ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی: می‌خواهند با تاکسی‌های اینترنتی چکشی برخورد کنند

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که وزارت کشور، مذاکرات قبلی در خصوص مجوز و پروانه پلتفرم‌های آنلاین حمل‌ونقل را نادیده گرفته و می‌گوید که این پلتفرم‌ها باید از شهرداری‌ها ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۵ آبان ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که وزارت کشور، مذاکرات قبلی در خصوص مجوز و پروانه پلتفرم‌های آنلاین حمل‌ونقل را نادیده گرفته و می‌گوید که این پلتفرم‌ها باید از شهرداری‌ها مجوز بگیرند در حالی که این مسائل در جلسات قبلی حل شده بود.

«رضا الفت نسب» در همین رابطه به دیجیاتو می‌گوید: «متاسفانه اینطور که پیش می‌رویم تصور نمی‌کنم بتوانیم نتیجه درستی بگیریم. جالب اینجاست که در این سال‌ها، آژانس‌های کرایه اتومبیل فعالیت می‌کردند و مصوبه‌ هم وجود داشته که باید از شهرداری‌ها مجوز بگیرند؛ اینکار انجام نشده و دلیل هم داشته‌اند. اما امروز چون موضوع تاکسی‌های آنلاین است، خیلی برایشان راحت است که جلوی کسب‌وکار را بگیرند و موضوع را امنیتی کنند. از این برخوردها صرفاً تاسف می‌خوریم.»

او اشاره می‌کند که پلتفرم‌های آنلاین حمل‌ونقل با نظارت شهرداری‌ها مشکلی ندارند اما وزارت کشور به دنبال آن است تا این پلتفرم‌ها از تمام شهرداری‌ها پروانه فعالیت دریافت کنند. به گفته الفت نسب بخشی از این مجوز مربوط به دخالت در بحث قیمت‌گذاری است و به همین شکل، شوراهای اسلامی هر شهر به مسئله قیمت‌گذاری پلتفرم‌های اینترنتی حمل‌ونقل که تعدادشان در سراسر کشور به ۷۰ شرکت می‌رسد وارد می‌شوند:

«وقتی شهرداری می‌گوید می‌خواهد در قیمت‌گذاری نقش داشته باشد، این اتفاق بیزینس‌مدل کسب‌وکار را تغییر می‌دهد. امروز من به عنوان عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، تصور می‌کنم با این رویکرد وزارت کشور به جایی نمی‌رسیم.»

تصویب‌نامه هیات وزیران در سال ۹۵ می‌گفت که پلتفرم‌های آنلاین حمل‌ونقل مانند اسنپ و تپسی باید مجوز فعالیت خود را از اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی دریافت کنند و در این میان وظیفه نظارت بر آنها نیز بر عهده شهرداری است. دستورالعمل این نظارت اما با همکاری وزارت کشور، وزارت صنعت و بخش خصوصی تدوین شود. این در حالیست که این دستورالعمل هنوز تهیه نشده و جلسات نیز برای تدوین همین دستورالعمل تشکیل می‌شوند.

اما از سوی دیگر در مرداد ماه «امیر ناظمی» عضو هیات عامل و رییس فعلی سازمان فناوری اطلاعات ایران در الکامپ خبر داد که وزارت کشور با ارائه لایحه‌ای در هیات دولت به دنبال آن است تا مجوز فعالیت برای تاکسی‌های اینترنتی را به شهرداری‌ها بدهد.

اکنون وزارت کشور از یک سو تلاش می‌کند دستورالعمل را تدوین کند و از سوی دیگر می‌خواهد لایحه‌اش را در هیات دولت تصویب و سپس آن را به مجلس ببرد. اما آیا این رویکردی دوگانه نیست؟ سخنگو و عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در پاسخ به همین پرسش دیجیاتو می‌گوید:

«همینطور است و جای تاسف دارد که دولت دارد با چند کسب‌وکار چنین برخوردی می‌کند. معاونت حمل‌ونقل ترافیک به صورت هفتگی ما را به بازی می‌گیرد. می‌گویند بنویسید و بیاورید. من همان ابتدا گفتم خوش‌بین نیستم و این‌ها اتلاف وقت است تا لایحه وزارت کشور به هیات دولت برود و آنجا تصویب شود. در واقع می‌خواهند چکشی عمل کنند. درحالی که اشتباه فکر می‌کنند؛ اینجا بخش بزرگی را ندیده‌اند و آن هم مصرف‌کننده‌ها هستند. فقط می‌گویند از من مجوز بگیرید و سقف و کف قیمت تعیین کنید.

درختی که ۴ سال پیش کاشته شده حالا میوه خوبی داده و شهرداری می‌خواهد میوه را بچیند. شهرداری و تاکسیرانی در ۴۰ سال گذشته برنامه و طرحی نداشته‌اند و حالا هم دیوار کسب‌وکارهای مجازی از همه کوتاه‌تر است چون پشتیبانی ندارند. همه دولتی‌ها از صبح تا شب از حمایت از استارت‌آپ‌ها می‌گویند اما کدام حمایت؟ حمایتی نیست.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Reza Yahyavi
    Reza Yahyavi | ۵ آبان ۱۳۹۷

    کسب و کار نیست
    برده داری هست
    به خدا لنت پراید شده با تعویض ۲۰۰
    تومان شده بعد ۶۰ کیلومتر راه از شهریار تا تجریش رو زدن ۱۶ تومان من فقط ۲ سااعت تو ترافیک بودم یکی به داد ما برسه

مطالب پیشنهادی