ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جنگنده ایرانی کوثر
تکنولوژی

جت جنگنده ایرانی «کوثر» به تولید انبوه رسید

جت جنگنده ایرانی کوثر که ساخت و بازدید از نمونه اولیه آن حواشی زیادی ایجاد کرده بود، سرانجام در مراسمی با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تولید انبوه رسید. جنگنده ایرانی کوثر اولین ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۸

جت جنگنده ایرانی کوثر که ساخت و بازدید از نمونه اولیه آن حواشی زیادی ایجاد کرده بود، سرانجام در مراسمی با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تولید انبوه رسید. جنگنده ایرانی کوثر اولین جنگنده بومی است که به سامانه‌هایی همچون اویونیک و کنترل آتش بومی نسل 4 مجهز است و 30 مردادماه از آن برای اولین بار رونمایی شد و پرواز آن تست شد.

هفته گذشته وزیردفاع خبر از مقدمات تولید انبوه این جنگنده داده بود و وعده تجویل آن به نیروی هوایی ارتش را اعلام کرده بود و حالا با عملی شدن این وعده، چندین جنگنده کوثر در روزهای آتی به نیروی هوایی ارتش اعطا خواهد شد.

جنگنده ایرانی کوثر

این جنگنده که به دست متخصصان و نخبگان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است، بنا به گفته همین سازمان دارای مزیت‌هایی همچون بهره گیری از معماری یکپارچه پیشرفته و اویونیک و کنترل آتش با استفاده از شبکه داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل ۴، بهره گیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه روی مقابل خلبان (HUD) به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات، بهره گیری از رادار پیشرفته و چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن دقت کشف اهداف و تهدیدات و بهره گیری از ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند است.

وزارت دفاع اعلام کرده که هواپیمای کوثر یک هواپیمای جنگنده پیشرفته با ماموریت پشتیبانی نزدیک هوایی است که به صورت کاملا بومی ساخته شده و ایران را در زمره معدود کشور‌های دارای فناوری طراحی، ساخت هواپیما، جنگنده‌های ارگانیک و کنترل آتش ۹۴ قرار داده است.

جنگنده ایرانی کوثر
نمایی از جنگنده صاعقه

پیش از این هواپیمایی چون آذرخش (ساخته شده بر مبنای هواپیمای اف5 بدون کم و کاستی) و جنگنده بمب افکن صاعقه (که تنها 4 فروند از آن تولید شد و نسخه ارتقا یافته آذرخش بود) توسط مهندسان نیروهای هوایی کشورمان ساخته شده بودند و کوثر اولین جنگنده‌ایست که به مرحله تولید انبوه دست یافته است.

برخی از کارشناسان معتقدند که کوثر در صورت تجهیز شدن به تسلیحات رزم هوایی و حمل غلاف جنگ الکترونیکی می‌تواند در نقش یک اف 16 ارتقا یافته ظاهر شود و در نهایت بتوان از آن در خط دوم در کنار یک جنگنده پیشرفته همچون سوخو30 روسی به عنوان بمب‌افکن نقش ایفا کند؛ با این حال به نظر می‌رسد ساخت این هواپیماها یک گام بزرگ برای افزایش توان داخلی به منظور تولید محصولات قوی‌تر در آینده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (84 مورد)
  • rad
    rad | ۱۳ آبان ۱۳۹۷

    پراید پرنده

    • rad
      rad | ۱۶ آبان ۱۳۹۷

      شوخی کردم پراید فقط برای کشتن مردم خودمون درست میکنیم. برای کشتن دیگران که پراید نمیسازیم

  • enrix
    enrix | ۱۳ آبان ۱۳۹۷

    کاش تو تلوزیون دربارش توضیح فنی هم میدادید تا متخصص های الکترونیک و مکاترونیک و مکانیک به جواب سوالاتشون درباره این محصول برسن

  • Safa313
    Safa313 | ۱۳ آبان ۱۳۹۷

    این عبارت اشتباه و بی معنیه :
    "جنگنده‌های ارگانیک و کنترل آتش ۹۴"

    درستش اینه :
    «جنگندۀ دارای اویونیک و کنترل آتش نسل چهار» !

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی