ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آزادسازی ۴۵۰ هزار گالن آب در سیستم خنک کننده‌ راکت فضایی SLS [تماشا کنید]

ناسا در یک ویدیوی شگفت انگیز لحظه‌ی رهاسازی هزاران گالن آب را روی سکوی پرتاب پایگاه فضایی کندی را به تصویر کشیده است. آژانس فضایی ناسا در حال آماده کردن مگا راکت SLS است که ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۳ آبان ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

ناسا در یک ویدیوی شگفت انگیز لحظه‌ی رهاسازی هزاران گالن آب را روی سکوی پرتاب پایگاه فضایی کندی را به تصویر کشیده است.

آژانس فضایی ناسا در حال آماده کردن مگا راکت SLS است که سیستم خنک کننده‌ی آن نیاز به ۴۵۰،۰۰۰ گالن آب دارد تا جلوی اشتعال و دمای بالای راکت در حین پرتاب را بگیرد.

در این ویدئوی جالب می‌توان جریان عمودی با فشار بسیار بالای آب را تماشا کرد که به سمت آسمان روانه می‌شود و سپس کف زمین را می‌پوشاند. اتفاقی که تنها در عرض چند ثانیه به وقوع می‌پیوندد.

راکت SLS قرار است با نیروی پرتاب حدودا ۴ میلیون کیلوگرمی به فضا فرستاده شود. این اتفاق به لطف چهار موتور RS-25 و دو بوستر انجام می‌پذیرد.

ناسا از سیستم تخلیه‌ی آب برای محافظت از راکت و دیگر اقلام آن از جمله فضاپیمای Orion، پرتاب کننده‌ی سیار در ایستگاه فضایی و خود سکوی پرتاب استفاده می‌کند. این آژانس درباره‌ی سیستم خنک کننده‌ی خود اینگونه توضیح می‌دهد:

جریان سریع آب به سمت سکوی پرتاب سرازیر می‌شود تا دمای حداکثری و انرژی ایجاد شده توسط راکات را کاهش دهد.

 

آخرین آزمایش جریان آب در ۲۳ مهرماه در ایستگاه فضایی کندی در سکوی 39B انجام پذیرفت. در کمتر از دو دقیقه سیستم خنک کنند صد‌ها هزار گالن آب را به سمت آسمان رها کرد و شبیه به یک فواره‌ی غول آسا بود. جریان آب تا حدود ۳۰ متر از زمین فاصله گرفت.

انجام این آزمایشات برای آماده سازی پرتاب و به حداقل رساندن خطرات احتمالی برای ماموریت EM-1 و ماموریت‌های دیگر در آینده اهمیت زیادی دارند.

ناسا امسال آزمایش مشابهی را انجام داده بود که به آن‌ها امکان شناسایی مشکلات احتمالی را می‌داد تا بتوانند نسبت به اصلاح دقیق آن اقدام نمایند.ماموریت EM-1 قرار است اواخر سال ۲۰۱۹ یا اوایل سال ۲۰۲۰ اتفاق بیفتد. ماموریتی که به منظور ارزیابی همه‌ی سیستم‌های ضروری برای ارسال فضانوردان در ماموریت‌های آتی انجام می‌پذیرد. «مایک سارافین» مدیر ماموریت EM-1 در این باره می‌گوید:

این ماموریت به ما می‌فهماند که چه کار‌هایی انجام نشده و چه کار‌هایی همچنان مبهم هستند. [این ماموریت] مسیری را مشخص خواهد کرد که برای پرواز‌های آینده‌ی Orion مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • CANOPUS
    CANOPUS | ۴ آبان ۱۳۹۷

    https://digiato.com/article/2018/10/22/کنترل-انرژی-راکت-با-آب/


    هر چند متن کمی متفاوت اما عملا تکراری ، همچنین آقای باقرزاده منبع هم گذاشته بودن .

مطالب پیشنهادی