ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ژاپن ماهواره‌ی اماراتی‌ها و یک ماهواره‌ی هواشناسی را به مدار زمین فرستاد

ژاپن روز گذشته موفق شد دو ماهواره‌ی جدید را به مدار زمین پرتاب کند. یکی از این ماهواره‌ها ماهواره‌ی امارات متحده‌ی عربی بود. راکت حامل این دو ماهواره که H-IIA نام داشت ساعت ۱:۰۸ دقیقه‌ی ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۰ آبان ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

ژاپن روز گذشته موفق شد دو ماهواره‌ی جدید را به مدار زمین پرتاب کند. یکی از این ماهواره‌ها ماهواره‌ی امارات متحده‌ی عربی بود.

راکت حامل این دو ماهواره که H-IIA نام داشت ساعت ۱:۰۸ دقیقه‌ی بعد از ظهر به وقت محلی از مرکز فضایی تانِگاشیما در ژاپن توسط نیروی فضایی ژاپن که به اختصار JAXA نامیده می‌شود به فضا پرتاب شد.

هر دو ماهواره که به منظور مطالعه‌ روی زمین تعبیه شده‌اند، به طور جداگانه و به صورت موفقیت آمیز در مدار قرار گرفتند. اولین ماهواره بعد از گذشت ۱۶ دقیقه و ماهواره‌ی بعدی بعد از پرواز ۲۴ دقیقه‌ای از راکت جدا شده و در مدار زمین قرار گرفتند.

یکی از این ماهواره‌ها فضاپیمای JAXA است که برای انجام مشاهدات روی گاز‌های گلخانه‌ای پرتاب شده که نامش GOSAT-2 است که همچنین IBUKI-2 نیز خوانده می‌شود و قرار است جایگزین ماهواره‌ی قبلی ژاپنی‌ها شود که سال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شد.

مثل نمونه‌ی قبلی، فضاپیمای جدید نیز به اندازه گیری میزان تاثیر گاز‌های گلخانه‌ای تولید شده بر تغییرات اقلیمی زمین خواهد پرداخت. به طور خاص ماهواره‌ی GOSAT-2 می‌تواند میزان کربن دی اکسید، متان و کربن مونوکسید را اندازه گیری کند. مورد آخر در ماهواره‌ی قبلی ژاپنی‌ها امکان پذیر نبود.

فضاپیمای دیگری که امروز در مدار زمین قرار گرفت KhalifaSat نام دارد که توسط اماراتی‌ها ساخته شده و برای مشاهدات پیرامونی، پیشبینی اتفاقات غیرمترقبه و نظارت بر حمل و نقل تعبیه شده است. این اولین ماهواره‌ای است که در کشور امارات ساخته شده و سومین ماهواره‌ی تحت کنترل این کشور محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Ali Reza
    Ali Reza | ۱۱ آبان ۱۳۹۷

    عجب ما هم‌ فناوری تولیدو پرتاب ماهواره رو که به دست اورده بودیم پس چرا هیچ سفارشی نمیگیریم، یا نکنه فقط تو ایران این خبر پخش شده بوده!

  • amironline
    amironline | ۱۱ آبان ۱۳۹۷

    اماراتی‌ها هم تونستند ماهواره به فضا پرتاب کنن و ما همچنان کلی ماهواره در صف پرتاب داریم!!!

مطالب پیشنهادی