ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دلیل ناموفق بودن ارسال راکت سایوز به خارج از مدار زمین مشخص شد [تماشا کنید]

روز گذشته، نیروی فضایی روسیه بالاخره دلیل بروز مشکل در راکت سایوز را که ماه گذشته اتفاق افتاده بود را نارسایی یکی از سنسور‌ها دانست که در نهایت دو فضانورد مسافر به خارج از مدار ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۱ آبان ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

روز گذشته، نیروی فضایی روسیه بالاخره دلیل بروز مشکل در راکت سایوز را که ماه گذشته اتفاق افتاده بود را نارسایی یکی از سنسور‌ها دانست که در نهایت دو فضانورد مسافر به خارج از مدار زمین را مجبور به فرود اضطراری نمود.

بعد از ناموفق بودن عملیات راکت سایوز در ۱۸ مهرماه، Roscosmos (سازمان فضایی فدرال روسیه) به طور دقیق تحقیقاتش را راجع به دلایل شکست این عملیات آغاز کرد. اولین محلی نسبت به آن مشکوک بودند بوستر‌های راکت بود. همانطور که در ویدیویی که ساعتی پیش قبل از اعلام رسمی مشکل از سوی Rsoscosmos‌ منتشر شد، عدم جدا شدن یکی از بوستر‌ها از فضاپیما باعث ایجادچرخش‌های غیر منطقی در فضاپیما شد. موضوعی که می‌توانست به یک فاجعه منجر شود.

نیروی فضایی روسیه متوجه شد که یک سنسور، که وظیفه‌اش نظارت بر جدا شدن بوستر‌ها از فضاپیماست دچار خمیدگی شده بود و حدود ۶ درجه انحراف داشت. شش درجه مقدار زیادی نیست، اما همین انحراف ناچیز کافی بود تا دهانه‌ی یکی از بوستر‌ها برای جداسازی از فضاپیما را دچار مشکل کند. این بوستر پس از جداشدن نادرست به باک سوخت فضاپیما ضربه‌ای وارد می‌کند و باعث می‌شود که راکت از مسیر درست خود خارج شود.

نتیجه‌ی تحقیقات نشان می‌دهد که این ایراد زمانی رخ داده که راکت در سایت بایکانور در قزاقستان سر هم بندی می‌شد. سایتی که عموما راکت‌های روسی از آن‌جا به فضا ارسال می‌شوند. رهبر تحقیقات «اولگ اسکوروبوگاتف» به خبرنگاران گفت که ممکن است دو راکت دیگر سایوز هم دارای مشکلات مشابهی باشند.

پرتاب بعدی یکی دیگر از راکت‌های سایوز دو هفته‌ی دیگر انجام می‌پذیرد که البته بدون فضانورد انجام می‌شود. در این عملیات قرار است بسته‌ی پشتیبانی به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شود. از آنجایی که پروژه‌ی شاتل فضایی از سال ۲۰۱۱ به پایان رسیده است، راکت‌های سایوز روسی تنها راه دسترسی به ایستگاه فضای هستند.

ناسا در حال کار با اسپیس ایکس و بوئینگ برای ارسال نیرو به ایستگاه‌های فضاییست اما فعلا ارسال فضاپیماهای تجاری حداقل تا سال میلادی آینده به طول خواهد انجامید.

لازم به ذکر است که در حال حاضر چند فضانورد در ایستگاه فضایی حضور دارند که هر زمان نیاز باشد می‌توانند به زمین بازگردند. اما ناسا نمی‌خواهد برای مدتی طولانی، ایستگاه فضایی را بدون پرسنل رها کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • CANOPUS
    CANOPUS | ۱۱ آبان ۱۳۹۷

    " راکت‌های سایوز روسی تنها راه دسترسی به ایستگاه فضای هستند"

    صرفا برای سرنشین دار صحیح هست و در حال حاضر محموله توسط حتی اسپیس اکس هم ارسال میشه ، لینک منبع هم موجود نیست

مطالب پیشنهادی