ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

طعم خوش نوستالژی؛ ۵ وبسایت که روزنامه، نقشه و صداهای قدیمی را آرشیو می‌کنند

درست مثل شما که از دیتاهایتان پشتیبان می‌گیرید، افرادی هم هستند که از کتاب‌ها، روزنامه‌ها، موزیک‌ و نقشه‌های قدیمی آرشیو تهیه کرده و در فضای آنلاین با میلیاردها نفر به اشتراک می‌گذارند. این روزها به ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

درست مثل شما که از دیتاهایتان پشتیبان می‌گیرید، افرادی هم هستند که از کتاب‌ها، روزنامه‌ها، موزیک‌ و نقشه‌های قدیمی آرشیو تهیه کرده و در فضای آنلاین با میلیاردها نفر به اشتراک می‌گذارند.

این روزها به لطف وجود وبسایتی همچون Internet Archive، تقریبا همه مطمئن هستیم که رد هیچ چیز در اینترنت به طور کامل پاک نمی‌شود. اما در مورد اسناد قدیمی یا فایل‌های صوتی شرایط کمی متفاوت است، چرا که حتما باید کسی باشد تا آن‌ها را در اینترنت بارگذاری کرده و در سرورهای خود نگهداری کند.

در این مقاله با ۵ وبسایت آشنا می‌شوید که هر یک وظیفه حفظ و نگهداری از نوع خاصی از محتوا را در اینترنت بر عهده گرفته‌‌اند.

Old Maps Online (نقشه‌های تاریخی از سراسر دنیا)

حتی پیش از آنکه انسان به گرد بودن زمین پی ببرد، نقشه‌ها وجود داشتند. اگر می‌خواهید فقط تعداد محدودی از هزاران نقشه‌ تاریخی را ببینید، حتما به وبسایت Old Maps Online سر بزنید.

کار این وبسایت گردآوری لینک نقشه‌های تاریخی است که در سراسر اینترنت پخش شده‌اند. این سرویس تقریبا شبیه گوگل مپس است؛ کافیست مکانی را در آن جستجو کنید تا فهرستی از نقشه‌های آن را برایتان به نمایش درآورد.

با کلیک روی هر کدام از نقشه‌های فهرست، به وبسایتی هدایت می‌شوید که آن نقشه را بارگذاری کرده. نقشه‌های Old Maps Online همگی به سبک و سیاق گوگل مپس قابل ناوبری هستند و می‌توانید روی شهرها و مکان‌های تاریخی زوم کنید، و اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها بدست بیاورید.

Newspaper Archive (مطالعه روزنامه‌های قدیمی و باطله)

گاهی خواندن تیتر روزنامه‌های قدیمی می‌تواند سرگرمی جذابی باشد. در حال حاضر نشریات بزرگی مثل نیویورک تایمز، آرشیو کاملی از نسخه‌های قدیمی خود را به کاربران ارائه می‌دهند. ولی متأسفانه روزنامه‌هایی که بسته یا توقیف شده‌اند چنین امکانی ندارند.

وبسایت Newspaper Archive تلاش کرده که آرشیوی از همین نشریات در سراسر دنیا را گردآوری کند. البته شاید بتوان گفت که در جمع‌آوری روزنامه‌های آمریکایی عملکرد بهتری داشته است.

در این روزنامه‌ها می‌توانید بر اساس شهر محل انتشار و حتی کلمات و سر تیترها به جستجو بپردازید و ببینید که روزنامه‌های قدیمی در خصوص موضوع مورد علاقه‌تان چه نوشته‌اند. شکی نیست که برای مقاصد تحقیقاتی، Newspaper Archive می‌تواند محتوای ارزشمندی را در اختیارتان قرار بدهد. هر چند کمی طول می‌کشد تا به مکانیزم متفاوت جستجوی آن در میان روزنامه‌ها عادت کنید.

Conserve The Sound (حفظ صداهای دنیا از خطر انقراض)

با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه‌ها و وسایل قدیمی کم کم رو به فراموشی می‌روند و از آن‌ها چیزی به جز عکس باقی نمی‌ماند. اما صدایشان چطور؟ آیا نباید صداهای نوستالژیکی مثل تلفن‌های شماره‌گیر گردان یا صدای وصل شدن یک مودم 56K دایال آپ به اینترنت را جایی برای خود ذخیره کنیم؟

وبسایت Conserve The Sound تمام فعالیت‌هایش را روی همین موضوع متمرکز کرده؛ این که از انقراض صداهای قدیمی جلوگیری کند. بیشتر محتوایی که در این سایت می‌بینید مربوط به اشیاء قدیمی هستند که دیگر منسوخ شده و استفاده نمی‌شوند.

با جستجوی هر شیء، می‌توانید تصویری از آن مشاهده کرده و صدایش را بشنوید. البته توجه داشته باشید که تمام صداهای این وبسایت با کپی‌رایت حفاظت شده‌اند و در صورت استفاده بدون اجازه، می‌توانند پیگرد داشته باشند.

Book Cover Archive (آرشیوی بزرگ از جلد کتاب‌های مشهور تاریخ)

می‌گویند هیچ کتابی را از روی جلدش قضاوت نکنید. اما اگر می‌خواهید در مورد خود «جلد» نظر بدهید، ایرادی ندارد. فقط کافیست به Book Cover Archive سری زده و جلد روی کتاب مورد علاقه‌تان را جستجو کنید.

مزیت Book Cover Archive در گردآوری جلدهای مختلف یک کتاب است؛ از چاپ معمولی آن‌ها گرفته تا چاپ‌های خاص و نسخه‌های محدود که شاید هرگز آن‌ها را ندیده باشید.

بنابراین اگر شیفته طراحی جلد کتاب‌ها هستید یا می‌خواهید جلد کتاب بعدی‌تان را خودتان طراحی کنید، حتما به این سایت سر بزنید.

Album Liner Notes (جمع‌آوری یادداشت‌های همراه با آلبوم‌های موسیقی در نسخه‌های فیزیکی)

اگر یادتان باشد، نسخه‌های نوار کاست آلبوم‌های موسیقی همراه با یک برگه وارد بازار می‌شدند؛ برگه‌ای که شامل آلبوم آرت، معرفی آهنگ‌های موجود در آلبوم، متن ترانه‌ها و گاهی یادداشت اختصاصی خواننده بود. به این برگه اصطلاحا Liner Note می‌گویند و وبسایتی که به شما معرفی می‌کنیم، کار جمع‌آوری آن‌ها را آغاز کرده است.

جالب است بدانید که به غیر از لاینر نوت‌ها، بعضی از مردم به تنهایی در پی حفظ تجربه خود موسیقی هستند. به عنوان مثال، اخیرا ایستگاه‌های آنلاین رادیویی همچون Radiooooo شروع به کار کرده‌اند که به طور رندوم از دهه‌های مختلف به پخش موسیقی می‌پردازند.


شما چه وبسایت‌هایی برای ذخیره و آرشیو محتواهای قدیمی می‌شناسید؟ حتما با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • triste
    triste | ۷ آبان ۱۳۹۷

    ممنون بسیار عالی

مطالب پیشنهادی