ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تاثیر شگرف تست تصادف در ارتقای ایمنی خودروها [تماشا کنید]

دقیقا 20 سال پیش بود که در قاره اروپا قوانین مربوط به تست تصادف مورد بازنگری قرار گرفته و استانداردهایی نوین جایگزین استانداردهای قبلی شد. تصادف از جلو با پوشش 40 درصد از کاپوت و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۵ آبان ۱۳۹۷ | ۱۹:۴۵

دقیقا 20 سال پیش بود که در قاره اروپا قوانین مربوط به تست تصادف مورد بازنگری قرار گرفته و استانداردهایی نوین جایگزین استانداردهای قبلی شد. تصادف از جلو با پوشش 40 درصد از کاپوت و با سرعت اولیه 64 کیلومتر در ساعت و همچنین برخورد جانبی دو تستی بودند که از اکتبر 1998 اجباری شدند.

euroncap20years

پس از قاره سبز، اجرای این تست ها در مناطق دیگر جهان از جمله برزیل، هند و چین نیز اجباری شد. به منظور گرامیداشت 20 سال تلاش برای ارتقای ایمنی خودروها و حفظ جان سرنشینان در سوانح رخ داده، شاخه اصلی برنامه ارزیابی خودرهای جدید (NCAP) اقدام به برگزاری یک تست بسیار جالب کرده و نتیجه را در قالب کلیپی جذاب منتشر نموده است.

برای این کار انکپ جهانی از دو دستگاه فورد فیستا استفاده کرده؛ یکی از این دو مدل متعلق به نسل چهارم و ساخت سال 1998 بوده و دیگری هم به نسل ششم که از سال 2009 بر روی خط تولید قرار دارد، متعلق است.

Crashing Cars to Save Lives

فورد فیستای نسل چهارم، در فول ترین نسخه دارای دو ایربگ بود؛ مدل حاضر در تست انکپ نیز فول بوده و از دو ایربگ بهره می برد. در مقابل فورد فیستای نسل ششم اگر چه آخرین نسل از این هاچ بک کوچک نیست، اما از تجهیزات ایمنی مناسبی – مثل 2 تا 6 ایربگ بسته به بازار و سطح تجهیزات – برخوردار است.

بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که فورد فیستا از سال 2017 وارد نسل هفتم شده، اما نسل قبلی در برخی از بازارها از جمله روسیه، تایلند، تایوان و برزیل کماکان تولید می شود.

ford-fiesta-st-2

نسل چهارم فورد فیستا در تست برگزار شده توسط یورو انکپ در سال 1997 موفق به اخذ سه ستاره ایمنی از پنج ستاره ممکن شده بود. در آن تست، بدنه این هاچ بک کوچک آمریکایی تغییر شکل زیادی داده و مشخص بود که در تصادف های شدید نمی تواند از جان سرنشینان به خوبی محافظت کند.

با این حال نسل ششم فورد فیستا در تست برگزار شده در سال 2012، پنج ستاره از یورو انکپ دریافت کرده است. روی کاغذ در تصادف این دو نسل، مدل جدیدتر باید عملکرد بسیار بهتری از خود به نمایش بگذارد که در عمل نیز این چنین می شود.

Crashing Cars to Save Lives 3

همانطور که در ویدیوی ضمیمه شده می توانید مشاهده فرمایید، دو خودرو با سرعت اولیه 64 کیلومتر در ساعت با حدود 40 درصد از عرض کاپوت به همدیگر برخورد می کنند.

طبق انتظار فیستای قدیمی تر دچار صدمات شدیدتری در قسمت کابین شده و این بخش شکل اصلی خود را از دست می دهد. همچنین اجزایی مثل داشبورد و فرمان به سمت راننده حرکت می کنند که در دنیای واقعی این امر آسیب جدی به راننده و سرنشین کناری را در پی داشته و حتی ممکن است باعث مرگ آنها شود.

Crashing Cars to Save Lives 4

برخلاف این مدل، کابین فیستای نسل ششم به لطف بهره گیری از سازه ای مستحکم و جذب اثر ضربه، تقریبا بدون تغییر مانده و فقط شیشه جلو ترک برداشته است.

Crashing Cars to Save Lives 5

بر اساس داده های کمیته انکپ اصلی، در طول دو دهه اخیر تعداد تصادف های مرگبار در جاده های اروپا از 45 هزار به 25 هزار مورد در سال کاهش یافته است. با توجه به این مساله و همچنین اثرات مثبتی که تست های تصادف انکپ در ارتقای ایمنی خودروها داشته اند، در 20 سال گذشته از مرگ حدود 78 هزار نفر پیشگیری شده است.

Crashing Cars to Save Lives 5

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که فیستا جایگزین فورد فستیوا (Festive) محسوب می شود. فستیوا در واقع همان مدلی است که اولین نسل آن اکنون با نام پراید در خیابان های کشور تردد می کند.

1988 Ford Festiva

از آنجایی که فیستای 1998 بسیار پیشرفته تر و ایمن تر از فستیوای 1986 است، حال تصور کنید در صورت استفاده از فستیوا یا همان پراید چه نتیجه ای در تست تصادفی مشابه حاصل می شود. البته برای ما برگزاری چنین تستی ضرورتی ندارد، چرا که نتایج آن را هر روز به شکلی واقعی و با پرداخت جان، در خیابان ها و جاده ها مشاهده می کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۶ آبان ۱۳۹۷

    جدیدا دیگه منبع نمیگذارید

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۶ آبان ۱۳۹۷

    اونجا انسان ارزش داره و جان مردم بازیچه نیست...اینجا ما حقوق میدیم به وزیر بهداشت که بگه زندگی ما چقدر میارزه و نرخ تعیین کنه
    اگه همچین وزرایی اونجا بودن میومدن میگفتن ملت شریف واقعا میارزه سر چند نفر کمتر بخوایم اینقدر کار و کاسبی خودروسازا رو کساد کنیم؟
    ما پراید داریم!خودروی ۴۰ یا ۵۰ سال پیش کیا
    ما برای اون پراید مشتقات درست کردیم که اوج تفاوتشون توی پلاستیک های داخلشه
    همچین کشوری باید حامی اول تروریسم جهانی باشه چون مرگ از زندگی توش با ارزش تره

  • mohammad ghorbani
    mohammad ghorbani | ۵ آبان ۱۳۹۷

    اگه نرمش قهرمانانه ای اتفاق نیوفته به زودی مشکل تصادفات خودروییمون کامل حل میشه و ایمینی پراید هم حله چون من یکی شخصا پول ماشین سواری نخواهم داشت و باید برم یک فروند خر بخرم.

مطالب پیشنهادی