ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

رکورد شکنی سایپا در تغییر و تحولات مدیریتی؛ تغییر پنج مدیرعامل در کمتر از ده سال

سوئ مدیریت دولتی و ضعف کلی دولت ها در اداره بنگاه های تجاری، موضوع تازه ای نیست و سال هاست که حتی توسط دولتمردان نیز به تاکید مطرح می شود، اما متاسفانه تاکنون کمتر شاهد ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۵

سوئ مدیریت دولتی و ضعف کلی دولت ها در اداره بنگاه های تجاری، موضوع تازه ای نیست و سال هاست که حتی توسط دولتمردان نیز به تاکید مطرح می شود، اما متاسفانه تاکنون کمتر شاهد مصداق عملی شدن این نظریات در صنعت خودروسازی بوده ایم و مصداق بارز این قضیه نیز تغییر مداوم مدیرعاملان شرکت های بزرگ خودروسازی ظرف چند سال اخیر است. با توجه به تغییر دوباره مدیرعامل سایپا ظرف چند روز اخیر، قصد داریم تا در قالب این یادداشت نگاهی به روند تغییرات مدیریتی در این شرکت داشته باشیم.

اگر حدود ده سال در تاریخچه سایپا به عقب بازگردیم، شاهد مدیریت مدیرعامل جوان این شرکت، مهرداد بذرپاش خواهیم بود که تنها دوسال به طول انجامید، پس از تغییر ایشان در سال 1388، شاهد سکان داری نعمت ا..... پوستین دوز تا سالی 91 بودیم و پس از آن این سعید مدنی بود که دوران سخت تحریم ها، مدیرعامل سایپا شد. مدیرعاملی ایشان برای سه سال ادامه یافت و در خرداد ماه سال 94 نوبت به مهدی جمالی رسید تا با رزومه ای اقتصادی و مالی، خواستار سود آوری سایپا با استفاده از مدیریت بهتر منابع مالی شود.

مدیرعامل سایپا

مهلت ایشان برای انجام این ماموریت اما ظرف 2.5 سال به پایان رسید و در آبان ماه سال 96 شاهد معرفی محسن قاسم جهرودی به عنوان مدیرعامل جدید سایپا بودیم. ایشان با سابقه وسیعی در صنعت خودروسازی ایران و با داشتن سمت هایی نظیر مدیرعامل شرکت ریخته گری آلومینیوم ایران خودرو، قائم مقام شرکت ساپکو، مدیر عامل شرکت یاتاقان بوش ایران، عضو هیات مدیره شرکت رادیاتور ایران به نمایندگی از گروه سایپا و...انتخاب قابل قبولی برای هدایت سایپا به نظر می رسیدند اما تنها پس از یازده ماه، این انتخاب نیز تغییر کرد و ظرف روزهای گذشته نام محمد رضا سروش به عنوان مدیرعامل جدید سایپا اعلام شده است. جناب سروش پیش از این سابقه مدیرعاملی گروه خودروسازی بهمن را در کارنامه دارند و یکی دیگر از مهندسان با سابقه و شناخته شده جاده مخصوص محسوب می شوند.

بدین ترتیب می توان گفت که دومین خودروساز کشور علیرغم ادامه روند همیشگی خود در تولید محصولات پرتیراژ، تغییرات مدیریتی بسیار سنگینی را تجربه می کند و در واقع تغییر و تحول پنج مدیرعامل ظرف ده سال به هیچ عنوان نمی تواند نشانی از حفظ استراتژی بلند مدت برای هدایت یک بنگاه اقتصادی پایدار باشد.

جالب است بدانید که دوران مدیریت یک مدیر عامل در شرکت های خودروساز غربی بسیار طولانی است و برای مثال دکتر زیچه مدیرعامل اخیر مرسدس بنز برای دوازده سال ظرف سال های 2006 تاکنون سمت مدیرعاملی ستاره نقره ای را برعهده دارد و به تازگی اعلام شده است که از اواسط سال آینده جای خود را به یک مدیرجوان تر خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی