ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سفر فضاپیمای BepiColumbo به سمت سیاره عطارد آغاز شد

اولین مأموریت آژانس فضایی اروپا (ESA) به سیاره عطارد بامداد امروز از پایگاه فضایی گویان فرانسه آغاز شد. فضاپیمای BepiColumbo رأس ساعت 5:15 بامداد امروز سوار بر راکت آریان 5 پرتاب شد و سفری هفت ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

اولین مأموریت آژانس فضایی اروپا (ESA) به سیاره عطارد بامداد امروز از پایگاه فضایی گویان فرانسه آغاز شد. فضاپیمای BepiColumbo رأس ساعت 5:15 بامداد امروز سوار بر راکت آریان 5 پرتاب شد و سفری هفت ساله را به سمت نزدیک ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید آغاز کرد. فاصله زمین تا عطارد 240 میلیون کیلومتر است ولی کل سفر فضاپیمای مورد بحث به حدود 9 میلیارد کیلومتر خواهد رسید.

با وجود هوای نیمه ابری، عملیات پرتاب با تلاش مشترک آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی ژاگن (JAXA) به شکل بی نقصی انجام شد. دو دقیقه پس از پرتاب، دو بوستر اولیه از آریان 5 جدا شدند. طی 9 دقیقه وظیفه موتور اصلی هم به پایان رسید و BepiColumbo سوار بر ماژول انتقال و مرحله بالایی به مدار پایینی زمین رسیدند. نهایتاً در زمان 27 دقیقه پس از پرتاب، فضاپیما به طور کامل از سیستم پرتاب جدا شد و سفرش را آغاز کرد. سیگنال های اولیه نشان می دهند که ماهواره مورد بحث کاملاً سالم و عملیاتی است.

به گفته آژانس فضایی اروپا، پنل های خورشیدی نصب شده روی BepiColumbo طی زمان 74 دقیقه پس از پرتاب به طور کامل باز شده و دیگر ابزارهای این ماهواره هم طی 18 ساعت فعال می گردند. سپس سه روز کامل به ارزیابی سیستم ها خواهد گذشت و در صورت موفقیت آمیز بودن همه مراحل، پیشرانه های یونی روشن می شوند.

به خاطر نیروی گرانش عظیم خورشید، انرژی مورد نیاز برای رسیدن به عطارد تقریباً معادل انرژی برای رسیدن به پلوتو است. آریان 5 قدرت کافی برای طی این مسیر ندارد و پیشرانه های یونی روی فضاپیما هم از عهده این کار بر نمی آیند. به همین دلیل BepiColumbo مجبور است مانورهای خاصی را برای دستیابی به سرعت مورد نیاز انجام دهد. یکی از این مانورها در سال 2020 دور زمین انجام می شود، دو مورد در سال های 2020 و 2021 دور سیاره ناهید، و شش مانور بین سال های 2021 و 2025 دور عطارد تا نهایتاً فضاپیما در تاریخ پنجم دسامبر 2025 در مدار مورد نظر قرار گیرد.

پس از قرار گرفتن در مدار، BepiColumbo به دو مدارگرد تقسیم می شود: مدارگرد مرکوری (MPO) متعلق به آژانس فضایی اروپا و مدارگرد مگنتوسفری مرکوری (MMO) متعلق به ژاپن. برای اولین بار است که دو فضاپیما به شکل همزمان به سمت عطارد ارسال می شوند تا در مورد ساختار، میدان مغناطیسی و فقدان اتمسفر این سیاره تحقیق کنند.

برای حفاظت از مدارگردها در برابر تابش سوزان خورشید (حتی در فاصله 113 میلیون کیلومتری) پنل های خورشیدی این دو مدارگرد در زاویه ای عمود بر راستای تابش قرار می گیرد. تجهیزات MPO هم با سپر حرارتی ویژه محافظت می شود ولی MMO با چرخش مداوم از افزایش دما جلوگیری می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی