ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید کیا ریو دست دوم؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها و قیمت

کیا ریو به عنوان یک خودروی ساب کامپکت اقتصادی از ماه آگوست سال ۲۰۰۰ میلادی پا به عرصه وجود نهاد. این خودرو در سال ۲۰۰۲ (به عنوان مدل ۲۰۰۳) مورد فیس لیفت قرار گرفت و ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۶ آبان ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

کیا ریو به عنوان یک خودروی ساب کامپکت اقتصادی از ماه آگوست سال ۲۰۰۰ میلادی پا به عرصه وجود نهاد. این خودرو در سال ۲۰۰۲ (به عنوان مدل ۲۰۰۳) مورد فیس لیفت قرار گرفت و راهی بازار های معتبری همچون آمریکای شمالی و اروپا گردید.

مدل فیس لیفت ریو در بازار کره با نشان SF همراه شد این حروف مخفف شده کلمات science fiction و safty first بود که شرکت کیا آن را به عنوان پسوند برای نام این محصول خود در نظر گرفت.

کیا ریو فیس لیفت در سال ۸۴ (۲۰۰۵) وارد خط تولید شرکت سایپا شد و از همان ابتدای کار مورد توجه مشتریان قرار گرفت. این خودرو که از فرزندان پراید محسوب می شود، همزمان با قدرت نمایی پدرش وارد ایران شد. اما ریو به اندازه پراید نتوانست جایگاه خود را در ایران حفظ کند و بالاخره مجبور شد تا در سال ۱۳۹۱ با تصویب قانون اجباری شدن ایربگ برای خودروهای تولید داخل، از بازار ایران رخت برکَند.

به دلیل حضور نسبتا گسترده انواع نمونه‌های دست دوم سایپا ریو در بازار و شهرت نسبتا خوبی که این خودرو در ایران بدست آورده، بد ندانستیم که به سراغ نمونه‌های دست دوم آن برویم و ویژگی‌های آنها را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی ظاهری و بدنه

کیا ریو سایپا با وجود آنکه نمونه فیس شده محسوب می‌شد اما آنچنان ظاهر فریبنده و مهیجی ندارد. البته با نگاهی به سگمنت این خودرو به ویژه در بازار ایران، متوجه خواهید شد که نمی توان به ظاهر ساده سایپا ریو ایراد آنچنانی وارد دانست.

چراغ های جلوی سایپا ریو دارای فرمی شبیه به ربع دایره هستند که در دو طرف جلو‌پنجره خودرو، با فاصله چند سانتیمتری جای گرفته‌اند. خطوط حجمی روی کاپوت که از ستونهای A تا دو طرف جلوپنجره و بخش زیرین چراغ‌های جلو تداوم یافته‌اند، موجب کاهش سادگی طراحی در این نما از خودرو شده‌اند.

در بخش تحتانی سپر جلو نیز یک دریچه ورودی هوا به جهت تامین هوای مورد نیاز رادیاتور به همراه دو جایگاه مه‌شکن در جناحین آن قابل مشاهده است. آینه های جانبی بزرگ با تنظیم دستی و فاقد چراغ راهنما به همراه آنتن سقفی معمولی در قسمت جلوی سقف، از جمله مواردی است که در نمای روبرو جلب توجه می کنند.

در نمای جانبی شیب سقف و ستون‌ها به گونه‌ای است که فرمی شبیه به یک نیم دایره را در ذهن تداعی کرده و فریم پنجره ها نیز از شمایل هندسی متناسب با آن بهره می‌برد. از برخی خطوط حجم دهنده نیز به منظور افزایش حس جسارت در ظاهر این خودروی کوچک بهره گرفته شده است.

رینگ های ۱۵ اینچی به همراه قالپاق پلاستیکی، دستگیره‌های مشکی و چراغ راهنمای کوچک تعبیه شده بر روی گلگیر جلو، از جمله دیگر نکات قابل مشاهده در نمای جانبی سایپا ریو هستند.

در نمای پشت سایپا ریو نیز شاهد چراغ‌هایی هستیم که دارای شمایل مشابه با چراغ‌های جلو البته به صورت وارونه بوده و به صورت دورنگ (قرمز-سفید) و یک تکه طراحی شده‌اند. جایگاه نصب پلاک در فرورفتگی روی درب صندوق جانمایی شده و دو عدد چراغ مه‌شکن-شب‌نما نیز بر روی سپر عقب خودنمایی می‌کنند.

به طور کلی ظاهر سایپا ریو از آرایه‌های نسبتا هماهنگی بهره می‌برد که اگرچه چندان دلربا نیستند اما حداقل نیازهای بصری مشتریان ایرانی از یک سدان کامپکت اقتصادی را فراهم می‌نماید.

طراحی داخلی و کابین سایپا ریو

سایپا ریو

همین که وارد کابین سایپا ریو می‌شوید، تمامی شاخصه‌های یک خودروی اقتصادی قدیمی در جلوی چشمان زیبای شما رژه خواهند رفت. طراحی ادوات داشبورد، غربیلک فرمان و پنل درب‌ها چندان جذابیتی نداشته و حس‌و‌بوی ارزانی را به بیننده انتقال می‌دهند.

همچنین، اگرچه متریال داشبورد و سایر بخش‌های مربوطه از جنس پلاستیک خشک بوده و از درجه مرغوبیت بالایی نیز برخوردار نیستند اما در طول زمان ماندگاری مناسبی از خود نشان داده‌اند.

دریچه های تهویه چهارگوش، نمایشگر کوچک ساعت در میانه بالایی داشبورد، پنل کیلومتر شمار عقربه‌ای و صندلی‌های پارچه‌ای با طراحی ساده و نه چندان راحت، از جمله دیگر نکات قابل ذکر در باب کابین ریو هستند.

همچنین کابین ریو از نظر فضای پا به دلیل فاصله محوری مناسب، نسبتا جادار و راحت بوده اما فضای سر برای سرنشینان بلندقد، بویژه در ردیف عقب با کمی محدودیت مواجه است.

پیشرانه و مشخصات فنی سایپا ریو

سایپا ریو

مشخصات کلی سایپا ریو را می توانید در سطور زیر مشاهده نمایید:

مشخصات فنی

تیپ دستی اتوماتیک
گیربکس
نوع گیربکس دستی ۵ سرعته  چهار سرعته اتوماتیک
موتور
نوع موتور
تعداد سیلندر - تعداد سوپاپ چهار سیلندر - شانزده سوپاپ
حجم موتور cc ۱۴۹۳
حداکثر قدرت ۹۸ اسب بخار
فرمان
نوع فرمان  هیدرولیکی دنده شانه ای
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق جلو  مک فرسون با فنر لول
سیستم تعلیق عقب اکسل پیچشی
ترمز
جلو روغنی با بوستر تحت خلاء مجهز به سیستم abs
عقب دیسکی

ایمنی و تجهیزات

تیپ دستی اتوماتیک
سیستم تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک
کیسه هوای جلو دارد(اتوماتیک)
قفل مرکزی
دارد
شیشه بالابر برقی جلو و عقب دارد
سیستم ضد سرقت دارد
   چراغ مه شکن عقب دارد
سیستم صوتی رادیو + ۵ سی دی + ۶ بلندگو

ابعاد
وزن : 1040(کیلوگرم)
طول: 4240 (میلی متر)
عرض : 1680 (میلی متر)
ارتفاع: 1680  (میلی متر)

تجربه رانندگی

با چرخاندن کلید و روشن کردن موتور خودرو متوجه ورود نسبتا کم صدای پیشرانه به داخل اتاق می شود که البته چندان آزاردهنده نیست و نسبت به بسیاری از محصولات داخلی همرده، صدای کمتری از موتور به داخل کابین ریو سرایت می‌کند.

شتاب خودرو در دنده‌های ۱ و ۲ بسیار مناسب است و شاید یکی از دلایل اصلی محبوبیت ریو در بازار نیز همین شتاب اولیه مناسب آن نسبت به سایر محصولات داخلی مشابه باشد. حین حرکت از روی سطوح ناهموار، سیستم تعلیق یکپارچه عقب با کمی سر و صدا همراه است.

سایپا ریو

فرمان خودرو نسبتا سبک و نرم عمل نموده و در حین شتاب‌گیری به اصطلاح آن کمی گیج می‌زند. بر خلاف شتاب مناسب در دنده های پایین، شتاب ثانویه در دنده های ۴ و ۵ چندان فوق العاده نیست.

کلاچ و گیربکس هم عملکرد نرمی داشته و وظیفه خود را به خوبی انجام میدهند. میزان مصرف سوخت نمونه‌های کارکرده در حدود 8 تا 8.5 لیتر در 100 کیلومتر (سطح شهر) و 7 واحد (جاده ) برآورد می‌شود که با توجه به ظرفیت ۴۵ لیتری باک، رقم نسبت مناسبی به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو نیز حین دور زدن و پارک کردن، عملکردی بهتر از رقبای داخلی مانند پژوپارس یا سمند داشته اما کمی سایز غربیلک فرمان بزرگ است که می‌تواند از کارایی آن بکاهد. هندلینگ و پایداری خودرو هم در حین عبور از مسیرهای منحنی شکل، در حد نسبتا متعادل قرار داشته و مناسب تلقی می‌گردد

رقبا و محصولات مشابه

سایپا ریو

از جمله رقبای سایپا ریو دست دوم در بازار ایران میتوان به محصولاتی همچون انواع دست دوم پژو 405، سمند، پژو206، تندر90 و ساینا اشاره نمود.

قیمت نمونه‌های دست دوم سایپا ریو

بهای سایپا ریو دنده‌ای در مورخ مهر97، با توجه به شرایط مختلف هر خودرو برای مدل‌های 85 تا 90، به طور میانگین در بازه 32 تا 52 میلیون تومان قرار می‌گیرد. همچنین کیا ریو اتوماتیک، بدون رنگ مدل85، از سوی مالک در حدود 38 میلیون تومان آگهی شده است. واضح است که بسته به شرایط، خودروهای گرانتر و یا ارزانتر نیز در بازار موجود خواهند بود.

سایپا ریو

مزایا و معایب

مزایا
  • شتاب اولیه مناسب
  • عملکرد شایسته پیشرانه و گیربکس
  • استهلاک پایین
معایب
  • متریال داشبورد از جنس پلاستیک خشک
  • قیمت بالای قطعات یدکی و قطعات بدنه
  • تولید و عرضه بسیار اندک مدل گیربکس اتوماتیک

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Pesar kohestan
    Pesar kohestan | ۷ آبان ۱۳۹۷

    آقای باباپور معایبش که همون مزایاشه
    نوشتی هزینه کم نگهداری جز مزایا
    بعد معایب زدی گرانی قطعات یدکی

  • alizare2221
    alizare2221 | ۶ آبان ۱۳۹۷

    اگر قیمت لوازم یدکش بالاست ک دیگه نمیشه هزینه نگه داریش کم باشه دیجی جان

مطالب پیشنهادی