه وارد کشور شده و این ارقام، نشان می‌دهد که واردات رسمی به نسبت ۶ ماه اول سال پیش، ۳۹۳ هزار موبایل افزایش داشته است. نکته مهم دیگری که در گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران آمده، اشاره به ارزش این موبایل‌هاست که ۲۴۲ میلیون و ۶۹۲ هزار دلار بوده است.

گمرک می‌گوید در ۶ ماه اول سال گذشته یک میلیون و ۱۳۳ هزار و ۹۰۸ موبایل به ایران آمده‌اند که ارزش آنها ۱۵۸ میلیون و ۶۹ هزار دلار بوده است. اما اینجاست که به قسمت مبهم ماجرا می‌رسیم. طرح رجیستری از انتهای مهر ماه ۹۶ شروع به کار کرد و در نتیجه، در ۶ ماه نخست سال گذشته الزامی وجود نداشت تا موبایل‌ها رجیستر شوند و سپس در اختیار کاربر قرار بگیرند. اتفاقی که تا مهر پارسال ادامه داشت این بود که بیشتر از ۹۰ درصد واردات موبایل در ایران به شکل قاچاق بود و گمرک نظارتی بر آن نداشت.

مسئولان مختلف از جمله «سید محمود سفار»، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل اذعان داشته‌اند که بین ۹۰ الی ۹۵ درصد از موبایل‌های موجود در بازار کشورمان تا پیش از اجرای طرح رجیستری به شکل قاچاق و غیر رسمی به ایران می‌آمدند.

گلکسی نوت ۹

رییس انجمن واردکنندگان موبایل در تیر ماه و در گفتگویی که با دیجیاتو داشت اشاره کرد که برای بازار ایران، ارز مورد نیاز برای واردات موبایل در سال ۲ میلیارد دلار است: «ما برای بخش موبایل در سال به ۲ میلیارد دلار ارز جهت واردات به کشور نیاز داریم. در نتیجه در هر دوره سه ماهه چیزی حدود ۵۰۰ میلیون دلار نیاز وارد کنندگان موبایل به ارز است. در حالی که میزان ارزی که به شکل واقعی تخصیص پیدا کرد شاید یک چهارم این عدد بود.»

در واقع برای دو فصل اول سال، باید به ارزش یک میلیارد دلار موبایل وارد کشور می‌شد تا بازار به شرایط امروزی دچار نشود. با این حال گزارش گمرک نشان می‌دهد که ارزش این موبایل‌ها ۲۴۲ میلیون دلار بوده است. همانطور که سفار در تیر پیش‌بینی کرده بود، این رقم یک چهارم نیاز واردات بوده است.

از سوی دیگر، در ابتدای اردیبهشت ماه ۹۷ طرح رجیستری برای همه موبایل‌ها اعمال شد و دیگر امکان قاچاق نبود. در نتیجه عددی که گمرک اعلام کرده، با فاکتور گرفتن فروردین ماه، نشان‌دهنده کل ارزش واردات موبایل به ایران است و شاید پاسخی باشد به این سوال که چرا بازار موبایل ما امروز در این شرایط عجیب به سر می‌برد.

همچنین بیانیه‌ای که در تیر ماه از سوی انجمن واردکنندگان منتشر شد، حکایت از آن داشت که نیاز سالانه کشور به تلفن همراه، ۱۰ میلیون دستگاه است. با استناد به همین بیانیه که از سوی واردکنندگان تنظیم شده، می‌توان استدلال کرد که بازار موبایل در ۶ ماه اول سال به ۵ میلیون دستگاه موبایل نیاز داشته که بر اساس آمار گمرک، تنها یک میلیون و ۵۲۶ هزار و ۸۶۴ دستگاه وارد کشور شده است؛ آن‌هم در شرایطی که هیچ راه دیگری به جز واردات رسمی وجود نداشته است.

با این حال می‌توان گفت در ۶ ماه اول امسال «واردات رسمی» افزایش پیدا کرده است، اما باید توجه کرد که واردات رسمی ۶ ماه اول سال ۹۶ در بهترین حالت ۱۰ درصد از کل واردات بازار موبایل بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ali Reza
    Ali Reza | ۲۴ مهر ۱۳۹۷

    خوب اینکه خیلی راحته رجیستری از تاریخی که موبایل ها ثبت شدن رو با لیست گمرک مطابقت بدند خودش نشون میده کجای کار میلنگه

مطالب پیشنهادی