ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چتر جدید ناسا برای محموله های مریخ در کسری از ثانیه باز می شود

ناسا در حال آزمایش چتر نجاتی بزرگ است که قرار است در فرود بزرگترین دستگاه تاریخ ناسا روی مریخ به کار رود. چتر ۸۲ کیلوگرمی در عرض چهار دهم ثانیه باز می‌گردد که یک رکورد ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۹ آبان ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

ناسا در حال آزمایش چتر نجاتی بزرگ است که قرار است در فرود بزرگترین دستگاه تاریخ ناسا روی مریخ به کار رود. چتر ۸۲ کیلوگرمی در عرض چهار دهم ثانیه باز می‌گردد که یک رکورد محسوب می‌شود. این آزمایش ماه گذشته به ثبت رسیده است.

ناسا اعلام کرده که این آزمایش موفقیت آمیز نشان دهنده‌ی آماده بودن آن برای ماموریت فرود روی مریخ خواهد بود.

چتر ناسا

در ماموریت مریخ ۲۰۲۰ قرار است سنگین وزن ترین وسیله‌ی تاریخ روی سطح مریخ فرود بیاید. به گفته‌ی «جان مکنامی» مدیر پروژه‌ی ماموریت ۲۰۲۰، ناسا برای این ماموریت مثل همه‌ی ماموریت‌های پیشین فقط یک چتر خواهد داشت که باید حتما کار کند.

۱۶ شهریور سال جاری، در یکی از آزمایش‌ها این چتر به همراه وسیله‌ای ۳۰ تنی مورد ارزیابی قرار گرفت. در هنگام باز شدن، این چتر موفق شد حدود ۳۲ تن نیرو ایجاد کند.

آزمایش‌های ناسا روی این چتر بخشی از پروژه‌ی ASPIRE است که در آن روی دو مدل مختلف از چتر‌ها مطالعه می‌شود. طی این مطالعه‌ها ناسا بالاخره تصمیم گرفت از چتری استفاده کند که قدرت بیشتری دارد و از مواد اولیه‌ی مستحکم تری ساخته شده.

چتر ناسا

«ایان کلارک» رئیس آزمایش فنی از JPL درباره‌ی این آزمایشات می‌گوید:

جو نزدیک به سطح زمین حدود ۱۰۰ برابر متراکم تر از سطح نزدیک به مریخ است. اما در فاصله‌های بیشتر -حدود ۳۷ کیلومتری- تراکم جو زمین شبیه به تراکم جو مریخ در فاصله‌ی ۱۰ کیلومتری نسبت به سطح مریخ است؛ ارتفاعی که احتمالا در آن مریخ ۲۰۲۰ چتر نجات خود را باز خواهد کرد.

مهندسین ناسا فعلا تمرکز خود را روی لایه‌ی پایینی استراتوسفر قرار داده‌اند و در حال آماده سازی خود برای ماموریت ۲۰۲۰ هستند. کلارک می‌گوید:

همه در تلاش هستیم تا حدود ۲۸ ماه دیگر ۲۰۲۰ بتواند روی سطح مریخ فرود بیاید. شاید فعلا نتوانم راکتی به فضا بفرستم، اما وقتی موضوع مریخ در میان باشد -و وقتی رسیدن به سطح مریخ، آن هم در امنیت کامل هدف قرار بگیرد- چالش‌های جذاب زیادی برای من وجود خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی