با شرایط مهاجرت تحصیلی به سوئد آشنا شوید

دریافت بورس، بهترین روش مهاجرت تحصیلی به اسکاندیناوی

با شرایط مهاجرت تحصیلی به سوئد آشنا شوید

سوئد، بهشت تحصیلی ایرانیان در سرزمین های سرد شمالی است. بهترین دانشگاه های اروپا و شماری از برترین شرکت های صنعتی و خدماتی قاره سبز از IKEA و VOLVO گرفته تا SAAB  و H&M در این کشور قرار داشته و سالانه پذیرای ده ها هزار دانشجو از سراسر جهان هستند.

بسیاری افراد جهت مهاجرت به سوئد معمولا از طریق مهاجرت تحصیلی به سوئد اقدام می کنند، که پس از اخذ اقامت تحصیلی و اخذ پذیرش مهاجرت تحصیلی به سوئد نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی سوئد میتوانند اقدام کنند، البته شایان ذکر است این روش یکی از روش های مهاجرت به سوئد بوده که در یک دهه اخیر با استقبال گسترده دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در  این کشور مواجه شده است. روش های دیگر نظیر ویزای کار در سوئد و سرمایه گذاری در سوئد نیز وجود دارند. تابعیت سوئد از طریق تولد فرزند در سوئد در این کشور وجود ندارد.

▪️ زبان تحصیل و تدریس در این کشور سوئدی و انگلیسی بوده و کلیه رشته ها در مقطع کارشناسی به زبان سوئدی و در مقطع ارشد و دکترا به زبان سوئدی وانگلیسی است. پذیرش دانشجویان خارجی در مقطع دکترا صرفا با بورس تحصیلی است و رایگان خواهد بود. مبلغ بورسیه ماهانه حداقل ۱۸ هزار کرون بوده و درآمد ماهانه به عنوان بخشی از زمان مورد نیاز برای اخذ اقامت دائم محاسبه می شود. بنابراین، امکان مهاجرت تحصیلی به سوئد بدون مدرک زبان ممکن نیست.

شرایط بورسیه تحصیلی در سوئد

یکی از شرایط بورسیه تحصیلی در سوئد این است که این بورسیه ها مبالغ بسیار خوبی برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد که می خواهند شهریه خود را پرداخت کنند فراهم می کند همچنین دانشگاه فنی Chalmers در گوتنبرگ، بورسیه ها زیادی را ارائه می دهد. برخی از اینها توسط خود دانشگاه اجرا شده و مابقی توسط موسسات خارجی انجام می شود. دانشگاه سلطنتی استکهلم (KTH) که سایت آن در نشانی KTH.SE قرار دارد، شاهد ارائه صدها بورسیه تحصیلی در رشته های فنی به دانشجویان خارجی هستیم.

 شرایط بورسیه تحصیلی در سوئد دوره دکترا

هیچ دعوتی از متقاضیان Western Balkans برای دوره دکتری و پسادکتری در پژوهش های آکادمیک سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بخاطر محدودیت های مالی وجود ندارد. لذا دانشجویان می بایست به بخش VACANCY یا FUND یا حتی Scholarship سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کرده و در جریان فهرست بورسیه های مختلف قرار بگیرند. سالانه ده ها هزار بورسیه تحصیلی به دانشجویان مستعد خارجی از طرف ده ها دانشگاه سوئد تعلق می گیرد. صدها دانشجوی ایرانی در مقطع دکترا با بورس در دانشگاه های این کشور مشغول به تحصیل هستند که اطلاعات آن ها را از طریق پاتوق دانشجویان ایرانی در تلگرام و توییتر و فیسبوک پیدا کنید.

داشتن آیلتس و تافل و رزومه عالی در کنار توصیه نامه، برای اخذ بورس شرط لازم است اما شرط کافی به شمار نمی رود. تعامل با اساتید سوئدی باید مداوم و مستمر باشد تا به قابلیت های تحقیق مستقل شما اعتماد کنند چون رقابت بسیار زیاد است.

سایت دانشگاه سلطنتی استکهلم

بورسیه های تحصیلی دانشگاه سوئد

دانشگاه های سوئدی طیفی از بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. دانشگاه ها لیست دوره های بورسیه ای را برای دانشجویان بین المللی به منظور پوشش هزینه های زندگی و شهریه آن ها ارائه می دهد. بورسیه های دقیق در بین دانشگاه ها مختلف است. به وبسایت دانشگاه خود رفته و از طریق اطلاعات دانشگاه های دارای بورسیه تحصیلی و چگونگی پذیرش در آن ها را چک نمایید.

کشور سوئد کشوریست که حدود ۵۳ دانشگاه را در خود جای داده است. ۳ دانشگاه آن مثل دانشگاه سلطنتی استکهلم و دانشگاه استکهلم و دانشگاه اوپسالا در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. اخذ ادمیشن از آن ها سخت است اما برای تحصیل رایگان باید CV جذاب داشته باشید. یعنی پایان نامه ارشد و کارشناسی خود را در ژورنال های مختلف چاپ و کار پژوهشی خوب کرده باشید. دانشگاه و یا کالج هایی که مبلغ شهریه دانشگاه برای آنان کاملا رایگان است.

این درحالیست که در سال های اخیر مبالغ شهریه ای برای دانشجویان غیر اروپایی در نظر گرفته شده است. بخاطر داشته باشید که دامنه گسترده ای از برنامه ها به زبان انگلیسی در اختیار افراد قرار می گیرد و این امر بیشتر در خصوص دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد صدق می کند. لذا تحصیل در کشور سوئد به معنای تحقیق به تمام زبان های مورد نظر خواهد بود.

سوئد
سایت اداره مهاجرت سوئد

اگر قصد مهاجرت به این کشور سردسیر را دارید، توصیه میکنیم حتما به سایت اداره مهاجرت سوئد مراجعه کنید که اطلاعات در آن به زبان های مختلف در دسترس است. برای گرفتن وقت سفارت این کشور در تهران نیز باید اینترنتی اقدام کنید و وقت تلفنی داده نمی شود. گرفتن ویزای شنگن از سفارت این کشور در تهران به نسبت سایر کشور ها سخت تر است. اگر به قصد پناهندگی عازم سوئد هستید، مراقب باشید در دام کلاهبرداران و شیادان مجازی که پیشنهادهای وسوسه انگیز می دهند قرار نگیرید. متوسط زمان انتظار برای بررسی کیس پناهندگی در سوئد، حداقل ۲۱ ماه است و در این مدت، ماهانه فقط ۲ هزار کرون به پناهنده پرداخت می شود. بیش از ۵۰ درصد درخواست ها نیاز مردود می شود.

حتما بخوانید: آشنایی با دریافت وقت اینترنتی سفارت سوئد در تهران

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • اصغری مهر ۲۹, ۱۳۹۷

    به نظرتون تو مقطع دکترای هنر بورسیه های خوبی گیر میاد برا کسی که همیشه رو مرز بوده؟ نه تنبل بودم نه درسخون الانم فوق مرمت بناهای تاریخی دارم و راستش بیشتر به فکر مهاجرتم تا درس خوندن ولی میخوام اگه بشه از این موقعیت استفاده کنم

    • علی زمانی مهر ۲۹, ۱۳۹۷

      باید سابقه هنری خوبی داشته باشید. فرمت JPEG کارهای خود را به اساتید دانشکده هدف در دانشگاه مقصدارسال کنیدو با ان ها رایزنی کنید. با این رویه ای که شما به فکر فرار از ایران هستید، بورس تحصیلی ازش در نمیاد. یا مهاجرت کار کنید یا دکترا. قاطی با هم امکان ندارد. رشته شما، مطلوب مهاجرت نیست. مگر اینکه به دنبال اخذ مدارک صلاحیت حرفه ای مثل حسابداری و مدیریت پروژه و این چیزها باشید. مقصدهای مهاجرتی دنیا، کشورهای مدرن هستند که مرمت آثار باستانی به کار آن ها خیلی نمیاد.
      موفق باشید

  • سهیل مهر ۲۹, ۱۳۹۷

    سلام آقای زمانی
    در مورد تحصیل در رشته پزشکی در سوئد هم بفرمایید من چیکار کنم؟

    • علی زمانی مهر ۲۹, ۱۳۹۷

      باید اول مسلط به زبان سوئدی بشوید و سپس به سایت دانشگاه پزشکی کارولینسکا استکهلم مراجعه کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید