ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

وقتی خودروسازی بحرانی می شود؛ احتمال تکرار فاجعه موسسات مالی در جاده مخصوص

پیش‌فروش خودرو «دومین تجربه تلخ کشور بعد از موسسات مالی»، «پرسروصداتر از دومینوی موسسات مالی» و «بزرگ‌تر از اتفاق موسسات مالی»، این‌ها عبارتی است که پیش فروش خودرو را با بحران موسسات مالی، برابر می‌کند. ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

پیش‌فروش خودرو «دومین تجربه تلخ کشور بعد از موسسات مالی»، «پرسروصداتر از دومینوی موسسات مالی» و «بزرگ‌تر از اتفاق موسسات مالی»، این‌ها عبارتی است که پیش فروش خودرو را با بحران موسسات مالی، برابر می‌کند. اما سوال اینجاست که مشکلات موسسات مالی با کشور چه کردند و پیش فروش خودروها قرار است چه بحرانی به وجود بیاورند؟

زمستان سال گذشته بود که پرداخت هزینه‌های ناشی از بحران موسسات مالی، هزینه هنگفتی به دولت تحمیل کرد؛ رقمی که به گفته رئیس قوه قضاییه به بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان رسید. اما دولت این پول را از کجا آورد؟ تجارت فردا توضیح می‌دهد، شاید بهترین و راحت‌ترین گزینه همان انتشار پول توسط بانک مرکزی بود که پس از این اقدام پایه پولی رشد و با سرایت این رشد به نقدینگی، تورم جدید به اقتصاد ایران اضافه شود.

بنابراین آنچه که «بحران موسسات مالی» عنوان دارد و با عبارت تجربه تلخ در اقتصاد ایران از آن یاد می‌شود به واسطه هزینه ۳۵ هزار میلیارد تومانی است که چون موسسات مالی توان پرداخت تعهدات خود را نداشتند به اقتصاد ایران و در نهایت جیب ایرانیان تحمیل شده است. اما این بار قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

پیش‌فروش خودرو اتفاق جدیدی در اقتصاد ایران نیست. چه در حوزه خودروهای خارجی و در حوزه خودروهای داخلی معمولا این روش وجود داشته اما زمانی این مساله نگران‌کننده خواهد شد که در هر دو بخش امکان پاسخ به تعهدات نسبت به مردم وجود نداشته باشد. در بخش خودروهای خارجی این اتفاق تاکنون رخ داده و در بخش خودروهای داخلی نیز نگرانی‌هایی در این مورد بروز کرده است. ۲۷ مهر ماه امسال پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران به نقل از عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، جزئیاتی از ۱۷ پرونده در خصوص پرونده‌های پیش‌فروش خودرو منتشر کرد. حداقل بدهی شرکت‌های لیزینگ خودرو مربوط به ۱۷ پرونده‌ای که دادستان تهران به تعدادی از آنها اشاره کرد، بیش از هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

پیش فروش خودرو

نکته قابل توجه سخنان دادستان تهران است که وی پرونده‌های پیش فروش خودرو را دومین تجربه تلخ کشور بعد از موسسات مالی عنوان کرد و افزود: پلیس و دادستان‌ها باید وقتی با آگهی‌های پیش فروش خودرو مواجه می‌شوند، به سراغ آنها بروند و مجوزها را بررسی کنند، چرا که شرکت های لیزینگ طبق قانون باید از بانک مرکزی مجوز بگیرند. در ادامه باید دید آیا این بار هم قرار است مانند اتفاق مشابه موسسات مالی این تعهدات عملی نشده از جیب بانک مرکزی توسط دولت پرداخت شود و در نهایت هزینه آن را مردم از طریق تحمیل تورم پرداخت کنند؟ اما این تنها یک بخش بحران پیش‌فروش خودرو است. بخش دیگر مربوط به نگرانی‌های پیش‌فروش خودروهای داخلی است.

رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران پیش‌بینی کرده خودروسازان قیمت محصولات خود را بین ۶۰ تا ۸۰ درصد افزایش دهند. فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در روزنامه دنیای اقتصاد آمار داده: «از ابتدای امسال تاکنون حدود ۳۵۰ هزار خودرو پیش‌فروش شده است.»

وی معتقد است که اگر قیمت‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد این خطر شرکت‌های خودروساز را تهدید می‌کند که با سونامی انصراف روبه‌رو شده و مجبور شوند مبالغ را به همراه سود برگردانند که حل این مساله از توان خودروسازان خارج است. در همین حال رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران می‌گوید:

«در آینده پیش‌بینی می‌شود خودروسازان قیمت محصولات خود را بین ۶۰ تا ۸۰ درصد افزایش دهند. او می‌گوید با افزایش قیمت خودروهای کارخانه‌ای در نظر داریم محصولات دو خودروساز بزرگ کشور را پنج درصد زیر قیمت بازار آزاد به خریداران عرضه کنیم.»

پیش فروش خودرو

اما آیا این اتفاق منجر به این نخواهد شد که مشتریان از خرید خود منصرف شوند و صف دریافت پول و سودهای پول خود از خودروسازان را تشکیل دهند؟

اگر این چنین شود خودروسازان می‌توانند برای صاحبان ۳۵۰ هزار خودرو که حداقل سرمایه آنها (با متوسط رقمی معادل ۳۰ میلیون تومان برای هر خودرو) به ۱۰٫۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد پاسخ قانع‌کننده‌ای داشته باشند و بدهی خود را پرداخت کنند؟ آیا آن وقت این وضعیت نگران‌کننده نخواهد شد؟ شاید بی‌دلیل نباشد که زاوه در توئیتی می‌نویسد:

«دومینوی خودروسازی از دومینوی موسسات مالی و اعتباری بزرگ‌تر و پرصداتر خواهد بود!»

اگر این چنین شود و قرار باشد دولت از بانک مرکزی تعهداتی را پرداخت کند، چه خواهد شد؟ آیا باز هم تورمی جدید در راه خواهد بود؟ یا با امتناع دولت نسبت به بازپرداخت این ارقام شاهد بسته شدن پرونده ایران خودرو و سایپا برای همیشه خواهیم بود؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Ali Reza
    Ali Reza | ۱۳ آبان ۱۳۹۷

    عجب مملکت خر تو‌ خری معلوم نیست کی میره کی میاد، پلیس از لابه لای صفحات اگهی دنبال مجرم میگرده

  • reza rajabi
    reza rajabi | ۱۲ آبان ۱۳۹۷

    باید در این دو تا خودرو ساز و تخته کرد تو کمتر از 4 سال دو بار افزایش قیمت 4-5 برابری

  • Amirmohammad Javadi
    Amirmohammad Javadi | ۱۲ آبان ۱۳۹۷

    آقایی که برای سال 98 ثبت نام کردی پولتو بکش بیرون !
    از ما گفتن !
    شب میخوابی صبح پامیشی می بینی سایپا و ایران خودرو نیستن !

  • مجید
    مجید | ۱۲ آبان ۱۳۹۷

    یکی از بدقول ترین هاشون کارمانیاست! بیش از یک ساله از ملت پول گرفته برای S7 برای تحویل مرداد، الان اعلام کرده کلی دیگه باید پول بدن و تحویل و دعوتنامه هم مشخص نیست. حتی قیمت هم مشخص نیست. صرفا گفتند بالا ۲۰۰

مطالب پیشنهادی