ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

عدم حضور روئسای جی پی مورگان و فورد در نشست ریاض؛ عواقب مرگ جمال خاشقجی ادامه دارد

در ماه های اخیر جمال خاشقجی در تبعیدی خود خواسته در آمریکا به سر می‌ برد و منتقد سیاست‌ های دولت عربستان سعودی به ویژه برنامه ‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بود. آقای خاشقجی ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۷ مهر ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

در ماه های اخیر جمال خاشقجی در تبعیدی خود خواسته در آمریکا به سر می‌ برد و منتقد سیاست‌ های دولت عربستان سعودی به ویژه برنامه ‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بود. آقای خاشقجی که قبلا سردبیر روزنامه الوطن و یک کانال تلویزیونی عربستان سعودی بود، برای روزنامه واشنگتن پست ستون می‌ نوشت و در برنامه‌ های بی‌ بی ‌سی درباره عربستان سعودی و خاورمیانه نیز همکاری داشت.
خاشقچی اخیرا به همراه نامزدش برای ثبت ازدواج به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد اما هیچگاه از این مکان خارج نشد.در پی افزایش فشارها بر عربستان سعودی در واکنش به ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه‌ نگار سعودی، شمار بیشتری از سرمایه ‌داران برجسته گفته ‌اند که در یک نشست اقتصادی بین‌ المللی در عربستان شرکت نخواهند کرد. نشست "ابتکار سرمایه‌ گذاری آینده" قرار است در روزهای ۲۳ تا ۲۵ اکتبر (اول تا سوم آبان‌) در ریاض برگزار شود.
جیمی دایموند، رئیس بانک جی‌ پی مورگان و بیل فورد رئیس شرکت خودروسازی فورد اعلام کرده ‌اند که به دلیل اتهامات اخیر علیه دولت عربستان در این نشست شرکت نمی‌ کنند.
جمال خاشقجی ستون ‌نویس واشنگتن‌ پست و روزنامه ‌نگار سعودی که از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به شدت انتقاد می‌ کرد، در تاریخ دوم اکتبر پس ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.پس از آنکه احتمال "قتل" جمال خاشقجی در داخل این کنسولگری مطرح شد دولت عربستان این اتهام را "دروغ و بی‌ اساس" خواند اما ترکیه می‌ گوید شواهدی در دست دارد که نشان می ‌دهد آقای خاشقجی داخل کنسولگری کشته شده است.
مقامات ترکیه ‌ای می‌ گویند همزمان با ناپدید شدن جمال خاشقجی پس از ورود به کنسولگری عربستان، چند مرد از داخل کنسولگری جعبه ‌هایی را به یک خودرو منتقل کرده‌ اند.
منابع ترکیه ادعای دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا درباره همکاری واشنگتن با آنکارا در تحقیقات پرونده ناپدید شدن جمال خاشقجی را دروغ خوانند.
دیروز یکشنبه (۱۴ اکتبر) بی‌ بی‌ سی مطلع شد که دولت‌ های بریتانیا و آمریکا هم در حال بررسی گزینه تحریم نشست اقتصادی ریاض هستند.منابع دیپلماتیک به جیمز لاندل، خبرنگار بی بى سی، گفته‌ اند که استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا و لیام فاکس، وزیر تجارت بین ‌الملل بریتانیا، شاید در نشست ریاض شرکت نکنند.
در روزهای اخیر شماری از شرکت‌ ها، سرمایه ‌داران و رسانه‌ های غربی نیز اعلام کرده‌ اند که در این نشست شرکت نخواهند کرد. دارا خسروشاهی٬ مدیرعامل شرکت اوبر، استیو کیس٬ از بنیانگذاران شرکت ای ‌او ‌ال (AOL) و باب بکیش٬ مدیر عامل شرکت ویاکام، از جمله این افراد اند.
از رسانه‌ های غربی هم روزنامه ‌های نیویورک تایمز و فایننشیال تایمز و شبکه هایی مثل سی ‌‌ان ‌‌ان و سی‌‌ ان‌‌ بی‌‌ سی از شرکت در این کنفرانس انصراف داده‌ اند.
در همین حال دیپلمات‌ های ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حال تهیه متن یک بیانیه مشترک هستند که در صورت تایید خبر قتل جمال خاشقجی صادر خواهد شد.
روز شنبه (۱۳ اکتبر) دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، هشدار داد که اگر روشن شود حکومت عربستان سعودی در قتل احتمالی جمال خاشقجی دست داشته، این کشور با مجازات شدیدی روبرو خواهد شد.جمال خاشقجیروز یکشنبه هم یک مقام سعودی گفت هر عملی که علیه این کشور انجام شود، با واکنشی بزرگتر پاسخ داده خواهد شد.
در حالی که عربستان مدعی است این روزنامه نگار از کنسولگری خارج و پس از آن ربوده شده است، دولت ترکیه اعلام کرد، براساس شواهد و اطلاعات موجود، خاشقجی از ساختمان کنسولگری خارج نشده است.
نام جمال خاشقجی روزنامه‌ نگار منتقد رژیم سعودی در فهرست افراد بازداشتی و تحت تعقیب رژیم سعودی قرار داشت و وی از بیم بازداشت شدن، در خارج از عربستان زندگی می کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۲۷ مهر ۱۳۹۷

    کار احمقانه ای بود عربستان به خاطر یه سری اصلاحات اینده داشت ولی با این کارش تیشه زد به ریشه اش این نشون میده کشورای دیکتاتوری پیشرفت نمی کنند

    • آریا
      آریا | ۲۸ مهر ۱۳۹۷

      این نشون میده کشورهایی با ایدئولوژی مذهبی به خصوص از نوع اسلامی قابل اصلاح نیستن و فقط با سرنگونی مشکل رو باید رفع کرد

  • dom tor
    dom tor | ۲۷ مهر ۱۳۹۷

    خانوم زاهدی حداقل اینجا دیگه اخبار سیاسی نذارین لطفاً

    • mortezaniksard
      mortezaniksard | ۲۸ مهر ۱۳۹۷

      کبک ترسو...

  • amir big
    amir big | ۲۷ مهر ۱۳۹۷

    ای این آمریکا با عربستان قاطی کنن، من چه حالی بکنم

مطالب پیشنهادی