ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فعالیت پیام رسان‌ها
تکنولوژی

سردار جلالی: سازمان پدافند غیرعامل در شورای عالی فضای مجازی حضور خواهد داشت

سازمان پدافند غیرعامل با تائید رهبری در شورای عالی فضای مجازی حضور خواهد داشت. سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اعلام این خبر تاکید کرد که ایران هیچ‌وقت نمی‌پذیرد اشتغال و انجام مبادلات ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

سازمان پدافند غیرعامل با تائید رهبری در شورای عالی فضای مجازی حضور خواهد داشت. سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اعلام این خبر تاکید کرد که ایران هیچ‌وقت نمی‌پذیرد اشتغال و انجام مبادلات مالی در برخی پیام‌رسان‌ها که سازوکار آن در داخل کشور نیست؛ صورت بگیرد. سردار جلالی این موضوع را نقض حاکمیت ملی دانست و گفت که شورای عالی فضای مجازی نیز به آن نگاهی جدی دارد.

سردار جلالی سازمان پدافند غیرعامل را یک سازمان حاکمیتی برای ایجاد هماهنگی بین بخش‌های دولتی، خصوصی و نظامی کشور دانست که بتواند الگوی تاب‌آوری در برابر تهدیدات را احصا و اجرا کند. وی با بیان اینکه امروزه شاهد طیف وسیعی از تهدیدات غیرنظامی و ترکیبی علیه کشور هستیم، اظهار داشت:

«اولین تهدیدات در این حوزه جنگ اقتصادی است که در آن استفاده از شبکه‌های بین‌المللی پولی، ارزی، اطلاعاتی و دیپلماتیک مدنظر است تا بتواند فشار را بر کشور تحمیل کند. اما در حوزه سوم با تلفیق تهدیدات در فناوری‌ها روبرو هستیم که در ذات آنها اشراف اطلاعاتی نفی حاکمیت، کنترل و مدیریت و وابسته‌سازی نهادینه شده‌است.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور معتقد است که عملیات روانی با استفاده از ابزار رسانه، یکی از مهم‌ترین تهدیدات دشمن در جنگ ترکیبی است و در این حوزه لایه دوم تهدیدات، تهدید شناختی و از جنس محتواست تا روی ذهن مخاطب اثر بگذارد.

سازمان پدافند غیرعامل

آنطور که سردار جلالی می‌گوید لایه سوم هم تهدیدات اقتصادی است که بستر سایر تهدیدات است. امروز ۷۰ درصد عملیات شناختی دشمن برحوزه اقتصادی متمرکز شده تا مخاطب را به اهداف مورد نظر هدایت کند. انتهای این طیف تهدیدات نیز اقدامات امنیتی، آشوب و براندازی است:

«شبکه‌های اجتماعی و رسانه همه این تهدیدات را با هم ربط می‌دهد. ما در جهان رشد روز افزون فناوری و تجهیزات در جهان هستیم، اما فناوری‌ها در کنار مزایا و کارکردهایی که دارند می‌توانند تهدیدهایی را نیز به همراه داشته‌باشد که ما باید به این تهدیدات توجه کنیم. امروز شاهد بهره‌مندی دشمن از جنگ هیبریدی یا ترکیبی علیه کشورمان هستیم.»

مبادلات مالی و اشتغالزایی در پیام رسان‌ها با حاکمیت ملی تناقض دارد

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تحولات پیش آمده در شبکه‌های اجتماعی و حاکمیت‌گریزی این رسانه‌ها گفت:

«این شبکه‌ها دیگر یک پیام‌رسان صرف نیستند و در آنها مبادلات بانکی و حتی اشتغال هم ایجاد شده‌است. ایران هیچ وقت نمی‌پذیرید که برای نظام پولی و اشتغال ما در جایی تصمیم‌گیری شود که سازوکار آن در داخل کشور نیست و ما نقض حاکمیت ملی را نمی‌پذیریم. شورای عالی فضای مجازی و سازمان پدافند غیرعامل در این حوزه نگاه واحدی دارند که باید حاکمیت ملی در شبکه‌های اجتماعی شکل بگیرد.»

او توضیح می‌دهد که در حوزه جنگ سایبری قرارگاه پدافند سایبری فعالیت می‌کند و اگر جنگی در این حوزه صورت بگیرد مسئولیت راهبری دستگاه‌های اجرایی با این دستگاه است و مرکز دفاعی و فرماندهی و کنترلی برای این موضوع ایجاد شده‌است: «تولید محصولات بومی و مصون‌سازی زیرساخت‌ها از جمله اقدامات در این حوزه است. اخیرا هم نسل جدیدی از ویروس استاکس‌نت را کشف کردیم که به‌صورت چند تکه بود اما این احتمال وجود داشت که کد آن در جایی فعال شود و این تکه‌ها به هم مرتبط شده و فعال شوند.»

سردار غلامرضا جلالی همچنین به پنجمین نمایشگاه محصولات استراتژیک پدافند سایبری اشاره کرد و اذعان داشت که «امسال توانسته‌ایم بیش از یک‌سوم سامانه‌های مورد نیاز را به‌صورت بومی برای پدافند غیرعامل تولید کنیم.»

گفتنی‌ست که در این هفته رزمایش کنترل سیگنال‌رسانی صداوسیما با فرض قطع سیگنال ماهواره‌ای توسط این سازمان اجرا خواهد شد تا به گفته سردار جلالی توان زیرساخت‌های زمینی برای سیگنال‌رسانی در شرایط بحران ارزیابی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی