ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چیپ T2 جلوی شنود از طریق میکروفون مک بوک ایر را می‌گیرد

یکی از آخرین چیپ‌های طراحی شده توسط اپل که روی امنیت تمرکز کرده T2 نام دارد که در مک بوک ایر و همچنین مک مینی مورد استفاده قرار گرفته است. در پرونده‌ی امنیتی جدیدی که ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

یکی از آخرین چیپ‌های طراحی شده توسط اپل که روی امنیت تمرکز کرده T2 نام دارد که در مک بوک ایر و همچنین مک مینی مورد استفاده قرار گرفته است. در پرونده‌ی امنیتی جدیدی که روز گذشته منتشر شد، اپل اطلاعاتی از قابلیت‌های این چیپ در اختیار عموم قرار داده است، خصوصا در زمینه‌ی توانایی‌های این چیپ در جلوگیری از شنود از طریق میکروفون‌های لپتاپ.

چیپ T2‌ ابتدا در سال ۲۰۱۷ همراه با آی مک پرو معرفی شد و به اپل اجازه می‌داد تا به تحلیل داده‌های بیومتریک مثل اثر انگشت و راه‌هایی برای رمزگذاری و رمزگشایی درایو‌های سخت داخلی بپردازد.

چیپ یاد شده همچنین امکان قفل کردن فرایند بوت دستگاه را فراهم می‌کرد و علاوه بر این به کاربران اجازه می‌داد تا وظایف امنیتی پیچیده‌ی دیگری را نیز به انجام برسانند.

چیپ T2 در حال حاضر در مک بوک پرویی که اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی عرضه شد به کار رفته که امکان درخواست‌های کلامی از سیری را بدون فشار دادن دکمه امکان پذیر می‌کند.

یکی از ویژگی‌های این چیپ «قطع اتصال سخت افزار» است که برای اولین بار در راهنمای امنیتی مطرح می‌شود. در واقع این ویژگی وقتی که درب لپتاپ بسته باشد اتصال میکروفون را به صورت سخت افزاری از بقیه‌ی بخش‌ها قطع می‌کند.

البته دوربین اپل از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کند چرا که به اعتقاد اپل وقتی در لپتاپ بسته باشد جلوی دید دوربین گرفته خواهد شد.

البته مدتیست ادعا‌های اپل مبنی بر غیر قابل نفوذ بودن سیستم عامل مک کم ارزش به نظر می‌رسد. خصوصا بعد از کشف شدن تعداد قابل توجهی از مشکلات امنیتی در این سیستم عامل که به طور گسترده از چشم اپل دور مانده بود.

بدافزار Fruitfly سالها در مک زندگی می‌کرد و به تازگی سال گذشته کشف شد. این بدافزار به هکر‌ها اجازه می‌داد تا بتوانند کنترل مک را به دست بگیرند و ابزاری مثل وبکم، ماوس و کیبورد را تحت کنترل خود قرار دهند.

البته با این که چیپ T2 برای همیشه از دست هکر‌ها در امان نخواهد ماند، اما روش هوشمندانه‌ای برای جلوگیری از شنود از طریق میکروفون‌ها پیش گرفته که حداقل به صورت نرم افزاری امکان نفوذ به آن وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی