ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ربات فضایی که با استفاده از تحلیل صوتی می‌تواند خرابی دستگاه‌ها را تشخیص دهد

در فضا، کسی صدای جیغ ابزار مکانیکی شما را نخواهد شنید، مگر این که در فضایی با فشار بالا باشید و مجموعه‌ای میکروفن‌ها در نزدیکی‌تان وجود داشته باشد. این‌ها شرایطی هستند که شرکت‌های «باش» و ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

در فضا، کسی صدای جیغ ابزار مکانیکی شما را نخواهد شنید، مگر این که در فضایی با فشار بالا باشید و مجموعه‌ای میکروفن‌ها در نزدیکی‌تان وجود داشته باشد.

این‌ها شرایطی هستند که شرکت‌های «باش» و «آستروباتیک تکنولوژی» -شرکتی فضایی که قرار است به زودی ربات‌هایی را به فضا ارسال کند- سعی دارند در آن سنسوری تعبیه کنند که بتواند تنها با گوش دادن به روند کاری یک دستگاه مشکلات آن را تشخیص دهد.

این تحقیقات که قرار است در ایستگاه فضایی بین المللی انجام شود احتمالا از خرداد ماه سال آینده آغاز خواهد شد.

تکنولوژی SoundSee شرکت باش از مجموعه‌ای از میکروفون‌ها و یادگیری ماشین -برای تحلیل داده‌هایی که از صداهای ماشین‌ها در ایستگاه فضایی دریافت می‌شود- تشکیل شده است. تجزیه و تحلیل SoundSee مشخص می‌کند که آیا با استفاده از داده‌های دریافتی می‌توان عملیات در ایستگاه فضایی را بهبود بخشید یا نه.

«سامارجیت داس» محقق ارشد مرکز تحقیقات و تکنولوژی باش در پیتسبورگ در این باره می‌گوید:

ماشین‌ها مثل موتور‌ها و پمپ‌ها، نشانه‌هایی صوتی از کار‌هایی که انجام می‌دهند دارند. الگوریتم هوش مصنوعی SoundSee با استفاده از یادگیری ماشین سعی می‌کند به تحلیل این نشانه‌های نامحسوس بپردازد و همچنین مشخص کند که آیا آن دستگاه، یا بخشی از آن دستگاه نیازمند تعمیر یا تعمیراتی هست یا خیر.

این ابزار روی ربات آستروبی ناسا -فضاپیمایی که توسط آستروباتیک ساخته شده- سوار خواهد شد و به سمت دروازه‌های ایستگاه فضایی پرتاب می‌شود. دکتر «ژوزف سزورلی» یکی از محققان این پروژه در این باره می‌گوید:

مدتی باش علاقمند بود تا از تحلیل صوتی استفاده کند تا بتواند روی ماشین‌ها و ابزار‌های اساسی نظارت داشته باشد.مثل موتور ماشین‌ها یا سیستم‌های HVAC. ایستگاه فضایی به ما اجازه می‌دهد تا این تکنیک‌ها را مطالعه کنیم و بفهمیم ارتقاء دادن این روش‌ها تا چه حد چالش برانگیز خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی