اوایل امسال پاناسونیک از یک حسگر اورگانیک رونمایی کرد که داینامیک رنج  بهتری را برای دوربین ها فراهم خواهد کرد و حساسیت آنها در محیط های کم نور را هم ارتقاء می دهد. حالا این شرکت ژاپنی دوربینی به نام AK-SHB810 برای همراهی با حسگر اورگانیک خود معرفی کرده که نخستین دوربین مجهز سنسور اورگانیک 8K در دنیا لقب خواهد گرفت. پاناسونیک ادعا می کند که این دوربین در قیاس با دوربین های CMOS، داینامیک رنج بیشتری دارد و شاتر آن می تواند کل تصویر را به یکباره بگیرد و دیگر مشکلی به نام شاتر چرخشی وجود نخواهد داشت.

یک سنسور اورگانیک برعکس حسگرهای تک لایه CMOS دارای دو لایه است: یعنی یک فیلم فتورساننده اورگانیک و یک مدار جداگانه. به لطف این تکنولوژی امکانی برای پاناسونیک فراهم شد که قابلیت حذف نویز پرسرعت را با مدار یکپارچه سازی نماید و همزمان توان دوربین برای جذب نور را از طریق لایه اورگانیک حسگر نور بالا ببرد.

حسگر اورگانیک پاناسونیک (حسگر شاتر چرخشی در سمت چپ)
افکت شاتر چرخشی در سمت چپ تصویر مشاهده می شود

به لطف این تغییر دوربین پاناسونیک، داینامیک رنج بهتری پیدا می کند و حتی در زمان عکس برداری در محیط های دارای کنتراست بالا نظیر استادیوم های ورزشی با نور شدید خورشید تصاویر بهتری را ثبت می کند. تا زمانی که نرخ فریم شاتر بیشتر از یک ۱۲۰ام ثانیه باشد کل دیتای سنسور به جای آنکه مانند دوربین های DSLR و بدون آینه به صورت خطی خوانده شود به یکباره خوانده می شود و در نتیجه به لطف این «شاتر فراگیر» دیگر خبری از افکت شاتر چرخشی نخواهد بود (یکی از آثار اصلی این افکت ایجاد خطوط عمودی روی تصاویری است که سریع حرکت می کنند).

در انتها باید اشاره کنیم که این دوربین قرار است صرفا نقش یک الگو را برای شرکت های دیگر داشته باشد با این حال پاناسونیک اعلام کرده که آن را با قیمتی نامعلوم تا پاییز ۲۰۱۹ به بازار عرضه میکند. گرچه تاریخ دقیق عرضه این دوربین مشخص نیست اما میتوانیم مطمئن باشیم که عاقبت دوربین های دارای داینامیک رنج بیشتر که عملکرد بهتری هم در محیطهای کم نور دارند و افکت شاتر چرخشی ایجاد نمی کنند به دست مصرف کنندگان نهایی می رسند. علاوه بر اینها میتوان خوشحال بود که شرکتی دیگر وارد رقابت جدی با سونی می شود و چه بسا بر سلطه چندین ساله این شرکت در زمینه ساخت حسگرهای تصویری پایان دهد.