ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پوشش دافع
تکنولوژی

ساخت ماده پوششی که دافع همه چیز است

تحقیقاتی که اخیرا در زمینه علوم مواد انجام شده نشان می دهد پوشش های دافع را میتوان تا اندازه ای بهبود داد که حتی مانع از چسبیدن گرد و غبار و انواع آلودگی به گجت ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ آبان ۱۳۹۷ | ۰۹:۳۰

تحقیقاتی که اخیرا در زمینه علوم مواد انجام شده نشان می دهد پوشش های دافع را میتوان تا اندازه ای بهبود داد که حتی مانع از چسبیدن گرد و غبار و انواع آلودگی به گجت ها شوند. البته استفاده اولیه از این پوشش دافع فعلا برای دستگاه های بیومتریک است با این حال پیش بینی می شود در آینده نزدیک شاهد استفاده از این مواد در لوازم الکترونیکی باشیم که تمیز کردنشان هم کار آسانی است.

اینکه نمایشگر موبایل یا تبلت خود را چند مرتبه تمیز می کنید اهمیتی ندارد، در هر صورت تنها چند دقیقه بعد، آلودگی مجددا روی آن نمایان می شود. شاید بد نباشد اشاره کنیم که این نمایشگرها در قیاس با سطوح شیشه ای معمولی یک مزیت دارند و آن پوشش دافع اوولفوبیک شان است که پاک کردن چربی از روی آنها با دستمال های میکروفایبر را بسیار ساده می کند.

پوشش دافع

گاهی اوقات این پوشش ها به مرور زمان از بین می روند یا یکنواختی خود را از دست می دهند و در نتیجه پاک کردن کلیه آلودگی ها از روی سطح آن به کاری بس دشوار بدل می شود.

حالا محققان دانشگاه مک مستر روی ساخت پوشش هایی کار می کنند که بتوان آنها را در وسایل بیشتری غیر از شیشه به کار برد. گروهی از دانشمندان با کمک تکنولوژی های نوین راهی برای ساخت پوشش دافع کل مواد ساختند که به غیر از برخی مواد دارای خواص مشخص، همه چیز را دفع می کند.

به لطف این ماده علاوه بر آب، روغن و گرد و غبار دیگر باکتری ها، ویروس ها و بافت های زنده نیز به سطوح مد نظرتان نمی چسبند. در واقع با اندکی بهبود و بهینه سازی این پوشش می تواند کاری کرد که هر ماده ای را دفع کند.

و اما آنطور که دانشمندان گفته اند توسعه و ساخت ایمپلنت های پزشکی از جمله اهداف اصلی ساخت این تکنولوژی به شمار می رود و به طور مشخص دریچه های قلبی می توانند مورد مناسبی برای کاربرد این پوشش دافع باشند.

با استفاده از این پوشش دافع سلول های خونی به دیواره های دریچه های قلب نمی چسبند و در نتیجه از تجمع توده درون دریچه های ایمپلنت شده جلوگیری به عمل می آید و به میزان قابل توجهی از خطر بروز سکته در این اشخاص جلوگیری می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی