ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تولید آب
تکنولوژی

ماشین Skywater برنده جایزه ۱.۵ میلیون دلاری تولید آب از هوا شد

یک موسسه کالیفرنیایی با توسعه سیستمی برای ایجاد ابر مصنوعی در کانتینر و تولید روزانه آب کافی از هوا برای یکصد نفر، برنده ۱.۵ میلیون دلار جایزه شد. دو سال قبل موسسه غیرانتفاعی XPrize که ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۱۵

یک موسسه کالیفرنیایی با توسعه سیستمی برای ایجاد ابر مصنوعی در کانتینر و تولید روزانه آب کافی از هوا برای یکصد نفر، برنده ۱.۵ میلیون دلار جایزه شد.

دو سال قبل موسسه غیرانتفاعی XPrize که با هدف توسعه فعالیت های علمی تاسیس شده، مسابقه ای بین المللی با هدف ابداع روشی پایدار و مقرون به صرفه برای تولید آب در مناطق محروم راه اندازی کرد.

هدف اصلی برگزار کنندگان مسابقه توسعه دستگاهی با قابلیت تولید روزانه ۲ هزار لیتر آب از اتمسفر بود که ۱۰۰ درصد از انرژی های تجدید پذیر استفاده کرده و هزینه تولید هر لیتر آب توسط آن بیش از ۲ سنت نباشد.

در حالی که بسیاری توسعه چنین دستگاهی را ناممکن می دانستند، XPrize برنده این مسابقه ۱.۵ میلیون دلاری را اعلام کرد. برنده مسابقه مذکور تیمی از متخصصان کالیفرنیایی به نام Skywater/Skysource Alliance هستند که با غلبه بر موانع مختلف ابزاری به نام ماشین Skywater را توسعه دادند.

این دستگاه با ایجاد دمای شکل گیری شبنم، آب را تولید کرده و سپس با استفاده از انرژی بسیار کمی آن را فیلتر می کند. در دمای موسوم به «نقطه شبنم» آب موجود در هوا در فشار ثابت بارومتریک با همان سرعت تبخیر، تقطیر می‌شود.

تولید آب
۷۹۰ میلیون نفر در دنیا به آب پاک دسترسی ندارند

از بین ۹۸ تیمی که از ۲۷ کشور جهان در این رقابت ها شرکت کرده بودند، پنج تیم به فینال راه پیدا کردند اما معیارهای سخت گیرانه برگزارکنندگان کوچکترین ایراد، کمبود یا نقصی را به راحتی کنار می گذاشت که به حذف سه تیم از این پنج فینالیست منجر شد.

در روز نهایی مسابقه ماشین Skywater و رقیب دیگر یعنی JMCC Wing باید برای ۲۴ ساعت کامل تست می شدند و در حالی که بسیاری در انتظار برد JMCC Wing بودند، مدار شکن قدرت آسیاب آنها در لحظه آخر دچار مشکل شد و رقابت را به تیم کالیفرنیایی واگذار کردند.

«دیوید هرتز»، سرپرست تیم توسعه Skywater بر این باور است که دسترسی به آب یکی از حقوق پایه ای انسان است و از این رو باید آن را به صورت فراوان در دسترس همه قرار داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • moh1365
    moh1365 | ۳۰ مهر ۱۳۹۷

    و این یعنی خشکی بیشتر هوا و گرم شدن بیشتر هوای زمین

    • mohammad reza ahvazi
      mohammad reza ahvazi | ۳۰ مهر ۱۳۹۷

      شرجی باشه عالی جواب میده

مطالب پیشنهادی