ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا صور فلکی جدید را هالک و گودزیلا نامید

ناسا برای بزرگداشت ۱۰ سالگی تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی خود تصمیم گرفته تا ۲۱ صور فلکی جدید و مدرن را معرفی نماید. البته ناسا روند متفاوت و جالبی برای نامگذاری این صور جدید، در پیش ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

ناسا برای بزرگداشت ۱۰ سالگی تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی خود تصمیم گرفته تا ۲۱ صور فلکی جدید و مدرن را معرفی نماید. البته ناسا روند متفاوت و جالبی برای نامگذاری این صور جدید، در پیش گرفته است. به همین دلیل صورت فلکی هالک نیز به تصاویر شکل گرفته در فضا اضافه شده است.

البته باید در نظر داشت که این پیکر‌های آسمانی، بر اساس ستاره‌ها شکل نگرفته‌اند بلکه پرتوی گامای آنهاست که توسط تلسکوپ فرمی دریافت شده و چنین صوری را شکل داده.

این تلکسوپ موفق شده طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۳ هزار منبع پرتوی گاما را بیابد و آنها را کنار یکدیگر ثبت کند. جالب اینجاست که پیش از این دانشمندان تصور می‌کردند تنها ۳۰۰ منبع انتشار برای این پرتو وجود داشته باشد.

مسئولین ناسا درباره‌ این اتفاق خاطر نشان کرده‌اند:

«پرتو‌های گاما، قدرتمندترین صورت نور به شمار می‌روند و قدرت عظیمی را در خود دارند که در شرایط مناسب می‌توانند تغییرات زیادی را بوجود آورند. نامگذاری این صور فلکی مدرن در واقع روش جالبی برای برجسته ساختن دستاورد‌های ده‌ ساله‌ی تلسکوپ فرمی است.»

با این وجود هالک شگفت انگیز که از قهرمانان دنیای کمیک و سینمایی مارول محسوب می‌شود، تنها پیکری نیست که بر اساس فرهنگ عامه و مدرن جامعه، نام گذاری شده است.

در میان نام‌های مختلف این صور فلکی، اسم Mjolnir، چکش و صلاح سرد تور یکی دیگر از شخصیت‌های مارول نیز به چشم می‌خورد. علاوه بر این ماشین زمان سریال انگلیسی Doctor Who یعنی تاردیس و گودزیلا نیز در پرتوی گاما ساطع شده از منابع مختلف دیده می‌شود.

تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی در واقع یک تلسکوپ فضایی رصدگر پرتوی گاماست که در مدار نزدیک زمین به رصد آسمان می پردازد. این تلسکوپ فضایی در ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۷ شمسی با استفاده از موشک دلتا ۲ به فضا پرتاب شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی