ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قطع اینترنت
تکنولوژی

قطع اینترنت ایران غیر ممکن است؛ احتمال ایجاد محدودیت در دامنه‌های ملی و بانک‌ها

معاون وزیر ارتباطات ضمن غیر ممکن دانستن قطع اینترنت از نظر فنی به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا از انجام شدن مانورهایی برای محدودیت‌های احتمالی خبر داد. قطع اینترنت و ایجاد اختلال در آن احتمالی‌ست که ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۵

معاون وزیر ارتباطات ضمن غیر ممکن دانستن قطع اینترنت از نظر فنی به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا از انجام شدن مانورهایی برای محدودیت‌های احتمالی خبر داد.

قطع اینترنت و ایجاد اختلال در آن احتمالی‌ست که با اعمال مجدد تحریم‌ها قوی‌تر شده‌است اما مسئولان انجام چنین کاری را تقریبا غیر ممکن دانسته و برعکس اعمال تحریم‌ها را در شاخه‌های دیگر مانند تامین قطعات و زیرساخت‌ها امکان پذیر می‌دانند.

«حسین فلاح جوشقانی» رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در رابطه با شایعات به وجود آمده در مورد قطع اینترنت، این شبکه جهانی را به تار عنکبوتی تشبیه کرد که قطع آن از طریق نقطه‌ای امکان پذیر نیست:

«البته به دلیل اعمال تحریم‌ها ممکن است مشکلاتی در دسترسی ایرانیان به برخی سایت‌ها و خدمات ایجاد شود ولی به عنوان کارشناس این حوزه اعلام می‌کنم که قطع اینترنت نخواهیم داشت و مردم نیز نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.»

قطع اینترنت

جوشقانی اثر تحریم‌ها را معطوف به حوزه تامین تجهیزات توسعه‌ای اپراتورها و حتی مبادلات مالی با وندورهای خارجی دانست و ادامه داد که در این مورد نیز هماهنگی‌هایی با بانک مرکزی برای تامین ارز صورت گرفته تا اپراتورها بتوانند تجهیزات لازم خود را تامین کنند.

او همچنین از برگزاری جلسات سازمان فناوری اطلاعات با بخش دولتی و خصوصی می‌گوید که در آنها برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات احتمالی و ایجاد آمادگی کامل برای مواجهه با تحریم‌های احتمالی، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. به گفته جوشقانی یکی از حوزه‌هایی که احتمال ایجاد محدودیت‌ در آن وجود دارد، دامنه‌های ایرانی و بانک‌هاست که مانورهایی برای آمادگی در این زمینه صورت گرفته است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید بر اینکه پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات نگرانی ناشی از تهدیدها و تحریم‌ها را کاسته است، خاطرنشان کرد:

«شبکه ملی اطلاعات براساس سیاستگذاری‌های شورای عالی فضای مجازی دارای سه لایه زیرساخت، خدمات و محتواست که لایه زیرساخت و شبکه که متولی اصلی آن وزارت ارتباطات است تا حدود بسیار زیادی پیاده سازی شده و جاهایی که نیاز به اقدامات تکمیلی دارد در حال انجام است.»

قطع اینترنت

لایه بعدی، خدمات است که در آن خدماتی چون پیام رسان‌ها، موتورهای جست وجو، ایمیل و نقشه قرار دارند و به اعتقاد جوشقانی بسیاری از آنها همچون نقشه، بومی شده وضعیت خوبی دارند و احتمال قطع شدن ارایه خدمات در آنها ضعیف است:

«لایه سوم مربوط به محتوای ملی و مناسب برای مردم است که متولی آنها وزارت ارتباطات نیست و دستگاه‌های دیگر چون وزارت ارشاد و صدا و سیما مسئولیت دارند که زمینه‌های مناسبی برای توسعه محتوا در کشور فراهم کنند.»

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه درصد بالایی از وظایف وزارت ارتباطات در تحریم‌ها با مشکل مواجه نمی‌شوند، ضمن آنکه وزیر ارتباطات و رئیس کل بانک مرکزی بسته مقابله با تحریم و نوسانات ارزی در وزارت ارتباطات را تهیه و تدوین و در دولت و ستاد ویژه اقتصادی مطرح کرده‌اند که مجموع این سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها منجر به تامین ارز مورد نیاز اپراتورها از طریق بانک مرکزی شده است.

آنطور که رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته است تامین ارز از سوی بانک مرکزی فقط برای تامین تجهیزات شبکه و زیرساخت‌هاست و نه گوشی‌های تلفن همراه: «متولی تامین بازار گوشی‌های تلفن همراه و تامین نیازهای مردم، وزارت صنعت، معدن و تجارت است و باید از آن طریق موضوع را پیگیری کرد، هرچند بر اساس اطلاعاتی که دارم هنوز گشایش‌هایی در آن حوزه انجام نشده است.»

قطع اینترنت

در همین مورد چندی پیش «امیر ناظمی» رئیس سازمان فناوری اطلاعات، ۵ سناریو را در مورد تحریم‌ها مطرح کرد و گفت که چنین تحریمی به لحاظ فنی اثربخش نیست و در کوتاه مدت و بلند مدت مشکل جدی برای اینترنت ایران به وجود نمی‌آورد؛ منتها به اعتقاد او باید برای کاهش همین تاثیرات در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

همچنین «سیدعلی‌ علویان» مدیرعامل شرکت فناوری ارتباطات نوری امین، تحریم‌ها را عامل پیچیده شدن تامین قطعات صنعت مخابرات دانست و گفت که این محدودیت‌ها کار را سخت‌تر کرده‌است.

سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور نیز در اظهارات اخیر خود قطع و تحریم اینترنت را دور از ذهن عنوان کرد و البته از در نظر گرفتن تدابیری برای مواجهه با این مورد خبر داده بود.

هرچند که مسئولان قطع اینترنت را دور از واقعیت می‌دانند و اعمال تحریم‌ها را محدود به تامین قطعات می‌دانند اما می‌گویند که برای کاهش تمامی آسیب‌های احتمالی تمهیداتی در نظر گرفته‌اند؛ ادعایی که تنها در زمان اجرایی شدن می‌توان از انجام آن مطمئن شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Sakaei
    Sakaei | ۱۲ آبان ۱۳۹۷

    اینترنت قطع می‌شود دلیلش هم آمریکا نیست دلیلش پرداخت نشدن بدهی شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت ایران هست و لا غیر

  • ilyma13
    ilyma13 | ۱۲ آبان ۱۳۹۷

    اینا میگن نمیشه پس حتما میشه

  • آریا
    آریا | ۱۲ آبان ۱۳۹۷

    چرا همش در مورد قطع اینترنت صحبت میکنن. هیچ وقت قرار نبوده تحریم بشه. اینترنت یکی از ابزارهای قدرت امریکا تو ایرانه. مگه دیوانه است قطع کنه. تازه صحبت از این بود که به طریقی اینترنت بدون سانسور در اختیار مردم بذارن.
    ولی به نظر میرسه مسئولین خودمون با تکرار این حرفهای بی اساس میخوان خودشون یه گندی بزنن بعد بگن کار امریکاست. دارن مردم رو اماده میکنن

  • Hamed Khadivi
    Hamed Khadivi | ۱۲ آبان ۱۳۹۷

    تحریم اینترنت کلا منتفی هست. خبرگذاریهای خود امریکا سخنرانی ترامپ رو منتشر کردن. (شاید 2 یا 3 بار به شخصه دیدم در وبسایتها) تنها چیزی که این وسط هنوز ذهن منو درگیر کرده مخالفت اروپا با امریکاست برای تحریم کامل اقتصادی. اروپا دنبال راه حل برای کم رنگ کردن این مشکل هست که امریکا شدیدا داره مخالفت میکنه باهاش. که بنظر میاد امرکیا جلوتر از ماست. اگر اشتباه نکنم دیروز ترکیه به هواپیمای ایران سوخت نفروخت! (منبع این یکی کن نیوز، خبرگزاری هوانوردی)

    • Hamed Khadivi
      Hamed Khadivi | ۱۲ آبان ۱۳۹۷

      میدونم غلط تایپی دارم! :))
      چیزی که تو این مدت بیش از هر چیزی منو حداقل ناراحت کرده زمانی بود که بیروت به هواپیمای مسافربری ایران سوخت نفروخت. (تاریخ دقیق یادم نیست ولی تو همین دو یا سه ماه اخیر بوده/ منبع همچنان کن نیوز)

مطالب پیشنهادی