ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شبکه‌های هرمی
تکنولوژی

هشدار مرکز ماهر درباره فعالیت شبکه‌های هرمی بر پایه ارزهای مجازی

چندی پیش در طی گزارشی درباره ربات‌های تلگرامی هشدار دادیم که کاربران را با وعده استخراج ارز مجازی به خود کشانیده و از آنها سودجویی می‌کنند، حال مرکز ماهر نیز تاکید کرده که مشاهدات اخیرش ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | ۱۴:۴۰

چندی پیش در طی گزارشی درباره ربات‌های تلگرامی هشدار دادیم که کاربران را با وعده استخراج ارز مجازی به خود کشانیده و از آنها سودجویی می‌کنند، حال مرکز ماهر نیز تاکید کرده که مشاهدات اخیرش حکایت از این دارد که پیام‌هایی برای ترغیب کاربران به نصب یا اجرای برنامه‌هایی با قابلیت‌های استخراج رمزینه پول‌ها بسیار زیاد شده و عموم آنها نیز با آوردن نام بیت‌کوین، کاربران ناوارد را گمراه می‌سازند. مرکز ماهر اعلام کرده که این برنامه‌ها به نوعی از ساختار بازار هرمی استفاده می‌کنند تا ارتباطات افراد داخل یک سیستم فاسد را هموار سازند.

مطالعات مرکز ماهر نشان می‌دهد که برخلاف ادعایی که توسط این سودجویان برای استخراج ارز مجازی و به ویژه ارز خاص بیت‌کوین مطرح می‌شود، اساسا کذب بوده و از منظر اقتصادی نیز توجیه منطقی نخواهد داشت. انرژی الکتریکی که برای استخراج رمزینه پول‌ها مصرف می‌شود و اصطحلاک دستگاه‌ها بر فرض اینکه بتواند و کشش استخراج این نوع ارزها را داشته باشد، آنقدر زیاد بوده که انجام این عمل منطقی نخواهد بود.

مرکز ماهر گزارش می‌دهد که ادعاها و وعده های مطرح شده در این نوع پیام‌ها که به روش مختلف برای کاربران فرستاده می‌شود، در اغلب موارد کذب بوده و این ابزارها علاوه بر احتمال آسیب زدن به سخت افزار رایانه‌ها می‌توانند سرمنشا مخاطرات جدی امنیتی باشند. این مرکز همچنین توصیه کرده که کاربران و مدیران به طور جدی توصیه می‌شود که از عضویت در این شبکه ها پرهیز و ممانعت نمایند:

«ذکر این نکته حایز اهمیت است که با بیشتر شدن بار محاسباتی پردازنده‌ها برای استخراج ارزهای رمزپایه در رایانه‌های معمول و افزایش مصرف توان، دمای سیستم افزایش خواهد یافت و این خود سبب کاهش دوام دستگاه و احیانا آسیب به آن می‌شود. بنابراین حتی برای آزمایش نیز تصمیم به ورود به این شبکه‌های هرمی منطقی نیست.»

شبکه‌های هرمی

«مهدی موسیوند» کارشناس امنیت اطلاعات نیز به دیجیاتو می‌گوید تحلیل و بررسی تمامی ربات‌ها و اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها و دیگر مواردی که ابزاری برای سودجویی از این طریق شده، فرصت زیادی را می‌طلبد و تیمی که بتواند تمامی این موارد را کارشناسی کند نیازمند مدت زمان بسی طولانی خواهد بود، به همین خاطر به گفته این کارشناس، بهتر است تا به کلی در عضویت و استفاده در چنین سیستم‌هایی حذر شود چرا که اگر هم موضوع لزوما به مبحث ارزهای مجازی برنگردد، به احتمال بسیار زیاد یک سودجویی اینترنتی از نوع دیگر خواهد بود:

«افراد سن‌بالا و والدین مسن‌تر بیشتر در معرض این تهدیدات هستند و دچار مشکلات عدیده‌ای در بستر اینترنت می‌شوند. متاسفانه جوانانی که به موضوع اجحاف بیشتری هم دارند چندان وقت برای آنها و یاد دادن این موضوعات نگذاشته و به همین دلیل مشکلات مختلفی برای این قشر ناآشنا به فضای مجازی پیش می‌اید.»

شبکه‌های هرمی

موسیوند عقیده دارد بعد از رشد و گسترش ناگهانی اینترنت و اینترنت موبایل در کشور، ایران شاهد قشر عظیمی از نابلدها و ناواردها به سمت فضای مجازی بوده و همین عدم آگاهی لازم دست را برای سودجویان باز گذاشته تا در یک دنیای دیگر به اسم دنیای مجازی، دست به کلاهبرداری بزنند و راه فرار بیشتری هم داشته باشند:

«در کلاهبرداری‌های به روش سنتی احتمال به دست قانون افتادن بسیار بالاست و سودجویان اینترنتی در این روزها می‌توانند از یک نقطه کره خاکی، بانفوذ به دستگاه متصل به اینترنت فرد دیگری، او را فریب دهند. هایپ شدن مساله ارزهای مجازی و نام بیت کوین نیز باعث شده که کاربران تا اسم استخراج بیت کوین به گوششان بخورد، به خیال پول در آوردن وارد کار شوند و کلی راه‌ها را دور بزنند تا بتوانند به این سیستم‌ها بپیوندند، در صورتی که اساسا ورود به چنین بسترهایی یعنی غرق شدن در سودجویی مغزهای متفکر پشت آنها.»

شبکه‌های هرمی

این کارشناس امنیت اطلاعات به دیجیاتو می‌گوید که در برخی مواقع، فرد ناخواسته وارد جریان یک جرم حقوقی شده و این مساله در خصوص کاربرانی که مالک رایانه یا بستر شبکه متصل به آن نیستند به وفور به چشم می‌خورد: «عضویت در این شبکه‌های هرمی می‌تواند توام با جرایمی چون سوء استفاده از منابع عمومی یا خیانت در امانت نیز باشد.به همه توصیه می‌کنم از ورود به این شبکه‌ها و نصب ابزارهای مرتبط با آنها پرهیز و ممانعت جدی به عمل آورند. هیچ کس حاضر نیست به خاطر روشن بودن سیستم شما و یا کارهایی از این قبیل، شما را پولدار کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • یحیی خالدی
    یحیی خالدی | ۲۹ مهر ۱۳۹۷

    اصطحلاک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • Reza.A
      Reza.A | ۲۹ مهر ۱۳۹۷

      متاسفانه سایتی در این سطح،غلط املایی داره

  • nima.namdar
    nima.namdar | ۲۹ مهر ۱۳۹۷

    من خودم ی هفتس دارم استهراج میکنم ولی واقعا نمی ارزه و این مطلبو خوندم دیگ پاکش میکنم

مطالب پیشنهادی