ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

هرآنچه باید در مورد کارواش نانو [کارواش بدون آب] بدانید

چند سالی است که تبلیغات کارواش بدون آب و کارواش نانو بیشتر و بیشتر می شود و این امر ابهامات زیادی را در ذهن مصرف کنندگان ایجاد کرده است. واقعیت این است که شست و ...

سبحان نظری
نوشته شده توسط سبحان نظری | ۱۱ آبان ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

چند سالی است که تبلیغات کارواش بدون آب و کارواش نانو بیشتر و بیشتر می شود و این امر ابهامات زیادی را در ذهن مصرف کنندگان ایجاد کرده است. واقعیت این است که شست و شوی خودرو از روش های متفاوتی انجام می شود. در حال حاضر استفاده از آب تحت فشار گرم و سرد پر استفاده ترین روش است. همچنان هم میهنان ما ترجیح می دهند خودرو های خود را به روش شلنگ و لنگ بشویند که باتوجه به مصرف بالای آب در این روش کارواش های تحت فشار اخیرا مورد استقبال مردم قرار گرفته اند. اما رفته رفته با پیشرفت علم نانو ذرات شاهد ورود این علم به کارواش نیز هستیم که موجب شده است.

مصرف آب برای شستو شوی خودرو ها به صفر برسد و چون نیازی به تخصص و ابزار خاصی ندارد خود راننده ها نیز میتوانند این کار را انجام بدهند. علاوه بر آن این روش موجب رونق کارواش های سیار نیز شده است.

کارواش بدون آب

نانو و فرایندی بی نیاز به آب

پیش از هر چیزی باید بدانید که پوشش های نانو از صنعت کشتی سازی وارد صنعت خودرو سازی شده اند. در صنعت کشتی سازی از این پوشش ها به دلیل مقاومت بالا به نفوذ، برای مقاوم کردن سطوح در تماس با آب دریا استفاده می کنند.

این پوشش ها به علت بافت فشرده ای که دارند هنگامی که بر روی سطح اجرا می شوند مانع از نفوذ ذرات و جرم های محیطی شامل کثیفی، گرد و غبار، ... و حتی آب به سطح شده و خاصیت آب گریزی ایجاد می کنند. فناوری تولید این نوع پوشش ها برای سطوح مختلف، متفاوت و بسیار پیچیده و اکثرا هزینه بر است.

به عبارتی دیگر کارواش های بدون آب متشکل از مقدار قابل توجهی "مواد شوینده" اند: 

اکنون به بررسی مواد شوینده می پردازیم. هنگامی که جرم یا کثیفی از هر نوع آلودگی روی سطوح قرار می گیرد، به دلیل جاذبه بین مولکولی، حالت چسبندگی ایجاد می شود. انباشته شدن ذرات و جرم های مختلف روی سطوح سبب کدر شدن رنگ آنها می شود.

در تمیز کردن خودرو تنها با آب و یا مواد شوینده در کنار آب، مولکول های آب یا شوینده، نقش واسط در احاطه ذرات و جابجایی آنها را بر عهده دارند و هر چه مولکول های آب با سرعت بالاتری به سطح برخورد کنند، توانایی بیشتری در پاک کنندگی دارند که در کارواش های معمول از فشار هوا و آب برای نیل به این هدف استفاده میشود. (کتاب شیمی دبیرستانتان را به خاطر بیاورید)
حال فرض کنید آب در اختیار نیست، پس نیاز به یک ماده ای دارید که همان نقش واسطه گری آب و مواد شوینده را در برابر جرم ها و ذرات چسبیده شده روی سطح داشته باشد. تکنولوژی مواد شوینده نانو همان ماده مورد نظر ماست.
این مواد می توانند روی سطوح با ابعاد بسیار ریز نانومتری نفوذ کنند و آنها را با ایجاد رشته های به هم پیوسته، به الیاف دستمال منتقل نمایند. بنابراین جرم های بسیار ریز غیر قابل رویت، در ابعاد نانو از روی سطوح پاک می شوند. هم چنین این مواد بعد از فرایند تمیزکاری, با ایجاد یک لایه با چسبندگی بالا از سطح محافظت میکنند.

آموزش استفاده در خانه

اول باید مواد نانو را به سطح خودرو اسپری کرد که این عمل باعث جدا شدن آلودگی از آن سطح شده و همزمان لایه‌ای بسیار ظریف از ذرات نانو در زیر گرد و خاک ایجاد می‌شود. پس از آن با کشیدن حوله ابتدا تمام آلودگی و کثیفی را جذب کرده و بلافاصله بعد از آن حوله دوم کشیده می‌شود.(چرا؟) چون کشیدن حوله دوم سبب یکنواختی و پرداخت همان لایه نانو و همچنین براق شدن سطح رنگ می شود. در مرحله آخر مشاهده خواهید کرد که به سادگی اتومبیل تمیز و واکس شده است.

تا پیش از طرح "پرسش اصلی" همه چیز خوب و آرام است

بمب تبلیغات و اثر قابل توجه آنها، شعارهای رنگ به رنگ و دلنشین و مسائل این چنینی اگر واقعیت را تحریف هم نکنند، گاهی با اغراق بیش از حد، به شکل قابل توجهی از آن فاصله می گیرند. در این قسمت به مزایای مثبت این روش کارواش می پردازیم و در انتهای مطلب صحت این ادعاها را بررسی می کنیم.

  • یکی از مهمترین مزایای این کارواش ها چند منظوره بودن آنهاست که علاوه بر نظافت و درخشندگی فوق‌العاده به علت وجود واکس مخصوص موجود در این شوینده ها، خودرو مدت بیشتری نسبت به روش سنتی تمیز و براق باقی می ماند.
  • استفاده از این روش، باعث می شود سطح خودرو بسیار صیقلی و لیز شود وچنانچه گرد و خاک در حالت سکون روی خودرو بنشیند، پس از حرکت بخش عمده آن آلاینده‌ها در اثر باد از روی ماشین بلند خواهد شد.
  • رنگ خاصیت آب گریز و آنتی استاتیک پیدا می‌کند و به همراه خاصیت اول که همان سطح بسیار لیز است پس از تجمیع قطرات کوچک به قطره‌های بزرگ‌تر سبب جاری شدن آب از روی بدنه خودرو می‌شود.
  • به علت وجود صمغ مخصوص، از کدر شدن رنگ بدنه در اثر تابش خورشید تا حد زیادی جلوگیری می شود.
  • این واکس ها به طور کلی بیشتر از روش سنتی خودرو را براق می کنند.

2 پرسش همیشگی

  • منظور از کارواش بدون آب چیست؟

در محترمانه ترین حالت: این پرسش سطح بسیار پایینی دارد. تا به اینجای مطلب تلاش شد کارواش بدون آب یا نانو و روش کار آن شرح داده شود، در هر صورت برای باری دیگر به طور خلاصه مطرح می کنیم: در این نوع کارواش دیگر نیازی به آب برای شست و شو نداریم و با استفاده ار مواد مخصوص با فناوری نانو، ذرات را روی سطح بدنه خودرو اسپری می کنیم، سپس با دستمال یا حوله مخصوص آن را پاک می کنیم.

  • آیا قبل از استفاده از کارواش نانو باید ماشین را با آب بشوییم؟

چطور می شود لفظ کارواش "بدون آب" را به این روش نسبت داد اما همچنان پیش از شروع از آب استفاده کرد؟! این پرسش، در حالتی محترمانه نیز سوالی ساده لوحانهh است. برای آخرین بار: در این روش هیچ احتیاجی به آب نیست.

2 پرسش درست و بجا

  • منظور از حوله یا دستمال مخصوص پاک کردن چیست؟

منظور از آنها، دستمال های مایکروفایبر است. این دستمال ها خاصیت ضد خش دارند و اثرشان پس از استفاده روی سطح باقی نمی ماند. دقت کنید که آن ها یکبار مصرف نیستند و می توانید چه به صورت دستی و چه با ماشین لباسشویی آن ها را بشورید و دفعه بعدی از آن ها استفاده کنید. (البته توصیه می کنیم در هنگام شستشوی حوله از مواد نرم کننده استفاده نکنید تا جهت اطمینان بافت پارچه آسیب نبیند).

  • آیا این محصولات دارای خاصیت لایه برداری و پولیش هستند؟

خیر. این مواد فاقد هرگونه پولیش و لایه بردار می باشند چرا که در صورت داشتن این خاصیت، کاربر می بایست مهارت و تخصص پولیش کاری را دارا باشد. در مدل هایی مواد پولیشی و لایه بردار دیده شده. اما دقت کنید که اگر در آن ها لایه بردار به کار رفته باشد حتما بر روی آن ها ذکر می شود.

پرسش اصلی

  • آیا در این روش با توجه به کثیف بودن و وجود گرد و خاک روی رنگ، خط و خش ایجاد می شود؟

به شخصه کاملا درک می کنم که پاسخ دادن به سوالِ بله یا خیر، به روشی غیر از بله یا خیر، چندان خوشایند نیست! اما واقعیت همین است و بهتر است با آن کنار بیایید. طبق ادعای سازندگانِ این مواد نانو، پاسخ قطعا "خیر" است؛ اما تا دلتان بخواهد ما پاسخ های بله داریم!

میزان منفی یا مثبت بودن پاسخ این سوال به دو عامل بستگی دارد. اول این که کیفیت دستمال های مایکروفایبر نقش قابل توجهی در خط و خش افتادن یا نیفتادن دارد. یک دستمال مایکروفایبر خوب، علاوه بر جذب بالا، گرد و خاک و آلودگی هایی از سطح بدنه جدا شده را پس از جذب، لابلای پُرزهای خود قرار می دهد تا با سطح بدنه تماس پیدا نکنند. (پس عامل اول که حتما به آن توجه کنید: دستمال خوب و مناسب) عامل دوم سیلیکون است.

اگر واقع بین باشیم، خواهیم پذیرفت که واکس‌های موجود در بازار، دارای درصد بالای سیلیکون بوده و از خاصیت چرب کردن برای درخشندگی بهره می گیرند و همان‌طور که بهتر می دانید هر ماده‌ای که چرب باشد به‌خوبی خاک و گرد و غبار را به خود جذب می کند و سیلیکون که باعث سفت شدن لاستیک می شود آن را دچار ترک های زود هنگام در دیواره ها می‌کند. پس اینکه مواد تشکیل دهنده یک شوینده نانو دقیقا متشکل از چیست عامل تعیین کننده دیگر است.

خلاصه اینکه چه برند و چه کارواش نانویی می خرید و سپس با چه دستمالی آن را تمیز می کنید تعیین کننده سلامت رنگتان است. پاسخ کاملا وابسته به این دو مورد است. در هر صورت کارواش نانو آینده مثبتی دارد. در عصر بحران آب، که تنها مربوط به کشورما نیست و تمام دنیا را تهدید می کند، کارواش نانو، پاسخی مثبت است. به علاوه اینکه در هر جایی بتوان بدون نیاز به آب، خودرو را کامل تمیز کرد خود به تنهایی مسئله تاثیر گذاری است. تنها آنکه در انتخاب برند کارواش حتما دقت و تحقیق کنید تا خیالتان بابت خط و خش نیافتادن و کم نکردن طول عمر رنگ خودروتان، کاملا آسوده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • rahasoltani
    rahasoltani | ۶ دی ۱۴۰۱

    ممنون بابت انتشار این مطلب من یک سوال دارم ممنون میشم پاسخ بدید برای تمیز کردن موتور خودرو جرم گیر موتورشوى تاچلس هافنر رو به من معرفی کردن هرچند وقت یک بار باید از اینا استفاده کنیم ایا به موتور ماشین اسیب میرسونه؟یا خیر

  • sajjadsei
    sajjadsei | ۱۲ آبان ۱۳۹۷

    ادبيات نويسنده از يه جايي به بعد طلبكارانه ميشه!!انگار بزور اورديمش بهش گفتيم مطلب بنويس!!!اون دوبار كلمه “محترمانه" رو نمينوشت محترمانه تر بود!!!

    • سبحان نظری
      سبحان نظری | ۱۲ آبان ۱۳۹۷

      باید بدونید که مطلب از اونچه که خوندید هم غیر محترمانه تر و محاوره ای تر بود که توسط ویراستار محترم اصلاح شد. اما همیشه سعی شده فرق بین بی احترامی و محاوره ای رعایت بشه. اگر در این مطلب اینطور حس نمی کنید یعنی من کارم رو درست انجام ندادم و عذرخواهم.

      • alizare2221
        alizare2221 | ۱۲ آبان ۱۳۹۷

        کاش همه مثل شما قدرت و توان عذرخواهی رو داشتن

  • Ali۰۱.
    Ali۰۱. | ۱۱ آبان ۱۳۹۷

    رسانه ملی که نیستید تبلیغات بشه چند تا برند بگو خو

    • سبحان نظری
      سبحان نظری | ۱۲ آبان ۱۳۹۷

      اتفاقا چون رسانه ملی و صدا و سیما نیستیم باید عدالت و انصاف رو عایت کنیم.

مطالب پیشنهادی