ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی انیمیشن Charming
ویجیاتو - بازی

بررسی انیمیشن Charming ؛ شاهزاده عوضی سوار بر اسب سفید

بازی کردن با ریشه و ماهیت افسانه‌ها و داستان‌های قدیمی و فولکلوریک چند سالیست که تبدیل به موضوع داغی شده و در عالم ادبیات، سینما و تلویزیون به وفور دیده می‌شود. نمونه‌های موفق آن در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۱ آبان ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۵

بازی کردن با ریشه و ماهیت افسانه‌ها و داستان‌های قدیمی و فولکلوریک چند سالیست که تبدیل به موضوع داغی شده و در عالم ادبیات، سینما و تلویزیون به وفور دیده می‌شود. نمونه‌های موفق آن در طول تاریخ به سری انیمیشن شرک برمی‌گردد که توانست با الهام‌گیری از قصه‌های برادران گریم، چهار انیمیشن پرفروش و جهانی فانتزی خلق کند که از دل آن چندین انیمیشن و سریال دیگر سر در بیاورد. در دنیای سریال‌ها حتی با سریال Once Upon In A Time شاهد دگرگونی قصه‌های پریان هستیم و بازی‌های چون Wolf Among Us نیز همین کار را در قالبی دیگر تکرار کردند. انیمیشن Charming جدیدترین هجویه داستان‌های پریان به شمار می‌رود و می‌خواهد روایتگر داستان شخص شخیص «شاهزاده سوار بر اسب سفید» تمامی قصه‌های پریانی باشد.

بررسی انیمیشن Charming

  • کارگردان: رز ونوکور
  • استودیو تهیه کننده: ونگارد انیمیشن
  • صداپیشگان: دمی لواتو، آوریل لاوینگ، سیا، اشلی سیدال
  • بودجه: نامشخص

در سال ۲۰۱۵ بود که تهیه کننده سری شرک اعلام کرد در حال تولید انیمیشنی هستند که در آن می‌خواهند زاویه داستان را از کاراکتر شاهزاده چارمینگ بازگو کنند و این بار به جای آنکه سراغ دختران معروف قصه‌ها همچون سیندرلا و سفید برفی بروند، شخصیت مرد رویاهای آنها را دنبال کنند. از آن سال تا به امروز ساخت و تولید انی انیمیشن دستخوش چالش‌های زیادی شده و شایعاتی مبنی بر اینکه این انیمیشن در یونیورس شرک اتفاق میفتد هم شکل گرفت، ولی در نهایت ساخت این اثر توسط چند استودیوی کوچک انجام شد و بودجه‌ زیادی هم به آن اختصاص داده نشد.

ساخت انیمیشن بیش از دو سال طول کشید و در آن خوانندگان دختر معروفی همچون دمی لواتو، سیا، آوریل لاوینگ و... صداهایشان را به کاراکترها قرض داده‌اند و در آن آوازخانی کردند. انیمیشن Charming از زمان آماده شدن تا اکران هم یک سالی به تعویق افتاد و یکی از دلایل آن، اتفاقاتی پیرامون اوردوز کردن دمی لواتو بود، صداپیشه کاراکتر اصلی اثر و همچنین یکی از تهیه کننده‌های اصلی کار و بیراه نیست که بگوییم ناخوشی او کمی تا قسمتی به اکران و دیدن شدن این انیمیشن لطمه وارد کرده است.

بررسی انیمیشن Charming

اصولا زمانی که کمپانی‌های کوچک دست به ساخت و تولید یک انیمیشن می‌زنند، ریسک بزرگی روی آن ندارند و مارکتینگ قدرتمندی هم پیرامون آن انجام نمی‌دهند و قید اکران عمومی سرتاسری در دنیا را هم می‌زنند. انیمیشن Charming هم به همین سرنوشت دچار شده و از سال گذشته در کشورهای انگشت شماری اکران شد (اکران اولیه آن در اسپانیا و سپس آلمان بود) و در یک سلسله اکران تور اروپایی، توانست چند میلیون دلاری فروش کند.

بررسی انیمیشن Charming

تقریبا در تمامی داستا‌ن‌های قدیمی و پریانی، دختران دلربایی هستند که در معرض یک خطر و یا نفرین قرار دارند و در انتهای داستان توسط یک شاهزاده خوش قد و بالا نجات داده می‌شوند. از این شاهزاده‌ها و ناجی‌ها در ادبیات فارسی ما به عنوان شخص سوار بر اسب سفید یاد می‌شود و اهل فرنگ به این کاراکتر پرنس چارمینگ می‌گویند، یعنی کسی که ناجی دختران است و عاشق پیشه هست و دلبری می‌کند و صد البته، یک جنتلمن شجاع واقعیست. هیچ کدام از این خصلت‌ها به قهرمان داستان انیمیشن Charming نمی‌چسبد و پرنسی که او نشانمان می‌دهد، یک پسر دخترباز و عوضی است که با دل تمام دختران شهر بازی می‌کند و سیرمونی هم ندارد.

بررسی انیمیشن Charming

داستان از زمانی آغاز می‌شود که سیندرلا، سفیدبرفی و زیبای خفته هر سه در حال تدارک مراسم عروسی‌شان هستند و هیچ یک از این سه دختر هم نمی‌دانند که با یک نفر نامزد کرده‌اند و شاهزاده رویایی هر سه شان در حقیقت همان پرنس چارمینگ است. در همان اوایل داستان مشخص می‌شود که پدر پرنس چارمینگ در ایام جوانی دل یک جادوگر جوان و زیبارو را شکانده و این جادوگر پسر او را نفرین می‌کند، البته یک نفرین عجیب و غریب.

بررسی انیمیشن Charming

پسر تا ۲۱ سالگی تبدیل به یک بت برای دختران می‌شود و همگی عاشقش می‌شوند و او آنقدر در این موضوع غرق می‌شود که نمی‌تواند حسی به نام عاشقی را درک کند و دایم از یک شخص به سمت شخص دیگری کشیده می‌شود. این بیش از حد جذاب بودن تا شب بیست و یک سالگی پرنس ادامه می‌یابد و نفرین در آن شب خواهد شکست و او ناگهان تبدیل به موجودی منفور خواهد شد و به افسردگی کشیده خواهد شد.

بررسی انیمیشن Charming

داستانی که برای انیمیشن Charming نوشته شده، Plot بسیار قوی و خوبی دارد و خوب هم پیش می‌رود اما مشکلی که در این میان وجود دارد اینست که سازندگان تمام پتانسیل‌های خود را در همان دقایق اولیه رو می‌کنند و بعد از یک سوم ابتدایی فیلم، عملا چیزی برای عرصه ندارند. با نزدیک شدن به پایان انیمیشن هم این مشکل حل نمی‌شود و با کم شدن آوازها در یک سوم پایانی، عملا با یک جمع بندی ضعیف روبرو خواهیم بود؛ درست مثل خوردن خیاری که ته آن تلخ باشد.

بررسی انیمیشن Charming

بار کمدی فیلم روی دوش کاراکتر پرنس چارمینگ هست که متاسفانه نه دوبلور زیاد طنازی دارد و نه دیالوگ‌های بسیار بامزه‌ای برایش نوشته شده است. حرکات و رفتارهای شخصیتی این می‌توانست از او یک ضد قهرمان عالی بسازد، ولی متاسفانه عملا تباه شده و حین دیدن انیمیشن آرزو می‌کردم که کاش دریم ورکس پشت آن قرار داشت و این منبع داستانی را سوخته شده تحویل مخاطب نمی‌داد.

بررسی انیمیشن Charming

حضور چندین خواننده مشهور در قالب کاراکترهای معروف قصه‌های پریان، انتظار مخاطب از قدرت موزیکالی بودن انیمیشن را بالا برده و خوشبختانه این انتظار کاملا برطرف می‌شود. آوازها در انیمیشن Charming شنیدنی هستند و روی صحنه‌های می‌نشینند و از جمله مواردی هستند که داستان رو به زوال فیلمنامه تا لحظات انتهایی را سروسامان می‌بخشند. از همه آنها بهتر قطعه موسیقی Trophy Boy هست که توسط هر سه خواننده مطرح حاضر در انیمیشن اجرا می‌شود و در تیتراژ انتهایی هم دوباره از آن استفاده می‌شود.

بررسی انیمیشن Charming

انیمیشن Charming با اینکه در ظاهر روایتگر قصه پرنس جوان و مرد رویاهای این داستان‌هاست و با وجود اینکه می‌توانست هر دو جنس دختر و پسر را به پای خود بنشانند، تا حد زیادی مخاطبین دختر را هدف گرفته و برای آنها یک اثر رویایی به حساب می‌رود. شخصیت پردازی شاهدخت‌ها و آوازها و از همه مهمتر، جنس گرافیک انیمیشن (که بسیار شبیه به شرک است) و رنگبندی استفاده شده در آن، حال و هوایی دخترانه دارد و فی الواقع انیمیشن Charming می‌تواند یکی از بهترین انیمیشن‌ّهای امسال مختص این قشر تلقی گردد.

بررسی انیمیشن Charming

با وجود بودجه نسبتا پایینی که برای کار در نظر گرفته شده، گرافیک و مسایل فنی انیمیشن یک سر و گردن بالاتر از سایر آثار همرده خودش هست و حدس می‌زنم اگر به اکران عمومی در خاک آمریکا هم در می‌آید، می‌توانست فروش خوبی را متوجه خود کند؛ به خصوص در سال جاری که تعداد انیمیشن‌های قوی و خوب به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و با قحطی انیمیشن خوب روبرو هستیم (برخلاف سال گذشته که با انبوه آثار درخور توجهی روبرو بودیم.)

بررسی انیمیشن Charming

انیمیشن Charming درگیر مارکتینگ بد و شرایط و اوضاع زندگانی بدتر خواننده و صداپیشه اصلی‌اش شده و حالا هم که نت‌فلیکس وظیفه پخش سراسری آن را بر عهده گرفته، زیر سایه مشکلات ریز و درشتش نمی‌تواند بدرخشد و تبدیل به اثری معمولی می‌شود که می‌توانست بسیار بهتر از عنوان حال حاضر خودش را نشان دهد. کارگردان ناپخته و فیلمنامه‌ای که صرفا ایده باحالی داشته، در اینجا خوب پرداخته نشده و چارمینگ تبدیل به یک عنوان متوسط شده که هرچه زورش را می‌زند، چیزی جز موسیقی بی‌نظیر از خودش ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • AmirRmosleh
    AmirRmosleh | ۱۲ آبان ۱۳۹۷

    آوریل لاوینگ اشتباهه. آوریل لاوین!

مطالب پیشنهادی