ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بحران صنعت خودروسازی و موتورسیکلت؛ روند افزایش قیمت ها متوقف نمی شود

صنعت خودروسازى از شروع سال 97 دچار تغییرات و کشمکش‏ های بسیاری شده است. در این مدت تقریبا بسیاری از تجربه‏ های سال‏ های قبل خود را مرور کرده و البته شاهد اتفاقات جدیدی نیز ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

صنعت خودروسازى از شروع سال 97 دچار تغییرات و کشمکش‏ های بسیاری شده است. در این مدت تقریبا بسیاری از تجربه‏ های سال‏ های قبل خود را مرور کرده و البته شاهد اتفاقات جدیدی نیز بوده است. صنعت خودرو با برجام به ثبات رسید و در طول سال‏ های 94، 95 و 96 شاهد افزایش تیراژ خودروسازان بود، به‌ طوری که بسیاری معتقد بودند در سال 97 رکورد تیراژ در صنعت خودرو شکسته خواهد شد و خودروسازان می‏ توانند یک‎ میلیون و 651 هزار دستگاه خودرو تولیدشده در سال 90 را که بیشترین آمار تولید در تاریخ این صنعت بوده است، را بشکنند. اتفاقات سال جاری باعث شد تا شاید ورق برای خودروسازان برگردد و خودروسازان با افت تولید همراه شوند. بدون شک بحران ارزی و مساله خروج آمریکا از برجام و به تبع آن خروج شرکای اروپایی و آسیایی خودروسازان از کشور بیشترین ضربه را به تولید خودرو در کشورمان وارد کرد.
براساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در شهریور ماه امسال با کاهش ۴۶.۲ درصدی همراه بوده است.
براساس این گزارش شهریور ماه امسال تولید انواع خودرو از 105 هزار و 904 دستگاه در مدت مشابه سال گذشته به 56 هزار و 949 دستگاه کاهش یافته است.
در این مدت تولید انواع سواری نیز با کاهش 46.4 درصدی همراه بوده و از 98 هزار و 407 دستگاه در شهریور ماه سال گذشته به 52 هزار و 707 دستگاه رسیده است.
تولید انواع ون و مینی ‌بوس و میدل‌ باس به ترتیب با رشد 1123.5 درصدی و 81.8 همراه بوده و انواع وانت نیز 46.4 درصد کاهش تولید داشته است.تولید انواع اتوبوس و انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز به ترتیب با کاهش 61 و 50 درصدی همراه بوده است. به طور کلی در شش ماهه نخست امسال تولید انواع خودرو 15.1 درصدی کاهش یافته و از 686 هزار و 687 دستگاه در شش ماهه نخست سال گذشته به 582 هزار و 747 دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسید است.با وجود اینکه بحران اقتصادی کشور دامان اکثر صنایع تولیدی را گرفته اما در این بین صنعت موتورسیکلت سازی گویا با بی توجهی ها و عدم مدیریت صحیح بیش از بقیه با خطر مواجه شده است به گونه ای که مسئولان مربوطه تاکید دارند زنگ خطر موتورسیکلت سازی به صدا درآمده است.
حبیب الله محمودان در گفتگویى ضرورت مهم موتورسیکلت سازی را تدوین نقشه راه و توجیه مدیران این صنعت عنوان کرد و گفت: عدم تدوین نقشه راه و توجیه نبودن مدیران و عوامل صنعت موتورسیکلت سازی باعث ایجاد سردرگمی در این صنعت شده است لذا باید در این مقطع مدیریت و تدبیر ایرانی را به دنیا نشان دهیم.
وی تصریح کرد: با توجه به بحرانی شدن شرایط باید با مشاهده دقیق وضع موجود نقشه راهی برای برون رفت از بن بست ها تدوین شود که متاسفانه در این شرایط علاوه بر عدم دانش مدیران دوایر دولتی و واحدهای سیاست گذار، مدیران کارخانجات نیز در سردرگمی به سر می برند و نمی دانند باید به فعالیت صنعتی خود ادامه دهند یا خیر.
وی در ادامه افزود: هنر سیستم مدیریت مدرن این است که در چنین شرایطی مانند پزشکی حاذق با توجه به وضع موجود نسخه ای قابل اجرا و شفا بخش ارائه دهد اما با بررسی شرایط به نظر می رسد سیستم حاکمیتی و اجرایی به یکدیگر اعتماد نداشته و عدم تطابق این دو سیستم نشان از قبول نداشتن سیاست های طرف مقابل است.وی با تاکید بر اینکه مشکلات کشور تنها تحت تاثیر تحریم ها بوجود نیامده اند گفت: مشکل کشور تنها نوسانات نرخ ارز و منابع مالی نیست. در کشور چین مشکلات با برگزاری جلسات مفید و موثر و گفتگوی مدیران مرتفع می گردد اما تاکنون مدیران کشور در این شرایط بحرانی حتی یک جلسه برای تصمیم سازی و تصمیم گیری تشکیل نداده اند.
محمودان با انتقاد از سیاست های اتخاذ شده تا این لحظه گفت: تا کنون هیچ سیاستی تدوین و ابلاغ نشده است و چنانچه تصمیماتی نیز اتخاذ کرده اند در فضای خلاء و بدون مشورت با عوامل اجرایی و بررسی واقعیت حاکم بر صنعت خودروسازی و موتورسیکلت سازی بوده است زیرا به گمان خود در این فضا موفق تر عمل می کنند لذا در خوشبینانه ترین حالت مانند پزشکی هستند که قادر به تشخیص مشکل بیمار نیستند.
وی تاکید کرد: بحران مدیریتی در کشور سرباز کرده است و در شرایطی که کشور با بحران اقتصادی روبه رو است حتی یک جلسه برای مدیریت برون رفت از بحران تشکیل نداده اند و ظاهرا عده ای خاص از ما بهتران اطلاع دقیقی از وضع کشور دارند و فعالان این صنعت که نقشی موثر دارند باید با حدس و گمان برای آینده تصمیم بگیرند.
نائب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور با تاکید بر عدم اعتماد بین مدیران گفت: مدیران گرد یک میز بدون همفکری و هم افزایی تصمیم گیری می کنند به یکدیگر اعتمادی ندارند و هیچ یک از طرفین اطلاع دقیقی از وضع طرف مقابل نداشته و نه تنها مشورتی با فعالان صنعت خودروسازی و موتورسیکلت سازی صورت نمی گیرد بلکه آن ها را در جریان وضع کشور نیز قرار نمی گیرند.
وی تاکید کرد: باید با ارزیابی نقاط ضعف و قدرت، نقاط قوت را بیافزاییم زیرا کشور دارای پتانسیل های بالایی در ساخت قطعات است لذا در این موقعیت طلایی (شش ماه نخست آغاز تحریم ها) باید با ارزیابی نقاط بحران در شش ماه آینده نسبت به رفع آن اقدام کنیم اما مدیران سرهایشان را به زیر انداخته و به کارهای روزمره خود مشغولند و در صورت ادامه وضعیت فعلی در شش ماه آینده به جای جهش اقتصادی صنعت خودروسازی و موتورسیکلت سازی و دیگر صنایع کشور، شاهد فروپاشی ناخواسته واحد های تولیدی آن ها خواهیم بود.صنعت خودروسازیوی در خصوص ارتقاء کیفیت تولیدات موتورسیکلت کشور گفت: باید از تولیدات کشور های موفق الهام گرفته شود حتی کشوری مانند پاکستان که بیش از دو میلیون موتورسیکلت با 90 درصد داخلی سازی تولید می کند در حالیکه ما ادعا داریم تولیدات داخلی مان قوی تر بوده و مواد اولیه در کشور بومی تر هستند اما متاسفانه از هیچ یک از این برگ های برنده بهره نمی بریم.
نائب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور به ارائه راهکار پرداخت و گفت: باید به مدیران وزارت صمت که در اتاق های خود نشسته اند اعلام خطر کرد چگونه استراحت می کنند در حالی که باید تا نیمه شب در تکاپو باشند و با بررسی جزئیات به تدوین و ارائه نقشه راه برای صنایع به منظور برون رفت از بحران باشند لذا می توان با معرفی پنج یا شش مدل به کارخانجات، آن ها را تحت فشار قرار داده و موظف شوند تا شش ماه آینده علاوه بر تولید به بومی سازی و ارتقاء کیفیت بپردازند تا طی شش ماه آینده شاهد تولید مدل های جدیدی از موتورسیکلت های بومی سازی باشیم. باید دفتر حاکمیتی بر روند فعالیت مدیران وزارت صمت نظارت دقیقی داشته باشد.
وی تاکید کرد: مقالات و گفته های هم محوری را تا این لحظه ارائه داده ایم اما متاسفانه وضع مملکت مانند کلاسی شلوغ است که کسی به این حرف ها گوش نمی دهد لذا به جای آنکه قیمت دلار و پیوستن ایران به FATF را بررسی کنیم باید به فکر تدوین نقشه راه و ابلاغ آن به صنعت خودروسازی و موتورسیکلت سازی دیگر صنایع برای برون رفت از بحران باشیم.وی توان تولید کشور را بالاتر از همسایگان دانست و گفت: قطعه سازی موتورسیکلت کاملا داخلی سازی شده است اما به علت نبود متولی برای هدف‌گذاری در بخش های سرمایه گذاری، تولید و خرید عملا کاری از پیش نمی رود مانند پازلی که باید تمام قطعات کنار یکدیگر قرار بگیرند و تنها با یک قطعه آن پازل کامل نمی شود لذا با توجه به شرایط ویژه و جنگی کشور باید با اتحاد از این گذرگاه عبور کنیم.
محمودان شرایط کنونی را زمان طلایی دانست که در صورت از دست دادن آن امکان جبران نخواهد بود زیرا جریان مردمی منتظر نمی ماند تا مدیران پس از دو سال تصمیم گیری کنند
نائب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور در خصوص هدف‌گذاری برای صادرات موتورسیکلت اظهار داشت: هدف اصلی تمامی کشور ها به خصوص کشورهایی که در حال صنعتی شدن هستند تامین بازار داخلی است زیرا زیربنای صادرات تولیدات داخلی است که مازاد آن در چرخه صادرات قرار می گیرد و چنانچه کشوری با کمبود کالای خاصی مواجه شود سریعا صادرات آن ممنوع اعلام می شود.
وی اذعان داشت: به نظر می رسد نهادهای دولتی به جهت ترس از دست دادن موقعیت خود به بخش خصوصی اختیار عمل نمی دهند تا مبادا سهمی عاید بخش خصوصی از سفره ای که گسترده است شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • i2sight
    i2sight | ۲۷ مهر ۱۳۹۷

    دنبال چی هستی آقای محمودان؟ الان دیگه اغلب مدیران بفکر ذخیره آخرتشون هستن !!!
    چیزی که مشاهده میشه نه تنها شبیه مدیریت امور نیست که بیشتر شبیه وضعیت شاه سلطان حسین صفوی هست که زمام امور از دستش خارج شده ...

  • alireza kolbadi
    alireza kolbadi | ۲۷ مهر ۱۳۹۷

    تولید ۴۶ درصد افت،قیمت ۹۶ درصد افزایش،به این میگن پول درآوردن،
    فرقی واسشون نکرد،سود همون سوده و چه بسا بیشتر،فقط با مشتری کمتری سر و کله میزنن،ماشین های کمتری گارانتی میشن

  • Ali Reza
    Ali Reza | ۲۶ مهر ۱۳۹۷

    همین کشور پاکستان‌ هوندا هاش تولید داخل اما با لیسانس و امتیاز هوندا ژاپن تولید و فروش میره این یعنی مدیریت صحیح اما مدیران کشور تماما به فکر سرمایه گذاری و انتقال و مهاجرت به خارج هستند و بیشترشون خانواده هاشون خارج هستند و فرزنداشون با پول بیت المال این مملکت اسوده و بی دغدغه زندگی میکنند انگاری هیچ امیدی به این کشور ندارند، چرا ما اینجوری شدیم زمانی بهترینها بودیم و کشورهای همسایه همشون حسرت ما رو میخوردن و رو پولمون تو تمام اسیا روش حساب میکردند، دلیلش مدیریت غلطه، منابع کافی داریم نیروی انسانی داریم علم داریم پس چرا به یک باد میلرزیم و فقط با یک‌ تویت یک شبه ارزش پولمون تا چند ده فی صد تغییر میکنه! کشور با این عضمت با این همه صنعت با این همه شرکت و منابع از هر صنعتی در این کشور تولیدی داریم منتها نمیدونم چرا چرا چرت

مطالب پیشنهادی