ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید هیوندای الانترا 2014 کارکرده؛ بررسی مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت، مزایا و معایب

با ورود خودروهای کراس اوور و شاسی بلند میان رده با قیمتی مشابه خودروهای سدان خانوادگی و جمع و جور بازار فروش خودروهایی مثل هوندا سیویک یا تویوتا کرولا که در بازار جهانی با تقاضای ...

آرمین نعم الحبیب
نوشته شده توسط آرمین نعم الحبیب | ۹ آبان ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

با ورود خودروهای کراس اوور و شاسی بلند میان رده با قیمتی مشابه خودروهای سدان خانوادگی و جمع و جور بازار فروش خودروهایی مثل هوندا سیویک یا تویوتا کرولا که در بازار جهانی با تقاضای زیادی روبرو بودند رو به افول رفت.

البته که این محصولات همچنان هم سودآوری بالایی دارند اما از سوی دیگر با افزایش شهرنشینی، ترافیک ماشین ها و همچنین هزینه انواع سوخت های فسیلی، خودروهای کامپکت و جمع و جور نیز مورد توجه خریداران هستند.
در گذشته خودروهایی مانند فولکس قورباغه ای یا فولکس گلف و از این قبیل خودروهای هاچبک، گزینه های جذابی برای شهروندان محسوب می‌ شدند. اما اکنون با نگاهی به آمارهای فروش در بازار جهانی متوجه می‌ شویم که وجود فضای بار حتی در سایز بسیار کوچک برای خریداران اهمیت پیدا کرده و با این اوصاف فروش خیره‌کننده خودرویی مانند تویوتا کرولا در بازار آمریکا و کیا سورنتو یا هیوندا الانترا در جهان توجیه می شود.

شرکت هیوندای در سال 1947تاسیس شد و از آن زمان تاکنون تبدیل به یکی از غول های صنعت خودروسازی جهان شده است و امروزه ارزش تجاری بالاتری نسبت به کمپانی هایی مانند پورشه دارد. بخش خودروسازی هیوندای بیست سال بعد از تاسیس کمپانی آغاز به کار کرد و اکنون در فهرست ارزشمندترین برندهای دنیا، در جایگاه سی و نهم، قرار دارد. در ادامه نگاهی به تاریخچه مدل الانترا خواهیم داشت.

https://img.indianautosblog.com/2016/09/Hyundai-Elantra-generations.jpg

اولین مدل هیوندای الانترا در سال 1990 میلادی عرضه شد. در ابتدای تولد، این سدان کوچک و اقتصادی قابلیت های مناسبی داشت ولی صرفا با یک پیشرانه 1.6 لیتری عرضه می‌شد. نسل اول الانترا در تعداد بسیار محدودی در ایران نیز وارد شد ولی نسل دوم این خودرو به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای خارجی شانس حضور در بازار ایران را از دست داد، تا این که نسل سوم آن با نام هیوندای آوانته پا در بازار ایران گذاشت و تا چندی پیش نیز توسط کرمان موتور مونتاژ و به فروش می‌رسید.

http://carsevolution.net/wp-content/uploads/2017/12/Hyundai-Elantra-1990-featured.jpg
نسل اول الانترا

و اما مهم ترین نسل هیوندای الانترا را می توان نسل پنجم آن دانست که در بازه زمانی بین سال‌های 2010 تا 2015 میلادی تولید شد این خودرو را می‌توان یکی از موفق ترین محصولات تاریخ خودروسازی کره جنوبی به شمار آورد.
فصل پنجم الانترا با طراحی مدرن و ساختارشکنانه و همچنین کیفیت فنی و ساخت قابل قبول توانست در کشورهایی مانند آمریکا، ایران و همچنین بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیای شرقی به فروش بسیار مناسبی دست پیدا کند، به طوری که در اولین سال تولید این خودرو هیوندای موفق شد تا در حدود 200 هزار دستگاه از آن را در آمریکا به فروش برساند.

طراحی ظاهری

در مبحث طراحی خودروهای یک نسل قبل هیوندای، نمی توان اثربخشی زبان طراحی این شرکت بر محصولاتش در آن زمان که با نام Fluidic Sculpture شناخته می شد را نادیده گرفت. این زیان طراحی موجب شد تا  الانترای خسته کننده 2010 با جهشی چند پله ای به ظاهری زیبا دست پیدا کند.

خط سقف با شیبی نزدیک به آن]ه در مدل های کوپه شاهدیم به صندوق عقب خودرو متصل شده و همچنین فاصله محور خودرو افزایش پیدا کرده تا با ظاهری خوابیده، اسپرت و دارای آیرودینامیک بالا روبرو شویم. در تمام بخش های بدنه ساهد حجم ها و خطوطی اغراق آمیز هستیم که از شاخصه های محصولات ساخت آسیای شرقی محسوب می شوند.

در نمای روبرو ابتدا چراغ های کشیده الانترا جلب توجه می کنند که به نحوی مطلوب از روی گلگیر جلو تا نزدیکی جلوپنجره امتداد یافته اند. دو خط روی کاپوت  به شکل ممتد در نظر گرفته شده و مسیر طولانی را از روی سقف طی می کنند و در بخش عقب برآمدگی مناسب به صندوق عقب می بخشند.

همچنین در دماغه نیز تا پایین سپر جلو ادامه پیدا می کنند و و فرمی 6 ضلعی را سبب می شوند که ورودی های هوای مرکزی این بخش را احاطه کرده است. این 6 ضلعی در محصولات جدیدتر هیوندای تبدیل به جلو پنجره ای بزرگ شده و بخشی از هویت محصولات جدید این برند کره ای است.

در طرفین سپر جلو نیز دو مه شکن قرار دارند. از تفاوت های مدل 2011 و مدل 2014 که در واقع مدل فیس لیفت شده است، می توان به نوار ال ای دی چراغ جلو اشاره کرد که حکم دیلایت را ایفا می کند. همچنین مه شکن های در مدل 2014 فرمی L شکل دارند.

در بخش کناری حجم های بسیاری در بدنه دیده می شوند. طراحان هیوندای به خوبی با استفاده از خطوط منحنی گلگیرها را حجیم کرده اند. همچنین این خطوط به شکلی بهتر به احجام روی سپرهای جلو و عقب پیوند داده شده اند. برای هرچه بزرگتر نشان دادن الانترا خط شانه ای با برآمدگی زیاد، از محل قرارگیری دستگیره های کناری گذشته و تا چراغ عقب امتداد یافته است. از تفاوت های مدل 2014 با مدل های قبلی می توان به رینگ های جدید 7 پره اشاره کرد که طرحی جذاب دارند.

در بخش انتهایی چراغ های لامپی، با مدل نئونی و برجسته تر جایگزین شده که هم ظاهری مانند مدل رده بالاتر سوناتا به خودرو داده اند و هم نمای جذابی ایجاد نموده اند. برش منحنی روی سپر عقب نیز جای خود را به قطعه ای مشکی رنگ داده که حالتی اسپرت تر به خودرو می دهد. محل جایگیری شبرنگ های این قسمت نیز از داخل این خط منحنی، به روی خطی صاف در بخش میانی سپر انتقال یافته. شکل کلی سپر نیز جذاب است و مانند خودرویی مثل لنسر فاقد نوآوری نیست.

هیوندای تمام توان خود را بکار برده تا این سدان کامپکت از فضای کابینی جادار و مناسبی بهره ببرد و در ابن امر نیز موفق بوده است. طول، فاصله محور ها، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب عبارتند از 4530 میلیمتر، 2713 میلیمتر، 1776 میلیمتر و 1433 میلیمتر. ظرفیت صندوق بار 420 و حجم باک خودرو 48 لیتر است.

طراحی داخلی

طراحی داشبورد مانند مدل های بزرگتر سوناتا و آزرا، دارای احجام اغراق آمیز ولی زیباست که در نیوفیس نسبت به سری اول تغییراتی در جهت به روزتر شدن اعمال شده است. داخل هیوندای الانترا 2014 طراحی مدرن و پویا دارد که به لطف کنسول میانی که رو به پایین امتداد یافته و با دیگر حجم ها و خطوط منحنی متعدد داخل کابین کاملا ادغام گشته حاصل شده است.

در درون کابین تغییراتی کوچک نسبت به نمونه قبل فیس لیفت دیده می شوند اما به اندازه تغییرات روی بدنه کارساز نیستند و به همین دلیل تفاوت های آشکاری با کابین مدل قبلی دیده نمی شود. برای مثال دریچه های تهویه به بخش بالاتر داشبورد و کناره های نمایشگر انتقال یافته اند، شکل و نحوه حرکت دسته دنده تغییر پیدا کرده، روی پدال ها نیز روکشی استیل قرار گرفته و ادوات مخصوص کنترل سیستم تهویه دما نیز دستخوش تغییراتی اندک شده اند و نمایشگر مخصوص خود را دارند.

کابین خودرو پس از گذشت چند سال از توقف تولید این مدل همچنان جذابیت بصری خاص خود را دارد اما از نظر کیفی حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. بخش رویین داشبورد از پلاستیک نرم ساخته شده اما نیمه پایینی آن متشکل از قطعات پلاستیکی سخت است که به لطف بهره گیری از خطوط منحنی و نبود قالبگیری های تیز چندان مسئله مهمی نیست. از طرفی این قسمت ها طوری پرداخت شده اند که باکیفیت تر از آنچه هستند به نظر بیایند.

همانطور که گفتیم فرم کلی کنسول میانی شباهت بسیاری به سوناتا دارد، همینطور طراحی غربیلک فرمان و صفحه سرعت سنج نیز شباهت بسیاری به خودروی مذکور داند که کاملا قابل حس است. استفاده از قطعات نقره ای رنگ در بخش هایی نظیر کناره کنسول وسط، رودری ها و غربیلک فرمان کمی از یکنواختی کابین تمام مشکی مدل های موجود در ایران کاسته اند. ارگونومی ادوات و دکمه ها در هر دو مدل 2011 و 2014 خوب است و این طور به نظر می رسد که این امر یکی از دلایل عدم ایجاد تغییرات بیشتر در درون کابین است.

کیفیت مونتاژ قطعات خوب است و افت کیفی چندانی در استفاده طولانی دیده نمی شود. اما کیفیت ساخت اجزای کابین چشمگیر نیست. البته هیوندای سعی داشته تا جای ممکن در نقاطی که راننده تماس بیشتری با آن ها دارد، مواد با کیفیت تری را استفاده کند؛ مثلا روکش چرم فرمان در مدل های فول و چرم دسته دنده و حتی روکش چرم صندلی ها همگی کیفیتی بالا دارند و در صورت استفاده صحیح و نگهداری مناسب، در طولانی مدت به سختی دچار افت کیفیت خواهند شد.

صندلی ها نرمی متوسطی دارند و فرم نسبتا تخت صندلی های جلو، سرنشینان این بخش را کاملا در بر نمی گیرد. در الانترا، سرنشینان عقب از فضای پای معقولی برخوردارند، اما افراد قد بلند ممکن است با ارتفاع سقف با مشکل برخورد کنند. محل دسترسی به صندوق بار از طریق صندلی عقب نیز کاملا بزرگ و مناسب است.

یک مورد نامناسب در طراحی بخش عقب، کوچکی بیش از حد شیشه های عقب است که موجب کاهش دید سرنشینان عقب نسبت به محیط بیرون می شود.

در کل الانترا فضای داخلی بسیار بیشتری از سطح انتظار شما از خودرویی در این سگمنت در اختیارتان می‌گذارد که نشان از مهندسی خوب هیوندای است.

مشخصات فنی

از نسل پنجم الانترا تنها مدل های 2014 و 2015 به ایران وارد شدند که در بازار آنها را با نام نیوفیس می‌شناسند. این خودرو از پیشرانه خطی 4 سیلندر 16 سوپاپ به حجم دقیق 1797 سی‌سی سود می برد که خروجی به میزان 148 اسب بخار و 178 نیوتن متر گشتاور را تولید کرده و در اختیار محور جلو خودرو قرار می دهد.این پیشرانه با گیربکس 6 دنده خودکار تیپ ترونیک ترکیب شده و به این ترتیب مجموعه یاد شده، شتاب صفر تا صد برابر 10.2 ثانیه به الانترا می دهد. میانگین مصرف سوخت ترکیبی الانترا 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده اما با توجه به کیفیت سوخت در ایران می توان رقمی بالاتر از این مقدار در مصرف واقعی را پیش بینی کرد.

در زمینه خرید مدل های کارکرده ملزم هستید تا پیش از نهایی کردن تصمیمتان، از انجام سرویس های دوره ای توسط مالک پیشین اطمینان حاصل کنید. در صورت انجام به موقع سرویس ها این خودرو ها از عمر و استهلاک معقولی برخوردار خواهند بود و با توجه به کیفیت مناسب گیربکس و پیشرانه، که همگی توسط خود هیوندای توسعه یافته اند، به مشکلی بر نخواهید خورد.

امکانات ایمنی و رفاهی

خودرو سازان کره ای به دو چیز معروف هستند؛ طراحی مناسب و امکانات بالا در برابر مبلغ پرداختی. از آنجایی که الانترا ساخته و پرداخته هیوندای است امکانات فوق العاده زیادی را چه در زمینه ایمنی و چه در زمینه رفاه حال سرنشینان در اختیار دارنده می گذارد.

http://www.boronextrication.com/wp-content/uploads/sites/20/2012/02/2012_Hyundai_elantra_safety_body_structure_Airbag_Extrication.jpg
ساختار بدنه الانترا

 

آپشن های این خودرو عبارتند از سیستم Keyless استارت، گرمکن صندلی های عقب و جلو به همراه گرمکن فرمان با قابلیت تنظیم دما در دو حالت، سردکن صندلی های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه کنترل کیفیت هوای داخل کابین که هوا را یونیزه نیز می کند. مجموع 6 ایربگ که شامل 2 عدد ایربگ جلو، 2 عدد جانبی و 2 عدد پرده ای می شود، سامانه های EBD، ABS،ESP و VSM، وجود سنسور فاصله سنج عقب و جلو به همراه دوربین دنده عقب،سیستم تشخیص نقاط کور، کروز کنترل، شیشه ها و آینه های برقی به همراه آینه های کناری تاشو برقی، سانروف دو حالته، سیستم Auto Light، سیستم مدیریت پیمایش و میزان باد لاستیک، سیستم صوتی با قابلیت ارتباط با Ipod و درگاه های بلوتوث، AUX و USB به همراه 6 اسپیکر که در مدل های فول به نمتیشگر رنگی 4.3 اینچی مجهز شده، زیر آرنجی مرکزی مجهز به دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، Coolbox داخل داشبورد، امکان کنترل سیستم صوتی و برقراری ارتباط تلفنی به همراه کروز کنترل روی فرمان، امکان تنظیم برقی صندلی راننده، روکش چرم صندلی و فرمان و دسته دنده، سنسور باران و رطوبت سنجی، دیلایت و چند آپشن دیگر که زمینه رفاه حال سرنشینان را فراهم می کنند.

تجربه رانندگی

در هنگام رانندگی پرفشار با الانترا قدرت چندانی حس نخواهید کرد اما پیشرانه خروجی کافی در دور موتور پایین و دور موتور های وسط در اختیارتان قرار می دهد که باعث می شود کند بودن الانترا تا حدی کاهش یابد. در صورت تمایل شدید به استفاده از تمام قدرت و گشتاور پیشرانه، باید پدال گاز را تا انتها بفشارید که به احتمال قریب به یقین مصرف سوخت بسیار بالا حاصل آن خواهد بود.

تخت گاز رفتن در بسیاری از خودروهای این سگمنت سبب انتقال صدای اگزوز به داخل کابین می شود که با توجه به نوع پیشرانه ها تا حدودی موجب آزار سرنشینان می شود. اما به لطف مهندسی خوب در الانترا، زوزه های پیشرانه به ندرت گوش می رسند الانترا از پیشرانه ۴ سیلندر بهبود یافته بهره می‌برد که نه تنها صدای چندان زیادی ندارد بلکه حتی این صدای اندک نیز به راحتی درون کابین نفوذ پیدا نمی کند. بنابراین هیوندای از بابت عایق بندی و ایزوله کردن کابین در این بخش نمره قبولی می گیرد و محیطی آرام و راحت را برای یک خانواده کوچک در طول سفر های طولانی و کوتاه فراهم می کند

با پیشرفت تکنولوژی گیربکس ها در دنیای امروزی این گیربکس نیز مانند سایر نمونه های مدرن ایراد خاصی یا محسوسی ندارد و کارش را به نحو احسنت انجام می دهد. گیربکس خودرو در تریم لیمیتد که در بازار ایران وجود دارد از نوع ۶ سرعته تیپ ترونیک است و در این تریم هیچ حق انتخاب دیگری وجود ندارد.

گیربکس الانترا کامل گوش به فرمان است. در صورتی که پدال گاز تخته کنید گیربکس خواسته شما را درک کرده و با یک معکوس کشی به موقع دور موتور مورد نیاز برای سبقت گیری یا افزایش شتاب و سرعت را در اختیارتان قرار می دهد. همچنین هنگام تعویض دنده به ضرایب بالاتر هیچ گونه ضربه ای حس نمی شود و خروجی پیشرانه به روان ترین شکل ممکن به چرخ های جلو انتقال می یابد. با اینکه این خودرو هیچ گونه شاخصی اسپرت ندارد و کسی هم قرار نیست از آن به عنوان یک خودروی اسپرت استفاده کند اما گیربکس تیپ ترونیک الانترا به حالت تعویض دستی نیز مجهز است که در برخی مواقع ممکن است به کار آید.

یکی از مهم ترین تکنولوژی های اضافه شده به الانترای سدان 2014، حالت های متنوع قابل انتخاب برای فرمان خودرو است که ابتدا در الانترا جی تی 2013 معرفی شد. امکان تغییر حالت فرمان خودرو توسط دکمه ای روی غربیلک فرمان فراهم شده و به راننده حق انتخاب بین سه حالت مختلف را می دهد؛ این سه حالت عبارتند از اسپرت، نرمال و کامفورت.

تفاوت این سه حالت صرفاً در سفتی و نرمی فرمان خلاصه می شود، به این صورت که در حالت کامفورت فرمان سبک ترین شکل خود را پیدا می کند و در حالت اسپرت فرمان برای چرخش نیروی بیشتری را خواهد طلبید و سفت تر خواهد بود. باید عنوان کنیم که هیچ فرقی ندارد کدام حالت را انتخاب کنید، چراکه سیستم فرمان الانترا تقریبا هیچگونه فیدبکی از سطح مسیر به دستان شما انتقال نخواهد داد. علاوه بر این سه حالت سیستم فرمان خودرو از نوع کمکی برقی بوده، بنابراین در سرعت های بالا به تدریج سفت تر می شود و بر دقت فرمان‌پذیری الانترا می افزاید.

به علت استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و اکسل دو پارچه در عقب الانترا نرمی نسبتا مناسبی در دست اندازها و ناهمواری جاده دارد و استفاده از رینگ های 17 توسط هیوندای و پرهیز از بکارگیری سایز های بزرگتر کمک شایانی به افزایش نرمی سواری این خودرو کرده است. البته در بسیاری مواقع ضربات به اتاق منتقل می شوند و نرمی سیستم تعلیق به پای رقیبی مثل کرولا نمی رسد. سیستم‌ های کمکی پایداری مانند ESP و VSM در سرعت های بالا تعادل و حس اطمینان مناسبی را موجب می شوند. الانترا سبک حس می شود به طوری که در عبور از پیچ ها حرکت اضافی از بدنه شاهد نخواهید بود و خودرو در هر حالتی از فرمان راننده پیروی می کند.

ترمزهای این خودرو نیز در زمان استفاده خود را به نحو مطلوبی حفظ می‌کند و در ترمزگیری پی در پی قدرتشان را از دست نمی دهند. در رانندگی شبانه به لطف لنزهای مجتمع کننده نور، چراغ های جلو از قدرت روشنایی خوبی برخوردار هستند و میدان دید خوبی در اختیار راننده قرار می‌ دهند.

سرویس های روغن و تعویض فیلتر روغن و هوا نیز باید بین ۸ هزار تا ۱۰ هزار کیلومتر انجام شوند تا بدین ترتیب مشکلی برای سیستم محرکه خودرو پیشنهادی همچنین هزینه تعویض روغن این خودرو نسبت به خودروهای ژاپنی و اروپایی تا حدی کمتر است.

لیست بلند بالای آپشن، طراحی به روز، موتور با مصرف سوخت مطلوب ، کشش خوب و همچنین هزینه نگهداری نسبتا پایین موجب آن می گردد تا  الانترا انتخابی منطقی در کلاس خود نسبت به رقبا باشد.

رقبا در بازار

از مهمترین رقبای این خودرو در بازار ایران می توان به تویوتا کرولا، مزدا 3 جدید، سراتو وارداتی و در نهایت میتسوبیشی لنسر را نام برد.

نکات مثبت و منفی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۱۰ آبان ۱۳۹۷

    ممنون که راهنمایی میکنین خودرو ۵ سال پیش کره جنوبی رو به قیمتی گزاف بخریم!
    به باعث و بانیش لعنت

  • Moslem Saeidi
    Moslem Saeidi | ۱۰ آبان ۱۳۹۷

    لامصب پس چرا قیمت رو ننوشتین...تیتر میزنی با قیمت چرا نمینویسین

مطالب پیشنهادی