ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

نقد و بررسی Thronebreaker: The Witcher Tales ؛ بازگشت یک افسانه

صرف نظر از تمام خصوصیات مثبت ویچر 3، گوئنت یا کارت بازی مشهور این بازی را می‌توان به عنوان یکی از قابل‌ توجه‌ترین مینی‌ گیم‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی معرفی کرد. بسیاری از کاربران زمان زیادی ...

محمد امین بهتوئی
نوشته شده توسط محمد امین بهتوئی | ۷ آبان ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

صرف نظر از تمام خصوصیات مثبت ویچر 3، گوئنت یا کارت بازی مشهور این بازی را می‌توان به عنوان یکی از قابل‌ توجه‌ترین مینی‌ گیم‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی معرفی کرد. بسیاری از کاربران زمان زیادی را برای شرکت در مسابقات، جمع آوری کارت‌های بیشتر و شکست دادن شخصیت‌های مختلف در این بازی صرف کردند و بسیاری دیگر حتی یک بار هم به سراغ تجربه آن نرفتند!

پتانسیل بالای گوئنت موجب شد تا سی‌دی پراجکت خیلی زود به فکر انتشار یک بازی مستقل براساس این مینی گیم بیفتد. درنهایت یک بازی رایگان با نام گوئنت روی فروشگاه GOG برای علاقه‌مندان عرضه شد تا بتوانند بصورت آنلاین با یکدیگر به رقابت بپردازند.

ترون‌برکر
بازی از همان ابتدا محیط چشم نواز خود را به نمایش می گذارد

سی‌دی پراجکت مستقیما گوئنت را از ویچر3 در قالب یک بازی جدید کپی نکرد، بلکه به ظاهر آن دستی کشید و محتوا و مکانیزم‌های جدیدی به آن اضافه کرد. بروز رسانی‌های متعدد و اضافه شدن کارت‌های بیشتر به بازی در کنار جذابیت بالای رقابت با دیگر بازیکنان، محبوبیت گوئنت را دو چندان کرد و زمینه ساز شکل‌گیری یک بازی جدید بر همین اساس شد.

سی‌دی پراجکت ادامه ساخت بازی‌های ویچر را تکذیب نکرده، اما هم‌اکنون مشغول ساخت سایبرپانک 2077 است. از طرفی تب و تاب کاربران برای تجربه یک بازی دیگر از دنیای ویچر آنقدر بالا هست که ارزش سرمایه گذاری داشته باشد و این استودیو لهستانی کاملا بر این مسئله واقف است.

ترکیب سبک‌های Point And Click (کلیک و اشاره) و کارت بازی به همراه اضافه کردن المان‌های نقش آفرینی معجونی منحصر به فرد به نام Thronebreaker را بوجود آورده است. در ادامه به بررسی خصوصیات و ویژگی‌های جدیدترین ساخته سی‌دی پراجکت می‌پردازیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

بازی جهان باز است و میتوانید آزادانه در آن ماجراجویی کنید

سی‌دی پراجکت حکم مادربزرگی متبحر در داستان گویی را پیدا کرده که می‌تواند کاربران را حتی با ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین قصه‌ها و با تکیه بر جادوی بیان خود میخکوب کند. شاید دلیل اصلی این استودیو برای شروع پروژه The Witcher Tales یا قصه‌هایی از دنیای ویچرها و در اولین قدم انتشار ترون‌برکر همین مسئله باشد.

دنیای ویچر آنقدر بزرگ و گسترده است که می‌تواند سالیان سال منبع مطمئنی برای ساخت بازی‌های بعدی این استودیو محسوب شود. ترون‌برکر به ابعاد متفاوتی از این دنیا می‌پردازد و کمتر وارد ماجرای ویچرها و روابط آنان با یکدیگر می‌شود. درواقع همانطور که از نام بازی پیداست، می‌توان داستان ترون‌برکر را به گیم آو ترونز و حواشی مربوط به تخت پادشاهی آن تشبیه کرد.

ترون‌برکر ساده و قابل پیش‌بینی شروع شده و به مرور اوج می‌گیرد و پیچیده‌تر می‌شود. پیش از شروع وقایع سه‌گانه ویچر و طی دومین جنگ نیلفگارد، ملکه‌ای به نام Meve بر لیریا و ریویا حکومت می‌کرد. ملکه کشور را برای مدتی کوتاه به دستان پسرش می‌سپرد و خود عازم ماموریتی جهت رسیدگی به امور کشور می‌شود. اما پس از بازگشت متوجه می‌شود که در نبود او وضعیت تغییر کرده و کشور دچار مشکلات بزرگی شده.

دزدها و راهزنان تنها معضلات ریویا نیستند و وظیفه سلاخی هیولاهای بازی هم به عهده شماست

دزدان و راهزنان امنیت جاده‌ها و روستاها را به خطر انداخته‌اند و آنقدر قدرت گرفته‌اند که به ساختمان ماموران مالیات حمله کرده و آن را خالی کرده‌اند. ملکه میو که وضعیت را بسیار نامساعد می‌بیند، خود برای تنبیه و مجازات راهزنان به راه می‌لفتد. اما همه چیز انقدر ساده و قابل پیش‌بینی جلو نمی‌رود. پیدا شدن رد پای ارتش نیلفگارد در سرزمین ریویا و در ادامه توطئه و خیانت نزدیکان موجب می‌شوند تا داستان بازی وارد مسیر جدید و بسیار جذابی شود.

خبری از شخصیت‌های محبوب ویچر مانند گرالت یا سیری در ترون‌برکر نیست. اما شخصیت پردازی ملکه میو، رینارد که همراه همیشگی و وفادار ملکه است و دیگر شخصیت‌های مثبت یا منفی موجود در داستان آنقدر زیبا و قابل توجه انجام شده که به هیچ عنوان متوجه عدم حضور شخصیت‌های محبوبتان نخواهید شد.

سی‌دی پراجکت طوری برای 25 ساعت بخش تک نفره بازی برنامه‌ریزی کرده که کاربران به هیچ وجه احساس خستگی نکنند. عطش پیدا کردن عاقبت داستان همواره بزرگ‌ترین انگیزه در ذهن کاربران است که موجب می‌شود ترون‌برکر را رها نکرده و آن را تا پایان تجربه کنند.

دلیل دیگری که از خسته شدن کاربران جلوگیری می‌کند فراهم بودن بستری مناسب برای قسمت کلیک و اشاره بازی است. محیط بازی بسیار بزرگ است و با کمی پیشروی متوجه می‌شوید که بازی دارای یک نقشه متفاوت دیگر نیز هست.

پس از اتمام بخش اول بازی، ادامه بازی در محیطی بزرگتر روایت می شود

کاربران این اجازه را دارند تا آزادانه در محیط بازی حرکت کنند و به دلخواه سراغ ماموریت‌های بخش داستانی یا مراحل فرعی بازی بروند. وجود صندوقچه‌ها و نقشه‌های گنج مختلف در سرتاسر محیط موجب می‌شود که از هیچ نقطه‌ای از محیط بازی نگذرید و تلاش کنید تا هر گوشه و کناری را مورد بررسی قرار دهید.

سیستم لوت بازی نیز به شما اجازه می‌دهد تا علاوه بر گشتن اجساد مردگان یا باقی مانده تجهیزات آنان پس از اتمام درگیری‌ها، خانه‌ها و قسمت‌های مختلفی از محیط بازی را به منظور پیدا کردن طلا و چوب جستجو کنید.

طلاها و چوب‌های پیدا شده چه استفاده‌ای دارند؟ همانطور که گفته شد ملکه به همراه ارتش خود در سرزمین ریویا به دنبال پیدا کردن راهزنان به راه می‌افتد. ارتش شما همان کارت‌های گوئنت‌تان هستند و برای استراحت به کمپتان منتقل می‌شوند.

می‌توانید با استفاده از آیتم‌هایی که با لوت کردن بدست می‌آورید کمپتان را ارتقاء دهید، ساختمان‌های جدیدی به آن اضافه کنید یا ساختمان‌های قبلی را گسترش دهید و درنهایت ارتش خود را تجهیز کنید.

امکانات متفاوتی با ارتقاء دادن کمپ در اختیارتان قرار می گیرد

تجهیز کردن ارتش به معنی ساخت کارت‌های جدید و ایجاد تغییرات در دِک یا مجموعه کارت‌هایتان به منظور قوی‌تر شدن با پیشروی در بازی است. کارت‌های جدید نیز برحسب وقایع داستانی یا با پیدا کردن صندوقچه‌های مخصوص برای شما آزاد شده و در دسترس قرار می‌گیرند.

نکته مهم و قابل توجه درخصوص ترون‌برکر این است که در تمام نبردها از یک دک یا مجموعه کارت استفاده نمی‌کنید. حالت‌های مختلفی از جمله نبردهای داستانی، نبردهای استاندارد و پازل در بازی وجود دارند که هریک قوانین خاص خود را دارند.

نبردهای استاندارد همانند یک مسابقه گوئنت معمولی است، شما با استفاده از مجموعه کارت‌هایتان وارد می‌شوید و می‌بایست طی سه راند حریف را شکست دهید.

نبردهای داستانی براساس وقایع داستان بازی رخ می‌دهند و هر بار با کارت‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوید یا برای پیروزی نیازمند تکمیل کردن اهداف مختلفی هستید. پیدا کردن راه خروجی از میان کارت‌ها، کشتن یک شخصیت (در قالب کارت)، در اختیار گرفتن کنترل یک ماشین افزار (با نگه داشتن آن در ردیف کارت‌های خودتان) و... از جمله ماموریت‌هایی هستند که حین بازی با آنان مواجه می‌شوید.

در نبردهای داستانی با کارت ها و مکانیزم های جدیدی رو‌به‌رو می شوید

پازل‌ها نیز معمولا به عنوان مراحل فرعی پیش روی شما قرار می‌گیرند. چند کارت خاص به دست شما داده می‌شود و هدفی متفاوت برایتان تعیین می‌شود. می‌توان بخش پازل را یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های بازی دانست که بی‌توجه به قدرت کارت‌هایتان شما را مجبور می‌کند تا برای رسیدن به پیروزی دنبال پیدا کردن راه جدیدی باشید. برخی از پازل‌ها پیچیده‌تر از چیزی که فکر می‌کنید هستند و حل کردنشان ممکن است تا یک ساعت زمان ببرد!

سی‌دی پراجکت روحی جدید در بطن گوئنت دمیده است و با اضافه کردن مکانیزم‌های جدید و جذاب علاوه بر مهیج‌تر کردن بازی، کاری کرده تا هر مبارزه حکم چالشی جدید داشته باشد که پشت سر گذاشتن آن نیازمند استراتژی جدیدی است.

با 15 ساعت تجربه بازی حتی یک بار هم از وارد شدن به یک نبرد احساس خستگی نکردم و بالعکس، هربار با ذوق مواجهه با یک چالش جدید وارد شدن به این نبردها را پذیرفتم. خوشبختانه ترون‌برکر حتی یک بار هم شما را در ارائه نبردی جذاب و چالش برانگیز ناامید نمی‌کند و این بزرگ‌ترین حُسن بازی است.

گول ظاهر ساده پازل های بازی را نخورید، بسیار سخت تر از چیزی هستند که به نظر می رسد!

سیستم لوت کردن و روند ارتقاء دادن کمپ و سربازانتان تنها المان‌های نقش آفرینی موجود در بازی نیستند. شما می‌توانید در برخی کات سین‌های بازی دیالوگ‌های خود را انتخاب کنید یا درخصوص برخی اتفاقات تصمیم گیری کنید.

انتخاب‌هایتان تاثیرگذاری فوق العاده‌ای در روند بازی دارند، پس در انتخاب تصمیم درست دقت کنید. گاهی مواقع با نجات یک شخصیت موجب می‌شوید تا به ارتشتان بپیوندد و در ادامه به شما کمک کند. گاهی مواقع نیز بخشیدن جان یک نفر در آینده برای شما گران تمام می‌شود.

افرادی که بر حسب تصمیمات شما زنده می‌مانند، اگر به شما خیانت نکنند! به ارتشتان ملحق می‌شوند و حتی می‌توانید با مراجعه به کمپ و از طریق چادر غذاخوری با آنان صحبت کنید تا اطلاعات بیشتری از شرایط کشور و تاریخچه شخصیت‌ها کسب کنید.

زنجیره انتخاب‌هایی در بازی وجود ندارد تا همیشه شما را فردی با گذشت و قدرتمند نشان دهد. بسیار سخت است که بتوانید در هر منازعه تصمیم درست را اتخاذ کنید و همیشه طرفین را از خود راضی نگه دارید.

همین مسائل موجب می‌شوند تا برخی مواقع برخلاف میلتان تصمیمی اتخاذ کنید که تاثیری منفی بر وجهه شما داشته باشد، اما در آینده بیشترین کمک را به وضعیت شما کند. همین دو راهی‌ها و شک و تردید در تصمیم گیری است که موجب می‌شود ترون‌برکر را به عنوان یکی از بهترین بازی‌های نقش آفرینی سال معرفی کنیم و تجربه آن را به دوست داران این سبک پیشنهاد دهیم.

تصمیم گیری درخصوص برخی انتخاب های بازی ساده است، چرا که نتیجه آن مشخص است

بسیاری از کاربران عقیده دارند بازی‌های دو بعدی زمینه لازم برای ارائه طراحی زیبا یا جلوه‌های بصری بالا را ندارند. اگر شما نیز چنین تفکری دارید، ترون‌برکر را تجربه کنید!

سی‌دی پراجکت کار فضاسازی بازی را به نحو احسن انجام داده است. به خوبی می‌توانید حس حضور در تالاب‌های مخوف وِلِن و دشت‌های سرسبز و مناطق شهری نویگراد را این بار در فضایی دو بعدی تجربه کنید. استفاده از رنگ بندی مناسب به همراه افکت‌های خلاقانه بهترین تصویر سازی دو بعدی از دنیای ویچرها را در ترون‌برکر پدید آورده است.

به این طراحی چشم نواز، صداگذاری و موسیقی خاص سی‌دی پراجکت را نیز اضافه کنید. ملودی‌های دلنشین ویچر که آرامش خاصی را به کاربران منتقل می‌کردند باز هم در ترون‌برکر قابل شنیدن هستند. صداگذاری شخصیت‌های بازی نیز درحد استاندارد برترین عناوین AAA انجام شده و همچون فرانچایز ویچر باز هم لهجه‌های متنوعی را در نقاط مختلف بازی می‌شنویم که خود یکی از عوامل بالا رفتن جذابیت بازی محسوب می‌شود.

در این میان لحن و صدای گرم و خوشایند داستان‌گوی بازی نیز یکی از نقاط عطف بخش صدا گذاری محسوب می‌شود. صدایی که با آن ناآشنا نیستیم و سابقه شنیدن آن را در ویچر هم داریم. ازدیاد دیالوگ‌ها و حجم صداگذاری برای بازی آنقدر بالاست که حتی می‌توانید با بسیاری از NPCهای محیط نیز صحبت کنید و اطلاعاتی از گفتگو با آنان بدست آورید.

صحبت کردن با افرادتان اطلاعات مفیدی در اختیار شما می گذارد

ترون‌برکر آغاز کننده عصری جدید در زمینه بازی‌های کارتی است. تلفیق دو سبک ساده و ارائه محتوایی منحصر به فرد از جمله خصوصیات ترون‌برکر محسوب می‌شوند که تابحال نمونه آن را ندیده‌ایم.

مهم نیست فرانچایز ویچر را تجربه کرده‌اید یا نه، ترون‌برکر می‌تواند شروع مناسبی برای ورود به این دنیای گسترده و جادویی باشد.

  • داستان سرایی جذاب
  • مکانیزم های جدید و خلاقانه گیم پلی
  • شخصیت پردازی به یاد ماندنی
  • موسیقی و صداگذاری قابل تحسین
  • افت فریم در برخی از نبردها
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی