ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هشدار تازه پژوهشگران: ذرات پلاستیک وارد بدن انسان ها شده اند

انسان مدرن وابستگی شدیدی به پلاستیک پیدا کرده و این مسئله موجب شده که کم کم پای ذرات پلاستیک به بدن انسان ها نیز وارد شوند. پژوهشگران دانشگاه پزشکی ویَن و آژانس حفاظت از محیط ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۳ آبان ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

انسان مدرن وابستگی شدیدی به پلاستیک پیدا کرده و این مسئله موجب شده که کم کم پای ذرات پلاستیک به بدن انسان ها نیز وارد شوند.

پژوهشگران دانشگاه پزشکی ویَن و آژانس حفاظت از محیط زیست اتریش تحقیق جدیدی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد ذرات پلاستیک وارد بدن انسان ها شده اند و نشانه‌هایی از آن در مدفوع انسان‌ها پیدا شده است.

دانشمندان با مطالعه ۸ فرد در سراسر کره‌ی زمین و بررسی نمونه‌هایی از مدفوع آنها متوجه شده‌اند که اثراتی از میکروپلاستیک در بدن هر ۸ سوژه پیدا شده است. این مسئله می‌تواند زنگ خطری برای سلامت کلی انسان‌های کره‌ی زمین باشد چرا که در این آزمایش‌ها مشخص شده که تقریباً ۹ نوع پلاستیک متفاوت در بدن داوطلبین وجود داشته است.

بر اساس دیتای موجود، محققان مدعی شده اند که به طور میانگین در هر ۱۰ گرم از مدفوع سوژه‌های آزمایش، تقریباً ۲۰ ذره‌ی پلاستیک پیدا شده است.

میکروپلاستیک‌ها در واقع اشیائی فوق‌العاده کوچک هستند که قطرشان کمتر از ۰.۵ میلیمتر بوده و از شکست محصولات پلاستیکی به وجود می‌آیند. علاوه بر این چنین ذراتی در محصولات مختلفی نظیر شامپو های بدن و اکلیل یا پولک تزئینی نیز وجود دارد.

مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که سطح بالایی از میکروپلاستیک ها در اقیانوس اطلس و سواحل ایالات متحده وجود دارد. امروزه ۸ میلیون تن ضایعات پلاستیکی به اقیانوس وارد می‌شود. ۲۵۰ هزار تن از این پلاستیک‌ها در حال حاضر در دریا شناور است در حالیکه بقیه آن احتمالاً ته‌نشینی و شسته شدن از ساحل هستند.

ذرات پلاستیک یکی از عوامل عمده آلودگی آب دریاها و اقیانوس‌ها محسوب می‌شود اما بر خلاف تصورات موجود تأثیرات دقیق میکروپلاستیک‌ها بر موجودات زنده و محیط زیست تا حدود زیادی برای دانشمندان نامشخص است.

دکتر فیلیپ شوابی، سرپرست این پروژه خاطر نشان کرده:

«این تحقیق نشان می‌دهد که نگرانی ما درست بوده و ذرات پلاستیک راه خود را به بدن ما پیدا کرده‌اند. این ذرات اکنون می‌توانند به جریان خون، غدد لنفاوی و ریه‌هایمان نیز برسند.»

 

تماشا کنید: پلاستیک چه بلایی سر دنیای ما آورده است؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی