ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید برلیانس h330 و برلیانس h320؛ بررسی مشخصات فنی، معایب، آپشن، قیمت و شرایط فروش

برلیانس آتو یک شرکت خودروسازی واقع در کشور چین است که در زمینه مونتاژ محصولات برندهای گوناگون نظیر ب‌ ام‌ و، میتسوبیشی موتورز، پورشه، تویوتا و... فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر شن‌ ...

آرمین نعم الحبیب
نوشته شده توسط آرمین نعم الحبیب | ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

برلیانس آتو یک شرکت خودروسازی واقع در کشور چین است که در زمینه مونتاژ محصولات برندهای گوناگون نظیر ب‌ ام‌ و، میتسوبیشی موتورز، پورشه، تویوتا و... فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر شن‌ یانگ چین قرار دارد و سهام آن در بازارهای بورس اوراق بهادار هنگ کنگ و فرانکفورت معامله می‌ شود.

شرکت برلیانس آتو در سال 1992 توسط یانگ رونگ تاسیس شد و تا سال 2002 تنها به تولید مینی بوس مشغول بود. داستان همکاری برلیانس و ب ام و که در بدو ورود مدل‌های این کمپانی به ایران نیز اندکی سر و صدا به پا کرد، از این قرار است که سال 2003 و در پی امضای قراردادی بین این دو، شرکت برلیانس شروع به مونتاژ و عرضه خودروهای همکار آلمانی اش در چین کرد. برلیانس در سال 2012 شمار 650 هزار دستگاه اتومبیل تولید کرد و در همین سال به‌ عنوان ششمین تولید کننده خودرو در جمهوری خلق چین شناخته شد.

http://noticias.autosusados.cl/wp-content/uploads/2011/09/Lanzamiento-Brilliance-Audi-A6-C7-027.jpg

این شرکت در سال 2007 میلادی تصمیم به امتحان شانس خود در بازار اروپا گرفت. برای این منظور نیز خودروی سدان BS6 را طراحی و روانه این قاره کرد. کشوری که برلیانس برای شروع برنامه اش انتخاب کرد، بلژیک بود؛ اما این برنامه به بن بست رسید و اصلی ترین دلیل آن را می‌توان فروگذاری برلیانس در بحث ایمنی BS6 دانست.

https://www.carsbase.com/photo/Brilliance-BS6_mp595_pic_106471.jpg

این سدان در تست های موسسه EURONCAP تنها موفق به کسب 1 ستاره ایمنی شد؛ بنابراین اکثر افرادی که قصد خرید این خودرو را داشتند از تصمیمشان منصرف شدند. برلیانس تسلیم نشد و با تغییر و به روزرسانی بسیاری از بخش‌های بدنه BS6 بار دیگر در تست‌های ایمنی شرکت کرد و این بار موفق به دریافت 3 ستاره ایمنی از EURONCAP شد. اما این بهبودها افزایش قیمت نهایی خودرو را در پی داشتند، ضمن اینکه شرکت واردکننده خودرو در آن زمان با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کرد. این مشکلات دست به دست هم دادند تا در سال 2010 برلیانس از اروپا عقب نشینی کرده و مزه تجربه‌ای تلخ را بچشد.

خودروهای سواری برلیانس در ایران توسط سایپا و پارس خودرو مونتاژ می‌شوند. این خودروها شامل مدل های H330، H230، H220، H230، C3 cross و کراس اوور ناموفق V5 می‌شوند.

خودروی مورد بحث ما نسخه پیشرفته مدل FSV، یعنی برلیانس H330 / H320 است. مدل H320 از نوع هاچبک و H330 در قالب سدان عرضه شده است و ما در ادامه برای سادگی بیشتر تنها مدل H320 را مورد خطاب قرار خواهیم داد.

طراحی خارجی و ابعاد بدنه

بسیاری برلیانس را ب ام و چینی می‌دانند که چندان بیراه نیست، چراکه شراکت این دو کمپانی بر توسعه و طراحی محصولات برلیانس تاثیرات خاص خود را داشته است. کافیست تا نگاهی به دماغه برلیانس H320 بیاندازید تا کمی شما را به یاد شرکت آلمانی  بیاندازد. البته تلاش کمپانی چینی برای ایجاد زبان طراحی خاص خود و حداکثر تفاوت ممکن با شریکش ستودنی و قابل تحسین است.

بدنه H320 کاملا پف کرده و حجیم طراحی شده است. در بخش جلو، چراغ‌های اصلی از فرمی ساده اما مناسب بهره می برند. در بین چراغ های جلو، جلوپنجره نقره ای رنگ ماتی قرار گرفته که یادآور نمونه کلیوی خاص محصولات ب ام و است. پره های عمودی این گریل توسط نواری T شکل از یکدیگر جدا شده و حالتی قرینه به خود گرفته اند. حجم گلگیر های جلو تا قسمت قرارگیری چراغ ها امتداد یافته و به عبارتی دیگر میزبان آنهاست که در مدل سدان توسط قوسی که مانند اشک یوزپلنگ است به سمت پایین ادامه یافته و در نزدیکی ورودی هوای زیر محل نصب پلاک پایان پذیرفته است.

در درون ورودی هوای پایین، دو مه شکن گرد قرار گرفته اند که در نسخه هاچبک توسط زهی نقره ای که شباهت زیادی به فرم چراغ های جلو دارد احاطه شده اند. ورودی هوای ناپیوسته بین مه شکن ها نیز ظاهری اسپرت تر برای H320 به ارمغان آورده اند.

نمای جانبی به مراتب ساده تر از قسمت های دیگر است. ستون A و C با شیبی مناسب به کاپوت و صندوق عقب وصل شده اند. گلگیر های برجسته خودرو توسط خطی شیبدار با یکدیگر در ارتباط هستند که از نظر ظاهری ربط چندانی به سایر المان های حاضر در بدنه ندارد. بارزترین و مهم ترین نکته این قسمت، خط شانه‌ایست که از پایه ستون A نشات گرفته و تا بخش انتهایی بدنه ادامه یافته و در درون چراغ های عقب آرام گرفته است. مورد دیگر رینگ های آلومینیومی با سایز 15 اینچ است که کمی از سادگی این قسمت کاسته اند.

بیشترین تفاوت در طراحی بین دو نسخه هاچبک و سدان را در بخش عقب شاهد هستیم که طبیعیست و البته این مدل هاچبک است که طراحی هماهنگ تر و بهتری را ارئه می دهد. در نسخه سدان چراغ های عقب مزین به نوار لامپ LED به وسیله نواری نقره ای رنگ به یکدیگر پیوند خورده اند و در وسط آن نشان پارس خودرو جای گرفته.

خط منحنی گلگیر عقب در مدل سدان به زیبایی تا درب صندوق عقب امتداد یافته و برای افزایش جذابیت چراغ های دنده عقب و مه شکن عقب روی سپر انتقال پیدا کرده اند. مدل هاچبک تا حد زیادی شبیه اولین نسل ب ام و سری یک است؛ کافیست دو عکس از هر کدام ازین دو خودرو کنار هم قرار دهید تا شباهت ها بریتان آشکار شوند. بخش مشکی رنگ روی سپر در ایجاد فضایی دیفیوزر مانند و اسپرت به خوبی عمل کرده و از دیگر المان های مثبت این قسمت H320 هستند.

طول، عرض و ارتفاع مدل هاچبک به ترتیب برابر 4210, 1758, 1460 میلیمتر و فاصله محور ها از هم 2580 میلیمتر برآورد شده اند که رقم کمی در این کلاس نبوده و می توان انتظار فضای داخلی مناسبی از خودرو داشت. جرم خالص H320 در نسخه مجهز به گیربکس دستی 1225 و در مدل اتومات 1240 کیلوگرم است.

H330 طولی برابر 4510 میلیمتر دارد و عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محورش با مدل هاچبک تفاوتی نمی کند. وزن این خودرو با گیربکس دستی 1240 و در صورت تجهیز به گیربکس اتومات به 1250 کیلوگرم می رسد.

طراحی کابین

کابین H320 تقریبا ترکیبی از نکات مثبت و منفیست. اولین بار که وارد آن شوید از طراحی ساده و مناسب آن خوشنود خواهید شد. داشبورد ترکیبی از دو رنگ مشکی و کرم است. کنسول وسط داشبورد میزبان سیستم صوتی و تهویه که از نظر چیدمان دارای ارگونومی مناسبی بوده و به راحتی قابل دسترسی اند. اما نقطه قوت این کابین طراحی آن است و بس!

استفاده بیش از حد از دو رنگ کروم مات و براق در کنار یکدیگر  بسیار غیر منطقی است؛ چراکه انتخاب تنها یکی از این دو مورد منطقی تر و به نفع زیباتر شدن کابین بود. استفاده از کروم براق به عنوان روکش دستگیره درها و قاب دسته دنده از شیک بودن فضای داخلی کاسته و در ثانی به راحتی کثیف می شوند.

پس کمی وقت گذرانی در این خودرو بخصوص، در هوای گرم تابستان ضعف سیستم تهویه آن به سرعت توجهتان را جلب خواهد کرد. مشکل اصلی از قدرت پرتاب باد است که بسیار ضعیف در نظر گرفته شده و با توجه به نبود دریچه های اختصاصی سرنشینان عقب شرایط را برای آن ها بسیار دشوار می کند. البته این مشکل با تعویض گاز سیستم تهویه قابل حل است.

نکته جالب دیگر عدم قابلیت بسته شدن دریچه های میانیست؛ در حالیکه دو دریچه کناری دارای این قابلیت به روش دستی هستند. همچنین پره های تنظیم باد این دریچه ها از استحکام کافی برخوردار نیستند و شل می شوند.

فرمان سری 300 استخوانی و خوشدست است. ضمن اینکه به سه قابلیت تنظیم ارتفاع، دکمه های کنترل سیستم صوتی و سیستم کمکی برقی مجهز شده که در ادامه به بررسی بیشتر آن می پردازیم. در پس این فرمان خوش فرم، کیلومتر شماری خوش فرم تر قرار دارد که با ظاهر سه بعدی و اسپرتش، که بی شباهت به کیلومتر شمار مزدا 3 جدید نیست، به جذابیت بصری در دید راننده می افزاید. کامپیوتر سفری هم، با قابلیت نمایش مصرف لحظه ای سوخت، در بین سرعت سنج و دور موتور شمار جای خوش کرده.

صندلی ها H320 راحت هستند و در بخش جلو به واسطه دارا بودن لبه های برجسته به خوبی بدن را در آغوش می گیرند.  همچنین در بین صندلی های جلو زیرآرنجی تدارک دیده شده که محل اتصال USB و AUX درون آن جای داشته و از جنس چرم است. سانروف نسخه اتوماتیک نیز هم بصورت کامل و هم بصورت شیب دار باز می شود که در این کلاس آپشن خوب و جذابیست.

از نظر کیفیت، مونتاژ و جنس مواد بکار رفته راضی کننده نیستند. بیشتر قطعات بکار رفته در ساخت کابین دارای لبه های و برش هایی تیز هستند که نشان از قالبگیری غیر استاندارد دارد. در ارزشیابی ماهانه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایرانیا ISQI خودروی H320 موفق به دریافت 3 ستاره از 5 ستاره شده که کمتر از امتیازهای خودروی پژو 207 جدید و رنو ساندرو است. در تست نمونه ای با کارکرد حدود 22000 کیلومتر سر و صدای اضافه در کابین به گوش می رسید که اسباب ناخشنودی دارندگان را فراهم خواهد کرد. کیفیت صدای 4 یا 6 اسپیکر قرار گرفته در درها واقعا ضعیف بوده و با کمی افزایش حجم، صدا به راحتی دچار به هم ریختگی می شود و همچنین سیستم پخش کارخانه ای نیز تنظیمات چندانی برای کنترل صدا در اختیارتان قرار نمی دهد.

حجم صندوق عقب در H330 برابر 420 لیتر و برای H320 در حدود 316 لیتر عنوان شده که در هر دو مدل کافی و مناسب است. باک دو مدل نیز 55 لیتر گنجایش دارد و استاندارد آلایندگی یورو 5 را اخذ کرده اند.

مشخصات فنی برلیانس h330/h320

دو مدل H320 و H330 در ابتدا تنها با پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر با توان تولید 103 اسب بخار و 138 نیوتون متر گشتاور به ایران وارد شدند. پس از حدود سه سال، پارس خودرو تصمیم به تقویت خانواده برلیانس سری 300 با نصب موتور و گیربکس جدید گرفت. موتور جدید 1654 سی سی حجم دارد و به دلیل سپری کردن آزمایش های متعدد با همکاری شرکت هیوندایی پاورتک، موتور و گیربکس جدید با شرایط جاده ها و آب و هوای کشور کالیبره شده و تمام آزمایش های فنی و کیفی شرکت بازرسی و استاندارد را نیز با موفقیت گذرانده. خروجی این موتور نیز از 103 اسب بخار به رقم 114 افزایش پیدا کرده که قطعا کمک شایانی به قابلیت های حرکتی این دو خودرو خواهد کرد.

مصرف سوخت ترکیبی ثبت شده در کاتالوگ شرکتی برای مدل مجهز به پیشرانه 1.5 لیتری برابر 6.7 لیتر با گیربکی اتومات و 6.4 لیتر برای گیربکس دستی است. اما نسخه های دارای پیشرانه جدید با اینکه افزایش وزن تجربه کرده اند، از مصرف سوخت کمتر برخوردارند. در مدل دستی 6.3 لیتر و در مدل اتومات 6.5 لیتر نتیجه بروزرسانی هاییست که روی این دو خودرو انجام شده.

حداکثر سرعت سری 300 برای دو نوع گیربکس 170 کیلومتر بر ساعت است. سری 300 در صورت تجهیز به گیربکس دستی به زمان تقریبی 12 ثانیه و با گیربکس اتومات بالای 15 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

ایمنی و امکانات رفاهی

برلیانس H320 مجهز به جعبه‌دنده‌ اتوماتیک، به امکانات رفاهی بیشتری مجهز است. این امکانات اضافه شامل سانروف برقی دو حالته، سیستم تهویه مطبوع خودکار، تنظیم برقی آینه‌ های جانبی و سنسور دنده عقب هستند. سیستم صوتی در این نسخه‌ دارای ورودی USB و 6 عدد بلندگوست که نسبت به نسخه‌ دستی با 4 بلندگو بیشتر است. در این مدل کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان نیز تعبیه شده اند؛ البته مدل هایی یافت می شوند که با وجود اتوماتیک بودن گیربکس، فاقد این کلیدها هستند.

از دیگر امکانات رفاهی مدل اتوماتیک می‌ شود به بسته شدن پنجره‌ ها با ریموت، قابلیت تنظیم صندلی راننده در 8 جهت، چراغ مه شکن جلو، سیستم ورود بدون کلید و استارت با دکمه، روکش چرمی غربیلک فرمان و تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ های جلو اشاره کرد. هم چنین در مدل های جدید تر امکان سفارش سیستم مولتی مدیا نیز وجود دارد.

برلیانس H320 در نسخه‌ اتوماتیک مجهز به ترمزهای جلو و عقب دیسکی است که سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیرو EBD دارد. اما در نسخه‌ دستی، ترمزهای عقب خودرو از نوع کاسه‌ ای بوده که از نظر قدرت توقف، ضعیف‌ تر از نوع دیسکی هستند.

وضعیت ایمنی برلیانس حتی در تست موسسه چینی ایمنی C-NCAP مشخص نیست. در واقع با جستجوی بسیار هم نمی توان اطلاعات خاصی در این زمینه در رابطه با سری 300 بدست آورد. تنها می توان با عنایت بر وجود ۲ عدد ایربگ راننده و سرنشین جلو، همچنین سیستم های ABS و EBD گفت که حداقل معیارهای ایمنی در این خودرو لحاظ شده اند.

تجربه رانندگی با H320

با توجه به 103 اسب بخار بودن قدرت موتور 1.5 لیتری، عملکرد سری 300 چندان هم بد نیست. البته این امر در نسخه گیربکس دستی بهتر از نسخه اتوماتیک است که طبیعیست.  به گفته پارس خودرو موتور جدیدتر با حجم  1650 سی سی و 114 اسب بخار قدرت، در کنار تجدید در نظر در ضرایب گیربکس، بهتر از قبل با شرایط ایران سازگاری دارد. اما در هر صورت این مقدار خروجی ها برای وزن بالا وغیر معقول این خودرو نا کافی بوده و در دراز مدت با توجه به فشار اضافه به پیشرانه، هزینه های نگه داری بالا محتمل به نظر می رسند.

اگر مشغول رانندگی با نسخه اتومات باشید باید زمان زیادی را به سبقتگیری اختصاص دهید. ضمناً این گیربکیس 4 سرعته تیپ ترونیک است، یعنی از قابلیت تعویض دستی دنده ها برخوردار شده؛ اما استفاده از این قابلیت را هرگز پیشنهاد نمی کنیم؛ چون در شرایطی که به معکوس کشیدن نیاز دارید و اهرم را به سمت منفی می کشید ممکن است گیربکس به کندی به دستورات پاسخ دهد و در شرایطی سخت گرفتارتان کند. البته تعویض های نرم و خوب این گیربکس که محصولی از گروه مهندسی هیوندای به شمار می رود از نکات مثبت آن است.

سیستم تعلیق چندان نرم نیست. ضربات به خوبی جذب نشده و به کابین منتقل می شوند. ممکن است پارس خودرو در مدل های جدید تر بهبود های را صورت داده باشد، اما ماهیت خودرو همین است. از نظر نرمی، این اتومبیل با رقیبی مثل ساندرو زمین تا آسمان تفاوت دارد. اما از طرفی چسبندگی و پایداری آن خوب است و در گذر از پیچ ها حس اعتماد به نفس بالایی به راننده می دهد. خصوصاً در مدل هاچبک که قابلیت های حرکتی بیشترش نسبت به مدل سدان کم اما محسوس هستند. از فرمان برقی سری 300 نیز نباید غافل شد. این فرمان هوشمند (EPS) با توجه به زیاد شدن سرعت سفت تر شده و پایداری خودرو را افزایش می دهد. از طرفی در رانندگی شهری، خصوصا شهرهای شلوغ، ترکیب گیربکس اتوماتیک و فرمان برقی کم شباهت به فرشته نجات نیست.

رقبای برلیانس h330/h320

از رقبای H320 می توان به پژو 207 جدید، ام وی ام 315، دانگ فنگ H30 Cross ،لیفان X50  و رنو ساندرو اشاره کرد. مدل سدان H330 نیز رقبایی مثل دنا پلاس و دنا پلاس توربو، تندر 90 پلاس، چری آریزو 5 و ام جی 360 را در مقابل خود می بیند.

قیمت و شرایط فروش

در زمان تکمیل این مطلب مدل H320 با موتور 1.5 لیتری و 1.6 لیتری و گیربکس دستی به ترتیب قیمتی برابر 85 و 90 میلیون تومان در بازار دارند. در صورت سفارش سیستم مولتی مدیا و تجهیز به گیربکس اتوماتیک این قیمت ها به 100 و 110 میلیون تومان افزایش می یابند که ارقام چندان معقولی نیستند. مدل H330 نیز در بازار با قیمت های 89 و 94 میلیون تومان به ترتیب برای موتورهای 1.5 و 1.6 لیتری با گیربکس دستی خرید و فروش می شود. سفارش سیستم مولتی مدیا و گیربکیس اتوماتیک این ارقام را به 106 و 114 میلیون تومان می رساند. گرچه این تفاوت قیمت بین دو مدل هاچبک و سدان در بازار وجود دارد و قیمت های کارخانه با توجه به شرایط فعلی نامعلوم اند.

نقاط ضعف و قدرت

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی