ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دختران در کشورهای در حال توسعه
تکنولوژی

نتایج یک پژوهش: نگاه جنسیتی، دختران را از داشتن تلفن هوشمند در سراسر دنیا باز می دارد

براساس پژوهشی تازه، دختران سراسر دنیا به خاطر دیدگاه های جنسیتی از جمله اینکه داشتن تلفن همراه می تواند منجر به ارتباط شان با مردان شود، از داشتن تلفن های هوشمند محروم می شوند. این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ آبان ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

براساس پژوهشی تازه، دختران سراسر دنیا به خاطر دیدگاه های جنسیتی از جمله اینکه داشتن تلفن همراه می تواند منجر به ارتباط شان با مردان شود، از داشتن تلفن های هوشمند محروم می شوند.

این پژوهش که در نوع خود نخستین مطالعه جهانی فراگیر در رابطه با دختران جوان و تکنولوژی موبایل محسوب می شود حکایت از آن دارد که بسیاری از دختران در اقصی نقاط دنیا به خاطر استفاده از تکنولوژی موبایل سرزنش می شوند و طوری با آنها رفتار می شود که گویی رفتاری دور از عفت از آنها سر زده است. این درحالی است که تعصب های اجتماعی ریشه دار غالبا مانع از دسترسی آنها به موبایل می شود.

این مطالعه که روی ۳۰۰۰ داوطلب در رده های سنی ۱۳ تا ۱۹ سال و در ۲۵ کشور دنیا (عموما در حال توسعه) انجام گرفت نشان داد که در سرتاسر دنیا جمعیت پسرانی که به تلفن های هوشمند دسترسی دارند [به خاطر شرم آور بودن این مساله در برخی جوامع برای دختران] تا ۱.۵ برابر دختران است. در واقع باور کلی در این جوامع آن است که مالکیت تلفن های هوشمند توسط دختران به بی اخلاقی آنها و بروز رفتارهای خطرناک می انجامد و به همین بهانه دسترسی این گروه از کاربران به تلفن های هوشمند محدود شده است.

کاربران تلفن هوشمند

نگرانی های امنیتی والدین معمولا باعث بروز ترس و دلهره در دختران میشود و آنطور که حدودا نیمی از داوطلبان اعلام کردند این اصلی ترین دلیلی است که باعث شده تلفن همراه نداشته باشند و جالب آنکه این مساله حتی بیشتر از هزینه خرید موبایل بازدارنده بوده است.

گزارشی که اخیرا در این باره و تحت عنوان «دختران واقعی، زندگی های واقعی و هوشمندی» منتشر شده و توسط بنیاد ودافون و گروه غیردولتی Girl Effect تهیه شده در روز جهانی دختر (یازدهم اکتبر) در سازمان ملل متحد منتشر شد. تمرکز این گزارش نیز روی کشورهایی نظیر هندوستان، تانزانیا، آفریقای جنوبی، نیجریه و بنگلادش بود.

براساس نتایج این پژوهش تکنولوژی موبایل غالبا توسط مردان برای محدود کردن دسترسی دختران به آموزش، ارتباط با فضای مجازی و در نهایت دانش مورد استفاده قرار میگیرد. این پژوهش همچنین نشان داد که دسترسی دختران به تلفن های هوشمند در آینده نزدیک به مراتب بیشتر از سطح انتظارات خواهد بود. در حالی که تنها ۴۴ درصد از شرکت کنندگان در این تحقیق اعلام کردند که برای خودشان موبایل دارند حدود ۵۲ درصدشان اظهار داشتند که تلفن همراه دیگران را برای استفاده شخصی قرض می گیرند.

در بخش دیگری از این پژوهش همچنین به اختلاف جنسیتی در استفاده از تلفن های هوشمند پرداخته شده و براساس نتایج آن در کشورهایی نظیر نیجریه و مالاوی احتمال آنکه پسران برای انجام امور پیشرفته تر نظیر استفاده از شبکه های اجتماعی، وبگردی یا خواندن خبر از تلفن های هوشمند استفاده نمایند به مراتب بیشتر از دختران است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ABCD EFGH
    ABCD EFGH | ۱ آبان ۱۳۹۷

    یه پژوهش هم بکنید ببینید چقدشون دنبال آموزش و دانش روز هستن. بعضی پژوهش ها باید از همه دید مورد بررسی قرار بگیره.

مطالب پیشنهادی