ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

باج افزار GandCrab
تکنولوژی

التماس‌‌های پدر سوری دل هکرها را به رحم آورد

توسعه دهندگان باج افزار GandCrab پس از اطلاع از شرایط خاص یک کاربر سوری، کلیدهای رمزگشایی را به صورت رایگان برای قربانیان سوریه‌ای منتشر کرده اند. سری بدافزار GandCrab که به گفته مایکروسافت سومین خانواده پرخطر ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

توسعه دهندگان باج افزار GandCrab پس از اطلاع از شرایط خاص یک کاربر سوری، کلیدهای رمزگشایی را به صورت رایگان برای قربانیان سوریه‌ای منتشر کرده اند.

سری بدافزار GandCrab که به گفته مایکروسافت سومین خانواده پرخطر از باج افزارها به شمار می رود، به گونه ای طراحی شده که سیستم های کامپیوتری تمامی نقاط جهان به جز کشورهای عضو شوروی سابق را هدف حمله قرار دهد.

این باج افزار پس از ورود به سیستم تمامی فایل ها را اسکن و رمزنگاری کرده و در برابر ارائه کلید درخواست باج می کند. میزان باجی که  از قربانیان درخواست می شود بین چند صد دلار تا چند هزار دلار متغیر است که در نسخه پنجم می توان آن را در قلب ارزهای مجازی «دش» یا بیت کوین در پلتفرم «تور» پرداخت کرد.

یکی از قربانیان این حملات کاربری سوری به نام «جمیل سلیمان» است که در توییتر خود اعلام کرده این باج افزار تمامی فایل های وی را رمزنگاری کرده اما در بین آنها تصاویر دو کودکش که در جریان جنگ آنها را از دست داده نیز قرار دارند:

من پدری سوری هستم که هر دو پسرش را در جریان جنگ ظالمانه از دست داده. تنها چیزی که برایم باقی مانده تصاویر و ویدیوهایی است که قبل از کشته شدن از آنها ثبت کرده ام و حالا GandCrab V5.0.3 آنها را قفل کرده است.

ظاهرا باج افزار GandCrab در ازای آزاد کردن فایل ها تقاضای پرداخت ۶۰۰ دلار داشته که جمیل سلیمان از عهده پرداخت آن برنمی آید:

آنها پسرانم را به خاطر یک مشت پول کثیف از من گرفته اند اما وقتی به سختی از عهده سیر کردن شکم خودم و همسرم بر می آیم، چطور می توانم ۶۰۰ دلار به آنها بدهم.

وی تاکید کرده برای اثبات کشته شدن فرزندانش حاضر است محل دفن آنها را به افراد مورد اعتماد هکرها نشان دهد. باج افزار GandCrab

توییت های این پدر سوری آنقدر احساسی بود که حتی توسعه دهندگان GandCrab را نیز تحت تاثیر قرار داده و آنها با انتشار پیامی در یک فروم هک فایل رمزگشایی را به رایگان برای سوری ها منتشر کرده اند.

این فایل که SY_keys.txt نام دارد، تنها برای شهروندان سوری کاربرد داشته و شامل ۹۷۸ کلید رمزگشایی سازگار با نسخه های یک تا پنج GandCrab است. دیگر قربانیان سوری نیز با ارسال تصویری از خود، گذرنامه و پیغام درخواست باج ، کلید رمزگشایی را دریافت خواهند کرد.

نسخه های جدیدتر GandCrab به مراتب پیچیده تر بوده و علاوه بر اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ، بات نت ها و سایت های فیشینگ از طریق کیت های آلوده و اسکریپت های پاورشل نیز سیستم را آلوده می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • enrix
    enrix | ۱ آبان ۱۳۹۷

    سعی کنید هر آپی رو دانلود نکنید

    • enrix
      enrix | ۱ آبان ۱۳۹۷

      آپ ، نرم افزار ، فایل ، برنامه ، بازی و هزاران مورد دیگه! و همیشه چک کنید با اسکنرهای چند موتوره

مطالب پیشنهادی