ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اجرای سهمیه بندی بنزین در نیمه دوم آبان ماه؛ ابهام در مورد نرخ بنزین آزاد

کاهش ارزش پول ملی کشورمان که اختلاف شدید قیمت بنزین با خارج از مرزها را به دنبال داشته عمده ترین و شاید تنها دلیلی است که سبب شده است قاچاق بنزین این روزها بیشتر از ایام ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۴۵

کاهش ارزش پول ملی کشورمان که اختلاف شدید قیمت بنزین با خارج از مرزها را به دنبال داشته عمده ترین و شاید تنها دلیلی است که سبب شده است قاچاق بنزین این روزها بیشتر از ایام گذشته مورد توجه قاچاقچیان قرار گیرد. طبق تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته و با توجه به قیمت بنزین در کشورهای مختلف جهان در سپتامبر 2018 که در سایت globalpetrolprices موجود است قیمت بنزین هم اکنون در ایران 0.29 دلار بوده و این موضوع حکایت از این دارد که بنزین ایران بعد از ونزوئلا، ارزان‌ترین بنزین در جهان است. در واقع با ثابت ماندن قیمت بنزین از سال 94 تاکنون، کشورمان به یکی از اصلی ترین مراکز قاچاق بنزین در جهان تبدیل شده است.

همین موضوع سبب شده که مجددا بحث بازگشت کارت های سوخت و یا حتی دو نرخی شدن بهای آن مطرح شود. در سال های اخیر و به ویژه پس از برچیده شدن کارت های سوخت، مصرف بنزین روند صعودی به خود گرفته و همین موضوع باعث ایجاد نگرانی هایی در میان مسئولین شده است.

کشف 15 هزار و 245 لیتر سوخت قاجاق در 24 مردادماه سال جاری در مرزهای خراسان رضوی خود به تنهایی حکابت از سود بالای قاچاقچیان بنزین دارد. گفته می شود این محموله قاچاق 257 میلیون و 148 ارزش داشته است.

باید در نظر داشت که بخشی از بنزین کشور وارداتی است و قاچاق بنزین می تواند یکی از بزرگترین منابع هدر رفت سرمایه ارزی در نظر گرفته شود.

گفته می شود در راستای مبارزه با قاچاق بنزین و جلوگیری از هدر رفت هرچه بیشتر منابع کشور بحث فعال سازی مجدد کارت سوخت ها و دونرخی شدن بهای بنزین در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این باره در مصاحبه با خبرگزاری ها عنوان کرده است که به احتمال زیاد از دو هفته آینده یعنی پس از اربعین حسینی بنزین دو نرخی خواهد شد.

قیمت بنزین

به گفته وی احتمالا ماهانه بین 60 تا 80 لیتر بنزین هزار تومانی که نرخ آن برابر با نرخ فعلی سوخت است در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد و در صورتی که خودروسواران تمایل به استفاده بیشتر از بنزین به صورت ماهانه داشته باشند باید بنزین گرانتری را خریداری کنند. هنوز در مورد نرخ دوم بنزین اطلاعاتی درز نکرده است و گفته می شود که مسئولان ذیربط در این باره به جمع‌بندی نهایی نرسیده اند.

با توجه به اینکه چندین سال می شود که کارت سوخت افراد مورد استفاده قرار نگرفته و جایگاه های سوخت از کارت سوخت خود استفاده می کنند احتمال مفقود شدن کارت های سوخت وجود دارد.
میرزایی در مورد افرادی که به هر دلیل کارت سوخت ندارند و یا کارت سوخت آنها مفقود شده  توضیح داده است که مراکزی در این رابطه در نظر گرفته خواهد شد تا کسانی که به هر دلیل کارت سوخت ندارند به این مراکز مراجعه کرده و کارت سوخت خود را دریافت کنند. جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Reza Yahyavi
    Reza Yahyavi | ۱ آبان ۱۳۹۷

    کشور ما بنبست نداره
    فقط مثل ۱ دایره سالهاست دور خودمون میچرخیم
    ....

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی