ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آغاز پذیره‌نویسی از ششمین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در فرابورس ایران

امروز در مراسمی پذیره‌نویسی از «صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی» با نماد «فنابا» به مدت ۷ روز کاری در بازار سوم فرابورس ایران آغاز شد. فنابا ششمین صندوق جسورانه‌ای است که پس از دریافت اصولی از ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | ۱۴:۲۱

امروز در مراسمی پذیره‌نویسی از «صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی» با نماد «فنابا» به مدت ۷ روز کاری در بازار سوم فرابورس ایران آغاز شد.

فنابا ششمین صندوق جسورانه‌ای است که پس از دریافت اصولی از سازمان بورس و اوراق بهادار در فرابورس پذیره‌نویسی می‌شود. به گزارش دیجیاتو «سید مهدی علم الهدی»، معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران با اعلام این موضوع در نشست خبری امروز، اطلاعات بیشتری در مورد این صندوق داد و گفت: «سرمایه صندوق ۱۰ میلیارد تومان است که به صورت ۱۰۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری به ارزش هر واحد ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود. عمر این صندوق هم ۷ ساله است.»

۵۱ درصد از واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی در تملک موسسین و ۴۹ درصد آن پذیرنویسی عمومی می‌شود. حوزه فعالیت صندوق نیز فناوری مالی با تمرکز بر فناوری بیمه‌ای و خدمات ICT مورد نیاز صندوق‌های بازنشستگی خواهد بود.

«امیرسینا جیرفتی»، مدیر اجرایی این صندوق جسورانه در این نشست خبری اشاره کرد که عموم سرمایه‌گذاری‌ها در کشورمان کوتاه‌مدت هستند در حالی که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های خطرپذیر نیاز به صبر بیشتری دارد: «ذات سرمایه گذاری جسورانه همین است که در کوتاه مدت جواب نمی‌دهد چون استارت‌آپ‌ها در ابتدا بازدهی ندارند. حتی وقتی می بینیم قیمت گذاری زیادی می شوند هنوز به درآمدزایی یا سود نرسیده‌اند.»

از طرفی جیرفتی به این مسئله اشاره کرد که استارت‌آپ‌هایی که شکست می‌خورند هزینه زیادی روی دوش صندوق‌ها نمی‌گذارند. او می‌گوید از یک سو بودجه به شکل مرحله‌ای و هوشمند تزریق می‌شود و از سوی دیگر بر اساس KPIهایی که برای استارت‌آپ‌ها تعریف می‌شود.

«جواد عشقی نژاد»، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری نیز در این نشست خبری عنوان کرد که استراتژی اصلی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی، تبدیل نشدن به سرمایه‌گذار اصلی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌هاست: «سرمایه‌گذاری بیش از ۳۵ درصد در دستور کار قرار ندارد و این رقم به شکل خاص در نهایت به ۴۵ درصد خواهد رسید.»

این ششمین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه است که در فرابورس پذیره نویسی می‌شود و علم الهدی، معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران آمارهایی در خصوص ۵ صندوق اول نیز ارائه داد.

او ابتدا به سراغ «صندوق جسورانه رویش لوتوس» رفت و گفت:‌ «صندوق رویش لوتوس با سرمایه ۵۰ میلیارد تومان قدیمی ترین صندوق ماست. این صندوق تاکنون ۸ قرارداد منعقد کرده اند و ۳۳ میلیارد تومان کل مبلغ تعهد شده آنهاست. سرمایه‌گذاری آنها نیز بیشتر در حوزه فین‌تک بوده و ۱۸ میلیارد تومان به استارت‌آپ‌ها پرداخت شده است.»

علم الهدی سپس به عملکرد «صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم آرمان آتی» پرداخت و خبر داد که سرمایه این صندوق ۱۰ میلیارد تومان بوده و در حوزه ICT فعالیت می‌کند. این صندوق تاکنون ۳ قرارداد به ارزش ۹۰۰ میلیون تومان منعقد کرده است.

مورد بعدی، گزارش عملکرد «صندوق سرمایه گذاری جسورانه توسعه فناوری آرمانی» است که سرمایه‌ای ۶۰ میلیارد تومانی دارد. این صندوق ۸ قرارداد در حوزه IT و ICT منعقد کرده که بر همین اساس ۳۸ میلیارد تومان تعهد ایجاد شده که ۱۲ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

علم الهدی می‌گوید دو صندوق دیگر به نام‌های «ایده نو تک» و «یکم دانشگاه تهران» با سرمایه ۱۰ و ۱۵ میلیارد تومانی کار خود را در ماه‌های اخیر آغاز کرده‌اند و هنوز قراردادی منعقد نکرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی