ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا امیدوار است تا سال ۲۰۳۸ در مریخ سوخت موشک تولید کند

ناسا برنامه‌ی عجیبی در پیش گرفته که بیشتر به طرح های مفهومی فیلم‌های علمی تخیلی شباهت دارد. بر اساس این برنامه، آژانس فضایی یاد شده امیدوار است که ربات‌هایی برای استخراج خاک کره‌ی مریخ طراحی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | ۲۰:۱۵

ناسا برنامه‌ی عجیبی در پیش گرفته که بیشتر به طرح های مفهومی فیلم‌های علمی تخیلی شباهت دارد. بر اساس این برنامه، آژانس فضایی یاد شده امیدوار است که ربات‌هایی برای استخراج خاک کره‌ی مریخ طراحی کند و این خاک را به آب، اکسیژن و سوخت موشک تبدیل کند. به همین دلیل ناسا هم اکنون نمونه‌ی اولیه رباتی را با یک ویژگی خاص معرفی کرده است.

به گفته‌ی دانشمندان ناسا، این رویا ممکن است طی چند دهه‌ی آینده به حقیقت بپیوندد. بدین ترتیب فضاپیما‌هایی که به کره‌ی مریخ سفر می‌کنند و بیشتر سوختشان را در این راه مصرف می‌نمایند، می‌توانند بدین شکل سوخت مورد نیاز برای سفر بازگشت را تامین نمایند.

با اینکه این طرح مفهومی هنوز در حد یک رویا دست نیافتنی باقی مانده است اما ناسا نمونه‌ی اولیه‌‌‌ی ربات‌ی را رونمایی کرده که می‌تواند به استخراج خاک سرخ رنگ مریخ بپردازد.

این ربات RASSOR نام دارد و در واقع یک ربات حفاری مخصوص فعالیت در جاذبه‌ی کم بوده و می‌تواند در چنین محیطی به استخراج خاک بپردازد. در حال حاضر کارشناسان تست‌های و آزمایشات لازم روی این ربات را به عمل می آورند تا بتوانند تغییرات لازم برای بهتر شدن عملکرد این ربات در سطح ماه و مریخ را فراهم آورند.

RASSOR حفره‌های کوچکی در زمین ایجاد می‌کند و با حرکت به جلو، آنها را عمیقتر کرده و به عمق پایینتری در سیاره‌ی مورد نظر دست پیدا می‌کند. دانشمندان امیدوارند ربات یاد شده بتواند با نفوذ به چندین متر پایین‌تر از سطح ماه یا مریخ بتواند آب یا یخ در خاک بیابد.

آب یافت شده پس از فیلتر و یونیزه شدن می‌تواند مود استفاده قرار گیرد یا اینکه به اجزای سازنده‌اش یعنی هیدروژن و اکسیژن تبدیل شود. این دو عنصر در واقع مواد اولیه ضروری برای تولید سوخت موشک مایع به شمار می‌روند.

به گزارش نشریه IEEE Spectrum، سال ۲۰۳۸ زمان به وقع پیوستن این رویا خواهد بود و در آن زمان می‌توان از این ربات‌ها می‌توان برای تولید آب و سوخت موشک در سطح کره‌ی مریخ استفاده نمود. البته ناسا مدعی شده که تمامی اتفاقات به تامین منابع مالی لازم و تصمیمات مدیریتی درست بستگی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی