ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان روشی برای سوراخ کردن ابرها بوسیله لیزر پیدا کردند

این روزها بیشتر اطلاعات و دیتای مورد نیاز کاربران از طریق کابل‌های زیر زمینی و پرتاب سیگنال‌های رادیویی ماهواره‌ها انتقال می‌یابند. قرار است در دهه‌ آینده ماهواره‌ها اطلاعات را از طریق لیزر برای زمین بفرستند، ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۱

این روزها بیشتر اطلاعات و دیتای مورد نیاز کاربران از طریق کابل‌های زیر زمینی و پرتاب سیگنال‌های رادیویی ماهواره‌ها انتقال می‌یابند. قرار است در دهه‌ آینده ماهواره‌ها اطلاعات را از طریق لیزر برای زمین بفرستند، چرا که این روش، هم امنیت بهتری دارد و هم اطلاعات بسیار بیشتری را می‌توان با لیزر انتقال داد.

البته باید در نظر داشت که لیزر‌ها یک نقطه ضعف بسیار بزرگ دارند و نمی توانند از میان ابرها عبور کنند. بدین ترتیب نمی توان در هوای ابری از آنها بهره برد و در صورت چنین وضعیتی، عملاً بدون استفاده می‌شوند.

حال پژوهشگران دانشگاه ژنو سوییس موفق شده‌اند که تکنیک جدیدی برای از بین بردن لایه‌های ابری پیدا کنند که می‌تواند به انتقال اطلاعات بوسیله لیزر کمک شایانی نماید.

این محققان سعی کرده اند که حجم لیزر بیشتری را برای انتقال داده‌ها بکار گیرند تا بتوانند ابرها را از پیش رو بردارند. به گفته‌ی دانشمندان، استفاده از پرتو‌های لیزر با طول موج کوتاه (که بسیار هم داغ هستند)، می‌تواند به طور موقت، یک حفره در ابرها ایجاد کند تا لیزر بتواند از همین محل راه خود را پیدا کرده و بدون مشکل، اطلاعات را با خود حمل کند.

با توجه به اینکه تمامی اطلاعات موجود در کره زمین با استفاده از امواج رادیویی انتقال می‌یابند، اکنون طول موج‌های مختلف موجود شلوغ‌تر از قبل شده‌اند و به کار بستن روش جدید می تواند در آینده‌، تاثیر شگرفی بر حوزه‌ی انتقال داده ها بگذارد. به همین دلیل است که محققان سعی کرده‌‌اند راه جدیدی برای این مسئله پیدا کنند.

حال از آنجایی که طول موج کوتاه لیزر می‌تواند تا هزار برابر اطلاعات بیشتری نسبت به فرکانس‌های رادیویی منتقل نماید، استفاده از لیزر می‌تواند روش پر بازدهی برای انتقال داده به شمار رود. بدین ترتیب پژوهشگران دانشگاه ژنو موفق شده‌اند از پرتو های لیزری با طول موج کوتاه استفاده کنند و برای یک لحظه شوکی الکتریکی در ساختار ابرها ایجاد نمایند. در همین لحظه کوتاه  لیزرها قادرند از ابرها عبور کرده تا توسط دستگاه دیگری دریافت شوند.

البته هنوز زمان زیادی تا توسعه روشی بی عیب و نقص برای این مسئله باقی مانده و محققان امیدوارند بتوانند تا سال ۲۰۲۵ چنین روشی را روی ابرهای واقعی آزمایش کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی