ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تهران هوشمند
تکنولوژی

شفاف سازی عملکرد مالی شهرداری، اولین قدم برای تحقق تهران هوشمند

درپی شفاف سازی عملکرد سازمان‌ها، شهرداری تهران قراردادهای بالاتر از ۲۲۰ میلیون تومان، عملکردهای مالی و اطلاعات مدیران خود را روی سایت شفافیت قرار داده و قرار است اطلاعات دیگری در حوزه شهرسازی روی همین ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

درپی شفاف سازی عملکرد سازمان‌ها، شهرداری تهران قراردادهای بالاتر از ۲۲۰ میلیون تومان، عملکردهای مالی و اطلاعات مدیران خود را روی سایت شفافیت قرار داده و قرار است اطلاعات دیگری در حوزه شهرسازی روی همین سایت قرار دهد تا اولین قدم‌های شهرداری برای تحقق تهران هوشمند برداشته شود.

دکتر «محمد فرجود» مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات  با اشاره به اینکه سال گذشته دبیرخانه شهر هوشمند بر اساس ابلاغ شهردار تهران در دستور کار قرار گرفت و نخستین همایش تهران هوشمند در اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، توضیح داد که حرکت به سمت شهر هوشمند تاثیر زیادی در رویکردها و مسیرهای این سازمان در سال گذشته داشته است:

«یکی از محورهای ما نوآوری شهری بوده است که در راستای آن استفاده از زیر ساخت‌ها برای تحقق شهر هوشمند مدنظر قرار گرفته است. رویدادهای مختلف با بهره گیری از ظرفیت‌ استارت آپ‌ها و سایر گروه‌ها برگزار شد که مسائل مختلف شهر به صورت عملیاتی و کاربردی در خلال برگزاری این رویدادها پیگیری شد.»

تهران هوشمند

به گفته فرجود، شهرداری در سال گذشته به دنبال ایجاد آزمایشگاه‌های شهری و ساخت آزمایشگاه‌های شهر هوشمند، تعامل گسترده‌ای با ذی‌نفعان اصلی این حوزه انجام داده است تا پایگاه خود را در حوزه هوشمندسازی تثبیت و مسائل شهرداری را با بهره گیری از هوشمندسازی حل و فصل کند:

«با اکثر شهرهای هوشمند تبادل تجربیات داشتیم همچنین مطالعات پیشین و سندهای بالادستی مورد مطالعه قرار گرفت و در سند سیاست‌ها و نقشه راه اولیه اولویت‌های شهر تهران مبنای کار قرار گرفت. مستنداتی که تهیه کرده‌ایم به صورت مستمر در پایگاه اطلاع رسانی فاوای شهرداری تهران بارگذاری می‌شود تا سایرین نیز بتوانند از آن بهره ببرند. همچنین با سایر کلانشهرها پایگاه اطلاعاتی مشترکی را تشکیل دادیم تا از دو باره کاری‌ها در این حوزه جلوگیری کنیم.»

مدیرعامل فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران معتقد است که برنامه هوشمندسازی بدون مشارکت ذی نفعان ممکن نیست و از همین رو شهرداری از طریق تعامل با گروه‌های مختلف از جمله مردم، پژوهشگران و نخبگان و اخذ نظراتشان مشارکت آنها را در برنامه هوشمندسازی جلب خواهد کرد.

به علاوه شهرداری تهران برای ایجاد ارتباط مشارکتی دو طرفه با مردم، شبکه‌ای تحت عنوان «با هم» راه اندازی کرده‌ تا مردم بتوانند در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها با شهرداری تهران همکاری کنند که البته این شبکه در حال حاضر در مرحله تست قرار دارد.

طبق گفته‌های فرجود کیوسک‌های هوشمند در شهر تهران به کار گرفته شده‌اند و سامانه «تهران من» نیز در ابتدا با ارائه سرویس عوارض طرح ترافیک کار خود را آغاز کرد و در گام بعدی ارائه سرویس‌های حوزه شهری روی آن قرار گرفت. همچنین به زودی در س  سرویس پرداخت عوارض نوسازی و پسماند و همچنین اتصال سامانه «۱۳۷» انجام خواهد شد.

در حال‌ حاضر ۱۱۰ سامانه ملی و هشت سامانه داخلی شهرداری به سامانه «تهران من» متصل هستند و زیرساخت‌ها برای کنترل معاینه فنی و بستر یکپارچه آن در سازمان فاوای شهرداری تهران ایجاد شده است.

تهران هوشمند

مدیرعامل فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در ادامه به سامانه «مسیریاب» اشاره کرد و افزود:

«نقشه همراه تهران که در آن مسیریابی حمل و نقل عمومی در آن قرار گرفته است امروز در حال استفاده است و اطلاعات به صورت آنلاین از GPS اتوبوس‌ها گرفته می‌شود و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. تلاش کرده‌ایم اطلاعاتی که در دست ما است به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار گیرد.»

او در مورد پارک حاشیه‌ای گفت که زیرساخت جامعی را برای مدیریت کل پارک‌های حاشیه‌ای شهر تهران طراحی شده‌است که به زودی به صورت آزمایشی در یکی از مناطق شهر تهران و سپس در سایر مناطق اجرایی خواهد شد و مبنای آن نیز پرداخت الکترونیک است به شکلی که از کیف پول شهروندی در سامانه «تهران من» پرداخت‌ها انجام خواهد شد. فرجود در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع شفافیت و تلاش این سازمان برای تحقق آن اشاره کرد و افزود:

«شفافیت جزو دغدغه‌های کلیدی ما بوده است و در تعریف شهر هوشمند قطعا شفافیت بسیار حائز اهمیت است. سایت شفافیت توسط این سازمان طراحی شد و در حال‌ حاضر قراردادهای بالای ۲۲۰ میلیون تومان شهرداری تهران و همچنین عملکرد مالی شهرداری و اطلاعات مدیران شهرداری بر روی آن قرار گرفته است که به زودی اطلاعات دیگری در حوزه های شهرسازی نیز برای استفاده شهروندان بر روی این سامانه قرار می‌گیرد. همچنین در آینده‌ای نزدیک اطلاعات معاملات و مناقصات شهرداری طبق برنامه بر روی این سامانه قرار داده خواهد شد.»

پرداخت الکترونیک کرایه‌های تاکسی نیز و کارت بلیت‌ اتوبوس‌ها نیز از موارد دیگری هستند که شهرداری در حال بررسی و اجرا کردن آنهاست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی